Egy ötvenest minden feladatra

2016.05.12. 14:40

Kedves Nepperűző!

Gondolom sokan kérdezik Öntől, hogy milyen robogót tudna ajánlani a mindennapokra. Én lassan 30 éves leszek, így számomra fontos a megbízhatóság, de nem egy egyszerű napi munkagépet akarok, de nem is akarok tiniként vadul tekeregni az utakon, sőt hajlamos vagyok bicajjal is beállni a piros lámpánál várakozó kocsisorba, ahelyett, hogy előre menjek.

Itt a jó idő és szeretnék használtan venni egy kis robogót, tiniként mindig is egy álom volt, de a család anyagi helyzete miatt sajnos a megkeresett pénzem sosem egy járműre ment el.

Lássuk a szempontokat:

- Napi munkábajárás, jó időben, de erre a legtöbb 50 ccm-es gép elég.

- 50 ccm-es gép legyen, ennek oka, hogy csak B jogosítvánnyal rendelkezem. Csak ősszel tervezem, hogy leteszek egy A jogosítványt is (egyrészt, több gyakorlat van hozzá, mint a B125-höz, illetve később szeretnék motorozni)

- Vezetési rutint lehessen szerezni, később nagyobb gépeknél több tapasztalatom legyen (nincs kedvem egyből egy nagy géppel kezdeni úgy, hogy nem ismerem a robogózást/motorozást és az úton halok meg). Ez lehet furán hangzik, de amikor tanultam autóval is vezetni föld/köves utakon, akkor jöttem rá, hogy mekkora erő rejlik valójában egy 90 lóerős autóban csak 30-40km/h sebességnél, főleg, hogy ott tanultam meg jobban érezni az autót, és nem aszfalton. Ugyanígy bicajozásnál is folyamatosan tudtam hozzászokni a hegyikerékpározáshoz. (Nem utolsó sorban, egyszer kipróbáltam haverom kisrobogóját, első alkalommal sikerült nekem is a gázkart tovább húzni, és ütköztem a járdapadkával)

- Lehessen updatelni, itt egy egyszerű alkatrész cserét értek, mint az 50ccm-es blokkot lecserélni egy 75ccm-esre, régen láttam ilyen weboldalakat/üzleteket, amelyek erről szóltak, illetve kipufogó csere.

- Vidéki kiruccanáshoz is passzoljon, a lényeg: a bükki/mátrai aszfalt utakon se haljon le, 1-1,5 óráig a kacskaringós utakon. Nem a sebesség a lényeg.

Nálam még a régi Aprilla SR 50-esek és a Gilerák vannak a fejemben, meg talán a Peugeot, de azt sosem tudtam hova rakni mint márka, hogy jó-e vagy rossz-e. (A Vespa sosem fogott meg külsőleg) Esetleg még a Yamaha pár modellje az, ami rémlik.

Inkább olyan robogót szeretnék, ami hosszabb távon lenne jelen az életemben. A kerékpárommal is így vagyok, több mint 15 éves, és még mindig sokan azt hiszik, hogy 3-4 éves, szeretem karbantartani, és elővenni ha úgy van. Körülberül ilyen kapcsolatot is szeretnék egy robogóval. Ritkán szoktam cserélni a dolgaimat.

De elsősorban az Ön tanácsára lennék kíváncsi.

Kedves Kérdező!

Az a helyzet, hogy sajnos túl sok mindent akarsz egyszerre. Az elvárásaidnak igazából egy 125-ös robogó felelne meg, egy ötvenessel annyira nem nagy poén kiugrani vidékre meg a Mátrában veretni, illetve az sem világos, hogy mit értesz lehalás alatt, vagy annak mi a köze a kanyarhoz - ha arra gondolsz, hogy ne melegedjen túl és szoruljon meg, akkor emiatt nem kell aggódni, Le Visontán a rekkenő hőségben, versenytempóban, 24 órán keresztül hajtva voltak a gépek, és 24-ből egyetlen egy adta csak meg magát, fél órával a vége előtt térdelt le.

Én az átalakíthatóságot is kihúznám a listádról, egyszerűen azért, mert valójában szabálytalan húzás, illetve a nagy hengerszett némileg bonyolultabb, mint egy gumicsere. Ahhoz, hogy jó legyen, más légszűrő, más fúvókák és más kipufogó fog kelleni, akkor már a variátorhoz is hozzá kell nyúlni - mivel rendszerről van szó, nem lehet csak úgy találomra változtatni egyes elemeket. Jól megcsinálni pedig nem mindig éri meg.

Elég sokáig gondolkoztam, hogy mivel lennél elégedett, és végül az Aprilia SR50 Ditech-nél lyukadtam ki. Alapból a nem ajánlott kategóriába tartozik, mert elég sok probléma tud előfodulni vele - azok viszont jellemzően a tudatlan tulajdonosokra és az elhanyagoltságra vezethetők vissza. Tehát első dolgod felhajtani egy jó SR50 Ditech-et, ami ha megvan, már csak oda kell rá figyelned.

Az első és legfontosabb, hogy ne szarból akarj várat építeni, szánd rá a lóvét egy jóra. Ha nem tudod te felmérni, vidd el szervizbe átnézésre, a lényeg, hogy ezek akkor lesznek nagyon drágák, ha korábban lelakták.

Ha oké, akkor megveheted, utána már csak két dolgora kell figyelned: 98-as vagy 100-as benzinnel tankold, és tartsd be a szervizkönyvben előírtakat. Vonatkozik ez az olajra, gyertyára és szervizintervallumokra is.

És miért pont Aprilia SR50? Mert elférsz rajta, végsebessége közelíti a 90-et, de ha nem húzod neki, alig fogyaszt, el lehet vele járni két literrel, de kétszer akkora fogyasztásnál sem nagy tétel a prémium benzin felára. A futóműve és a féke jó, és ha mégis megvadulsz, elég jól lehet tuningolni is.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.