Melyik motor ülése a legkényelmesebb?

2016.01.22. 11:54

Kedves Nepperűző!

Szükségem lenne egy túramotorra (180cm , 90kg, krossz gépeken probléma nélkül leér a lábam), amit csak hosszú utakon használnék. Egy nap alatt Bp-Berlin, Bp-Belgium vagyis akár 12-16 óra a motoron. Lehetőleg tudja a 160 néha 180 utazót, legyen a lehetőségekhez képest könnyű, kényelmes egy személynek, mert többnyire így használom, és legyen szélvédelme. Aszfalton gondoltam csak használni. Megőrülésre, laza talajra ott a krosszgép. Amiken gondolkoztam: Yamaha FZS, Honda Hornet. Egy millióig elmehet a motor ára. Átíratás, szervizre van félretéve.

Kedves Levélíró!

Kezdjük az általad nézett két típussal: a Honda Hornet nem igazán hosszútávú utazómotor, szerény szélvédelemmel, szűkös helykínálattal, kevés csomagrögzítési lehetőséggel. Ki lehet rajta bírni 12-16 órát, de az minden, csak nem öröm. A Yamaha FZS-ből ilyen célra én csak az ezres változatot ajánlanám, az 150 lóerővel már arrébb tud állni, nem kell agyonforgatni ahhoz, hogy 160-180 között menjen. A szúnyoghangon üvöltő motor pedig elég fárasztó tud lenni egész nap. Szóval a Yamaha FZS1000 jó választás lehet. Bár alapvetően megbízható motor hírében áll, készülni kell arra, hogy nem mai darab. A főegységek tartósak, de apróságokkal lehetnek gondok, ilyen például az Exup szelep, a fojtószelep-szenzor, ezekre érdemes odafigyelni.

Yamaha FZS1000
Yamaha FZS1000

Ha nem érződik tökéletesnek, nem feltétlenül kell súlyos hibára számítani, sokszor egy szerelphézag-állítás és egy karbiszinkron elég, igaz, ezek nem kimondottan egyszerű műveletek, szerszám és szakértelem szükséges hozzá - illetve idő, hiszen egy 20 szelepes blokkról beszélünk.

Ha a fojtószelep-szenzor (TPS) pusztul el, akkor azt sajnos cserélni kell, míg az kipufogószelep (Exup) általában csak megszorul, de javítható. Rosszabb eset, ha a bronzpersely kopik ki - olyankor halk, cicergő hang jön a kipufogóból. Ritkán előfordul a vízpumpa szivárgása, de ezt főleg a sokat állt példányokat érinti. Tehát lehet ilyen-olyan baja, de a teljes képet nézve egy viszonylag biztonságos vásárlás.

Honda ST1100 Pan European
Honda ST1100 Pan European

Nagy távokat viszont nem is ilyen sport-túra motorral a legjobb megtenni, hanem igazi főnöki kényelemben, amit a nagy túramotorok nyújtanak. Ennyi pénzért már jön szembe Honda ST1100 Pan European, ami nem egy szépség, de csodálatos tárgy. Iszonyatosan finom műszaki tartalom, örök életű V4-es blokk, csodálatos kényelem - ezek a fő hívószavak. A vezérlés fogasszíját 150 ezer kilométerenként kell cserélni, de éppen a nagyon hosszú csereintervallum miatt a legkisebb bizonytalanság esetén is érdemes ezzel kezdeni vásárlás után a karbantartást (görgőkkel, mindennel együtt).

Triumph Trophy 1200
Triumph Trophy 1200

Egy fokkal kevésbé adja magát a Triumph Trophy 1200. Pont egy tapasztalt Triumph-szerelő mondta egyszer, hogy az angol cég kétféle motorból tud jót gyártani: léghűtéses sorkettest és vizes háromhengerest. Bár a Trophy 1200 történetesen vizes négyhengeres, nem automatikusan felejtős: a hosszú löketű blokk nagyon kellemesen nyomatékos, eredetileg 140 lóerősnek tervezték, de Trophy-ban csak 108 at tud, vagyis igen tartós - ezen a téren a japán motorokkal vetekedik.

Egyetlen nyűge, hogy ha a szabadonfutó elpusztul, szét kell húzni hozzá az egész blokkot, ez pedig horribilis szervizköltséget eredményez - ha indítás után csörgő hangot hallani, érdemes továbbállni. Arra készülni kell, hogy a láncszett cseréje ennél a motornál különösen macerás, így érdemes beszerezni hozzá egy automata olajozórendszert, amivel elég jól ki lehet tolni a lánc élettartamát.

BMW R 1150 RT
BMW R 1150 RT

A kényelem netovábbja viszont számomra a BMW R 1100 RT és az R 1150 RT. Csodálatos ülés, és testtartás, jó szélvédelem, napokat kibírnék rajta. Ráadásul az alacsony súlypont és a Telelever-Paralever futóműnek köszönhetően nagyon jó vezetni, az eddig felsoroltak közül talán ez érződik menet közben a legkönnyebbnek. Bár főegységeit tekintve az RT is tartós darab, azért bizonyos hibákra lehet számítani. Nem jellemző probléma, de elfordulhat, hogy kikopik a vezérmű feszítőpatronja, és a lánc műanyag vezetői eltörnek a rezgés miatt, erről csörgő-zörgő hang tájékoztatja az értő fület, ismert jelenség a nyelestengely ricnijeinek kopása, százezer kilométer fölött elkopik a jobboldali pillangószelep tengelye az injektorházban, összeéghet a Hall-jeladó kábelpárja és elmegy a gyújtás, és ha a dupla gyújtásos, 2003 utáni modelleknél ellinkelik a fékfolyadék cseréjét, a korrózió idővel tönkreteszi a bonyolult fékrendszert - csak ez utóbbi cseréje simán kiteszi a motor árának felét. Ezek egyébként megelőzhető, tervezhető hibák, amiket egy, a típust jól ismerő szerelővel azért jelentős szopás és anyagi csőd nélkül meg lehet oldani.

Üdv:

Nepperűző