Megszépíteném a munkába járást

2015.07.13. 17:51

Tisztelt Nepperűző!

Jelenlegi munkahelyemre autóval járok, ami napi kétszer 30 km. Nemrég letettem az A2-es motorjogosítványt, mert szeretnék motorozni is. Rövidebb úton is el lehet jutni melóba (kb. 22km), aminek nagyjából fele földút, erdő széli, szántók közötti, szép táj.

Arra gondoltam, erre járnék motorral amikor az idő is engedi, így nem annyira gyűlne a kocsiban a kilóméter, kevesebb benzinből megúsznám és lenne egy kis élvezet a munkába járásban. Ilyen célra szeretnék motort vásárolni, kezdő motorosként, eddig csak robogóztam (rendszámossal is). 193 cm magas vagyok, de vékony testalkatú. Nem szeretnék az utakat felszántó, kilométerekre dörgő állatok közé csatlakozni, kulturáltan és biztonságosan akarok közlekedni, mind földúton, mind a rossz minőségű aszfalton.

Keresgéltem használt motorokat, de nem sok szimpatikus példányt találtam, ezért gondolkodtam el egy új Suzuki RV 125 vásárlásán. A haverok viszont le akarnak beszélni, hogy gyorsan megunnám, kicsi, vérszegény jószág. Két típust ajánlanak főleg, Suzuki XF650 Freewindet és Kawasaki KLE500-at. Tetszenek, de félek, hogy esetleg túl nehezek így elsőnek, vagy sokat esznek. Véletlen megcsúszok valami saras vagy homokos helyen, nem bírom megtartani. Nem kellene sok erő nekem, Alföld közepén lakom. Önnek mi a véleménye? Mit javasolna, vegyek 5-600 ezerért valami használtat (akár a felsoroltakon kívülit), vagy legyen a VanVan, esetleg valami köztes megoldás?

Válaszát előre is köszönöm: Ferenc

Kedves Ferenc!

Ne számítson arra, hogy a rövidebb, de terepszakaszokat tartalmazó útvonallal érezhetően fog csökkenni a fogyasztása, sőt, a terepezés, még a laza földutazás is jobban igénybe veszi a motort, különösen a futóművet, mint az aszfaltos gurulás, ráadásul ilyen helyeken sokkal nehezebb egyenletes tempót menni. Ezt csak azért írtam le, hogy tisztában legyen azzal, hogy ha terepen át megy, azt kizárólag az élvezetről szól. Szerintem viszont bőven megéri, én kisebb kerülőt is vállalnék, ha lenne offroad szakaszt tartalmazó, még éppen racionális útvonal a munkahelyemre!

Suzuki RV125 VanVan
Suzuki RV125 VanVan

A Suzuki RV125 VanVan remek motor, zseniális formával, de nem igazán tartom terepre valónak, ha igazán pontos akarok lenni, akkor kimondottan szopás lemenni vele az útról.

A Suzuki XF650 Freewind-et remeknek járműnek tartom, egy kis földutazásra bőven megfelel, de azért elsősorban aszfaltorientált jármű, tehát elméletben ideális önnek - ajánlottam már itt több ízben is, ezúttal sincs másként. A Kawasaki KLE500-zal lényegesen kevesebb a tapasztalatom, azt viszont egészen biztosan tudom javasolni, hogy minél későbbi példányt válasszon. Az 1991 és 1993 közötti példányoknak a váltója volt csapnivaló, de úgy általában az 1995 előttiekre igaz, hogy konstrukciós gyengeségekkel küzdöttek - hibás cementálás a vezérműtengelyen, a lepattogzás miatt beállíthatatlan szelephézag, magas fogyasztás, problémák a generátor forgórészével. '95-től jobb lett a helyzet, 2005 utániak pedig kifejezetten jól néznek ki a korabeli Z1000-re hajazó fejidommal.

Kawasaki KLE500
Kawasaki KLE500

Én nem határolódnék el egy Honda NX650 Dominatortól sem, bár a fenti kettőhöz képest rövid szervizintervallummal rendelkezik, amit ha elmulasztunk betartani, súlyos javítási költségeket generálhat, de egyébként jó mozgású, életerős típus. Ha komolyabban gondolja a terepezést, akkor egy Suzuki DR-Z400S tökéletes lehet, nagyon megbízható, kezes darab, amit hosszas és gonosz nemtörődömséggel kell gyilkolni, hogy tönkremenjen.

Suzuki DR-Z400S
Suzuki DR-Z400S

A motorfelállítás miatt pedig nem kell aggódni, láttam ötven kilós nőt Honda CBF1000-et felállítani, igazából csak technika kérdése, amit a legtöbb vezetéstechnikai tréningen el lehet sajátítani.

Üdv:

Nepperűző