2017.04.11. 16:57

Tisztelt Nepperűző!

Első komolyabb motorom megvétele előtt állok. Mindenképpen japánt szeretnék. A két kiszemelt a Honda CBR600 (lehetőleg RR) és a Suzuki GSX-R 600, esetleg Yamaha R6 (bár ezek már kicsit drágábbak, ahogy néztem).

A felső határ 1,2 millió forint, az évjárat lehetőleg 2005 vagy annál fiatalabb. Hosszabb útra (400 km) évente kétszer használnám, a többi esetben maximum 50-100 km-es távolság lenne a mérvadó.

185 cm magas vagyok. Néha 2 személy utazna rajta. A megvett motort szeretném hosszabb időre megtartani, nem szándékozom 1-2 éven belül lecserélni. Ön melyiket ajánlaná a megadott paramétereket figyelembe véve, vagy mást választana? Van-e esetleg valami, amire érdemes az adott típusnál vásárlás előtt jobban odafigyelni?

Köszönettel:

Roli

Kedves Roli!

Modern hatszázas sportmotort, sőt, úgy általában modern sportmotort utcai használatra vásárolni szerintem teljesen felesleges. Nagyon hosszú vita ez, amit indíthatunk onnan, hogy ezres (nem kell forgatni, de túl erős) vagy hatkilós (nem túl erős, de folyamatosan forgatni kell) jobb-e utcára, vagy hogy kell-e egyáltalán 100 lóerőnél erősebb motor. Lebeszélni meg sem próbállak róla, a szupersport motorok mellett szól ugyanis, hogy nagyon komoly futóművük, vázuk és fékrendszerük van, simán hívhatjuk őket műszaki remekműveknek.

A Yamaha YZF-R6 a pályák királya, 2005-től egyenesen leszarják az utcai motorosokat. A korábbiakat még úgy-ahogy ajánlom utcára, a későbbieket nem igazán, túl radikálisak. Megbízhatónak megbízhatóak, de tényleg zárt pályára valók - ott viszont szériában olyanok, mint a többi hatkilós bereszelés után.

Utcai használatra a kategóriából a CBR600RR a leginkább alkalmas, elég kezes, sportmotor mértékkel kényelmes, ez ígéri a legkevesebb szenvedést. A blokk csapágyazásával nem mindenki elégedett - erről máig tart a vita, hogy bug vagy feature, én vehetőnek tartom.

A Suzuki GSX-R600-ról sajnos kevés információm van - az általad keresett évjáratokkal nincs tapasztalatom, műszaki gondokról, típushibákról pedig nem hallottam.

Furcsa, hogy a Kawasaki ZX-6R 636 elkerülte a figyelmed, utcára a CBR mellett ez a másik befutóm. A 636-os nem véletlenül nem hatszázas, ezt direkt közútra tervezték, nem volt szempont a világbajnokság szabályainak megfelelés, ezért kapott plusz köbcentiket, és utcán elfogadhatóbb hangolást.

Bármelyiket is veszed, azt tartsd észben, hogy ezek érzékeny műszerek, célszerszámok. A kicsit elhanyagolt futóművet, a csereérett gumit és hasonlókat sokkal rosszabbul viselik, mint egy kevésbé élesre fent utcai motor. Ugyanezért legyél különösen körültekintő vásárlásnál, aztán pedig az üzembentartásnál: ha egy motor simán megy 250 fölött, akkor egyszerűen nem teheted meg, hogy rossz műszaki állapotban tartod.

Sportmotort venni egyébként különösen nehéz, egyrészt sokat pályaidommal használtak, aztán eladás előtt visszaalakítják utcaira, és te csak a makulátlan külsőt látod. A szerkezeti elemekhez a burkolatok miatt alig lehet hozzáférni átvizsgáláshoz, a korábbi törésnyomok feltárásához. Futóműnek, váznak rendben kell lennie, érdemes felkészülni kezelési útmutatóval, hogy ha szükséges, vissza tudjátok rakni alaphelyzetbe az eltekergetett gátlókat.

A próbakör sem kihagyható, ráadásul külön kockázatos, hogy ezekről a motorokról nem lehet úgy véleményt alkotni, hogy a legális tartományban maradsz - emiatt ha nem érzed magad elég biztosnak abban, hogy négyes telin is oda tudsz figyelni a motor működésére, visszajelzéseire, kiszűrve a hibákat, akkor mindenképpen vigyél magaddal olyat a vásárláshoz, aki erre képes.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.