Tanácstalanság az első motor körül

2017.01.27. 16:25

Kedves Nepperűző!

Idén fogom megszerezni a motorjogsit, így már lelkesen kutakodom a megfelelő, jövőbeli első motor után. Alapvetően sportmotort szeretnék (Kawasaki Ninja ZX-6 miatt kezdtem bele a motorozásba), de kicsit tanácstalannak érzem magam, mivel már több emberrel beszéltem, és eltérő véleményeket hallottam.

A két leggyakoribb:

1) Elsőre kisebb motort vegyek, hogy megtanuljam normálisan hasznalni, és érezzek rá a ritmusára (ebben az esetben kawasaki ER-6N).

2) Kezdjem azzal amelyikhez a szívem húz, mivel csak rajtam múlik, hogy mennyire húzom a motort. Ha türelmes és alázatos vagyok, akkor jöhet a nagy, csak adjak magamnak időt.

Előre is köszönöm a válaszod!

Üdv,

Norbi

Kedves Norbi!

Mind a két idézett, gyakori vélemény színigaz. Mivel nem tudok rólad semmit, nem ismerlek, így ki van zárva, hogy igazságot tudjak tenni, szóval mielőtt minden alapot nélkülöző fejtegetésbe kezdenék, szólnék pár szót a leveledben említett két típusról.

A Kawasaki Ninja ZX-6R elég tág fogalom, 1995-től gyártják, és elég nagy különbségek vannak évjáratok között - 2006-ig két évenként frissítették a típust, összesen kilenc változat létezik, és néha párhuzamosan volt 600-as és 636-os változat is. Ha pontosítottad volna, hogy melyik szériák érdekelnek, talán többet tudnék segíteni, de a Kawasaki ZX-6R sorozat általánosan megbízható motorokat szállított, amiket sokkal előbb törtek rommá, minthogy elromlottak volna.

Kawasaki ZX-6R 636 - 2003.
Kawasaki ZX-6R 636 - 2003.

Viszont - és ez minden hatszázas sportmotorra igaz - nagyon magas fajlagos teljesítményt préseltek ki belőlük, amit csak egy módon érhettek el: az egekbe emelt fordulatszámmal. Ezért a hosszú élettartam szempontjából ezeknél a motoroknál kulcsfontosságú a rendszeres karbantartás, különös tekintettel az olajra és az olajszűrőre. A másik, hogy mivel ezek kőkemény sportmotorok, a fékük és a futóművük is más színvonalat képvisel, mint az utcai naked bike-oké - és ez a karbantartásokra is igaz, tilos ellinkelni a villaolaj és fékfolyadék cseréjét.

Hogy jobban értsd: a sportmotor nagyon kiélezett tárgy, nagyon alaposan kiszámolt váz- és futómű geometriával. Pengeéles, de ahhoz, hogy tényleg vágjon, mindennek rendben kell lennie - egy utcai motoron kevésbé feltűnő, hogy kicsit lelakták és elhanyagolták, azok jobban tolerálják a kopott gumit, nagyobb a tűrésük, kevésbé érezni meg rajtuk, hogy ezt-azt cserélni kéne. Sportmotoron minden ilyen duplán visszaüt, mert arra találták ki, hogy rohadt gyors legyen, és nem arra, hogy jó igáslóként tűrje a viszontagságokat.

A Kawasaki ER-6 sorozat maga a tökéletes utcai motor: nem túl erős, de elég dinamikus, kezes és rendkívül megbízható - én a 2009 utáni modellekre fókuszálnék, azoknál megoldották az első szériát érintő vázrepedést. Erről írtunk már korábban is, érdemes végigolvasnod. 

A megfelelő ZX-6R kiválasztása nagyobb tapasztalatot igényel - egyrészt tudnod kell, hogy melyik évjárat előnyeit akarod élvezni, ismerni kell a típust, megtalálni a megfelelő darabot, stb... ez nehezebb ügy. Ez nagyon szubjektív, szerintem a 2003-2004-es típusok voltak az első, mai értelemben vett modern hatkilós Ninják, a külsejüket is imádom, de nagyon jó az utána következő, ülés alá húzott kipufogós széria is. Ezek ráadásul 636-osak, vagyis nagyobb lökettérfogatúak, közúton emiatt jobban kihasználhatók. Az ennél újabbak pedig még túl drágák ahhoz, hogy első motornak javasoljam.

Kawasaki ER-6
Kawasaki ER-6

És most térjünk vissza az eredeti kérdésedre: kezdésnek Ninja vagy ER-6? Mint említettem, semmit nem tudok rólad, csak a leveledből tudok kiindulni - szóval simán benne van a pakliban, hogy ordas nagyot tévedek. De ha abból indulok ki, hogy egy típus ránézésre lett a trigger a motorozáshoz, akkor a biztonság kedvéért kezdj valami szerényebb géppel.

Üdv:

Nepperűző