Őrületet vegyek vagy rendes robogót

2016.04.01. 16:02

Tisztelt Nepperűző !

Régóta fantáziálok valamiféle robogóról, praktikumuk, fürgeségük és egyszerűségük megfogott évekkel ezelőtt, ám az életem most alakul úgy, hogy szükségem is lenne egyre. Otthon-munkahely közti városi ingázásra leginkább, alkalmanként 40-50 kilométernyi országúti menetekre készülnék. Főleg az utóbbi távok végett gondolkodom nagyobb köbcentis robogókban, konkrétan a Runner széria 180-as 2t vagy 200-as 4t változatain. Innen azonban nehezen lépek túl, hogy mégis melyik lenne az ideálisabb. Kétütem párti vagyok alapvetően, ám valamiért mégis ésszerűbbnek gondolnám a négyüteműt jelen esetben, kisebb fogyasztása, nyugodtabb karaktere végett. Nem vetem meg alkalmanként a határok feszegetését, de arra tartok egy krosszmotort idehaza és talán a 200-as sem egy merő szürkeség. Ritkán szeretnék száguldozni, lámpától lámpáig gyorsulni, bár a lendületet azért szeretem tartani. A véleményét kérném ki, hogy mi lenne az okosabb döntés ebben az esetben? Élvezzem ki a 180-as adta menetteljesítményeket és "feelinget" vagy életkorom ellenére fogjam vissza magam és legyek megfontoltabb, válasszam a négyüteműt?

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel,

Máté

Kedves Máté!

Runnerből az FXR180 sokak fantáziáját mozgatja. Eleve, a Runnernek nagyon jó, masszív váza van, a 180-as kétütemű blokkal pedig úgy megy, mint a sakál. Viszont éppen ezért ez nem az a logikus és praktikus közlekedési eszköz, mint amire a robogókról általában asszociálunk. Az FXR gond nélkül becsapja a hét-nyolc litert, a gyorsulgatások eszik a görgőket, és drága hozzá az alkatrész. A nicasilos henger nem fúrható, vagyis meg kell belőle venni az újat, a főtengely százezer forint feletti tétel, és így tovább. Ráadásul az FXR-nél a blokkot tartó H-alap nem tűgörgős, hanem műanyag perselyes, ami könnyen kiszopósodhat, igaz, ez elenyésző, 15 ezer forintos tétel. Ezen felül el tudja engedni magát a vízpumpa is, aminél külön szopó, hogy a cseréhez szét kell húzni a forgattyús házat. A 180-as kétüteműt tehát azoknak ajánlom, akik tudják, mit vesznek és tisztában vannak azzal, hogy ez nem egy racionális választás.

Gilera Runner FXR180 - kétütemű őrület
Gilera Runner FXR180 - kétütemű őrület

Akit viszont olyan dolgok is foglalkoztatnak, mint a praktikum, a takarékosság és a fenntarthatóság, de mindenképpen Runnert akarnak, akkor a 2003-tól gyártott négyütemű darabokat tudom javasolni. Azokba már a Piaggio csoport zseniális LEADER blokkjait szerelték: ezek a négyüteműek voltak az X9-ben, a Beverly-ben, az Atlanticban, a Sportcity-ben és a különböző Vespákban. A 200-as négyüteműnek is gyenge pontja a vízpumpa, de annál szerencsére kívülre került az egység.

Gilera Runner VXR200 - négyütemű, takarékos
Gilera Runner VXR200 - négyütemű, takarékos

Létezik hozzá felújítókészlet, azonban a típust jól ismerők egyben cserélik az egészet - minimálisan drágább, és akkor legalább már minden eleme új. A vízpumpa hibáját ennél a típusnál jellegzetes kerregő hang kíséri. Felmerülő hiba még a karburátor membránja, amiből ugyan csábító az olcsó utángyártott, de a kínai gumik nem bírják a benzint, megnyúlnak, és pár ezer kilométer után már rosszak.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.