2016.03.30. 16:50

Kedves Nepperűző!

Kb. 15 éve egy Vesparól álmodozom. Immár megvan a motorjogsim is (A, ha a jövőben nagyobbra váltanék), a pénzem is, de a vásárlásnál kissé elbizonytalanodtam: megbízhatóak a maiak annyira, hogy kifizessek egy GTS300-ért 2 millát (ABS/ASR-es)? Persze nekem is a régi klasszikusok tetszenek inkább, de nem értek a szerelésükhöz (mert ezek ugye azért gyakran meghibásodhatnak), az olcsóbb 2-8 évesek pedig szintén 0,8-1,5 milla között vannak, és állítólag ezekkel is vannak (főleg a 2009-ig gyártottakkal AC) gondok. Nem rövid időre szeretnék egy jó motort, és a szívemet nehezen tudom lebeszélni egy mai Vespa-ról, aminek 2 embert kellene elbírnia, jól húznia a pesti forgalomban és akár városon kívül is (ezért a 300-as melletti tervezés). De ha vannak racionális indokok ellene, azokkal le tudnám magam beszélni róla. Vagy nincsenek? Olyan jó lenne! :) De kérem, segíts, oszd meg velem tapasztalataid!

Köszönöm!

Csaba

Kedves Csaba!

A régi, klasszikus Vespákat lehet isteníteni, de azok azért régi, problémás járművek maradnak. A modernekkel is előfordulnak durva szívások, de azokat többnyire arra lehet visszavezetni, hogy az eladó csúnyán átkúrta a vevőt. Klasszikusan ilyen átverés, hogy rommátört darabot melegítenek rá valakire. A GTS300 egykarú első futóműve ha sérült, mehet a kukába. Az új alkatrész pedig több mint százezer forint. Mivel aszimmetrikus alkatrészről van szó, amiben ívek vannak, nem igazán lehet gyárira visszahúzatni, ugyanis nincsenek viszonyítási pontok. A vázzal nagyjából ugyanez a helyzet, nincsenek gyári adatok, amik alapján helyre lehetne állítani az önhordó kasznit. Van aranykezű mester, aki meg tudja csinálni, de sokkal valószínűbb, hogy a végeredmény rossz lesz. Sokszor annyira, hogy a kerekek nem egy nyomon futnak. Egyedül az első pajzs rendelhető külön az elejére, szóval ha csak az sérült, akkor nincs gond, minden más esetben viszont igen. Tehát aki töröttet állít talpra eladásra, az csak úgy tudja rentábilisen csinálni, ha trükközik és gányol. Mondok pár árat: kesztyűtartó nyolcvan rugó, fényezett első sárvédő hatvan. És ez csak két kisebb tétel. Az élvédők és a fékkarok szerencsére olcsók, szóval egy kis esést azért nem jár anyagi csőddel. Vásárlás előtt érdemes az ülés alatt tárolót kiemelni, és belülről megnézni a kasznit, onnan jól látható, ha sérült volt. Az AC pumpa nem 2009 előtti dolog, hiszen a 2009-től gyártott 300-asok egyetlen típusbetegsége. Ha nyáron a meleg motor nem indul, akkor erre kell gyanakodni, és a sejtést megerősítheti, hogy a gyújtás ráadásakor elmarad az AC jellegzetes zümmögő hangja.

Egyékbént a Vespa GTS300 nagyon jó robogó, merev a váz, mélyen van a súlypont, jó a futómű - a macskaköveket például zseniálisan kivasalja, erős, mint a disznó, szóval le nem foglak beszélni, csak szólok, vásárlásnál légy gyanakvó.

Üdv: Nepperűző