Józsi, téged átkúrtak

2015.12.29. 09:47

Üdvözlöm!

Három hónapja vettem egy Kymco Dink 150LX típusú, 1999-es robogót 36000km-el, vezetett szervízkönyvvel, friss vizsgával stb. Tehát minden stimmelt, nagyon tetszett is, de azóta előjött pár hiba, amit nem értek.

Az első és legfontosabb, hogy a vásárlás után pár héttel kicseréltettem a légszűrőt, gyertyát, görgőket, szíjat és az önindítót. Ezután arra lettem figyelmes, hogy elkezdett csöpögni az olaj a légszűrő végéből. Eleinte nem foglalkoztam vele, mert csak egy-két csepp volt a motor alatt, de aztán ez egyre rosszabb lett, míg végül most már ott tartunk, hogy 1 hét alatt elfogyasztott fél liter olajat és mikor hazaérek és leállítom akkor már szabályosan folyik belőle az olaj a légszűrő végénél. Én először arra gondoltam, hogy kőfelverődés, vagy valami ilyesmi kilukasztotta a légszűrőt és azért folyik. De mikor szétszedtem, rájöttem, hogy két szabályos kör alakú luk van rajta, vagyis ezek gyárilag ott vannak. Így már tényleg tanácstalan vagyok, hogy hogy kerül ennyi olaj a légszűrőbe...

A második kérdésem ettől (szerintem) független. Mikor megvettem a robogót, gyári 14 grammos görgők voltak benne, de szinte kocka alakúra kopva. A menetdinamika is olyan volt, hogy 0-ról 60-ig szedte a lábát, aztán 60-tól 100-ig felkúszott de nagyon nyögvenyelősen. Szóval egy 150-esnek azért ennél sokkal jobban kellett volna mennie. Én mondtam a szerelőnek, hogy nekem a végsebesség fontosabb a gyorsulásnál, mivel barátnőmmel hosszú távokra is megyünk vele, és ezért beleraktak 15 grammos görgőket. Ezután annyi változott, hogy kicsit jobban megindult, de 70-80-nál szintén nagyon elveszett az erő és 100-nál most se akart többet menni, még kis lejtőn se. Gondolom már sok neki a 15 grammos görgő, szóval ha kicserélném 13-asra, az milyen hatással lenne rá? Én csak annyit várok el ettől a motortól, hogy végsebességre tudjon menni 120-at, utazóban meg 90-100-at, két személlyel is. Reális ez az elvárásom, vagy túlzott? Mert ha túlzott akkor inkább már most elkezdek nézegetni valami 250-es gépet. (Bár a 250-es robogók közt nem tudok igazán megbízható típusról.)

Végül még egy utolsó kérdésem lenne. Nekem B125 jogsim van és a gépet 125-ösként vettem. A forgalmiban is benne van, hogy Dink 125 a típus, de a köbcentinél már 130 van beírva és 13Kw. Szóval nem értem, hogy ez most hány köbcentis valójában, mert 130 nyilván nem lehet. Vagy 125-ös, vagy 150-es, de még akkor se stimmel a 13kw. Szóval létezik, hogy elírás az egész, vagy tényleg ennyi? És azért belém köthetnek, hogy 5 köbcentivel és 2 kw-al túllépem a B125 kategóriát?

József

Kedves József!

Valami nagyon nem kerek a történetében.

Eleve azt írja, hogy Kymco Dink 150-et vett. Tehát tudta, hogy nem 125-ös. Azt is látta, hogy a forgalmiban 130 köbcenti van. Nem fogott gyanút? Nem sejtette, hogy a B125-ös jogosítványhoz ezek az adatok nem stimmelnek? Természetesen ezért simán beleköt önbe a rendőr, hiszen nem a kategóriának megfelelő járművet vezet.

A 120-as végsebesség nem a 125-ös robogók világa, elképzelhető, hogy van olyan, ami ezt megfutja, de jellemzően a 125-ösökkel 90-ről már nem igazán lehet előzni, és 100-110 körül végük - egy személlyel is. A 150-esek pedig nem lényegesen erősebbek, ezt a kategóriát az olasz piac hívta életre, annyi a lényege, hogy ott a 125-ösök még nem mehetnek fel a sztrádára. Ezért érdemes önnek is 200-as vagy nagyobb robogót keresnie. És úgy hallottam, van 250-esből is megbízható típus.

A légszűrőben olajnak semmi keresnivalója nincs, vagy legalábbis a légszűrőszivacsra kent légszűrőolajon kívül egészen biztosan. A leírásából arra következtetek, hogy önt súlyosan átkúrták - 36 ezer kilométeres robogóban, vezetett szervizkönyvvel, kockára kopott görgő? Önindítócsere? Önindítót 150 ezer kilométeres futárkodás után kell cserélni. Vezetett szervizkönyves motornál egyből légszűrő és szíj? Ugyan már.

Ennél a robogónál nem azzal lesz gond, hogy hány grammos a görgő, hanem hogy szét van hajtva a francba, és olyan kartergáza van, aminél az is csoda, hogy egyáltalán mozog.

A történetből úgy tűnik, hogy ön okoskodni akart, szabályt megkerülni (B125-öshöz 150-es robogó), de közben egy másik okoskodó, szabályokat megkerülő alak áldozata lett.

Üdv:

Nepperűző