2017.06.19. 18:05

Tisztelt Nepperűző!

A napokban gyűlt össze annyi pénzem, hogy motor után nézelődjek. Találtam egy 99-es évjáratú, behozott Kawasaki Ninját (ZX6R), ami képek alapján csak kevésbé sérült (két oldalidom tört el). Az ára miatt nem vagyok gyanakvó, de a kérdésem az lenne, hogy mire érdemes odafigyelnem megtekintéskor? Nem lenne jó, ha a komolyabb hibákra, sérülésekre csak vásárlás után jönnék rá.

Köszönöm előre is.

Kedves Kérdező!

Sérült motort venni nem feltétlenül tilos, soha nem az a baj, ha valaki rosszat vesz, hanem ha nem tudja, hogy rossz, és csodára számít - van az az ár, amiért egy kiflibe hajlott motor is jó biznisz. A te esetedben azt kell felmérni, hogy tényleg csak az idom sérült-e.

Ehhez a legegyszerűbb mód, hogy leveszed az idomot, és megnézed, mi van alatta - vagy eleve kéred az eladót, hogy vegye le, hogy ne a csavarozással teljen mindkettőtök ideje. Oldalsó burkolat nélkül a fő elemek jól szemrevételezhetőek. Nézd meg, hogy a váz szépen fut-e, nincs-e rajta benyomódás, beverődés, deformáció. Különös figyelmet fordíts a kormánynyak állapotára és a kormány-végütközőkre, ha azok rendben vannak, akkor nem feltétlenül van nagy baj.

Az első villát nézd meg alaposan, nem lehet rajta görbület vagy gyűrődés, mert bár van, aki megcsinálja, elég lutri a javítás - ha egyáltalán lehetséges szakszerűen. Az alumínium hídváz is csak elméletileg javítható, mivel ezeknek az extrudált alumíniumelemeknek a merevségét részben a belső struktúra adja, simán lehet, hogy kívülről kiegyengetik és visszahúzzák eredeti állapotra, a belső bordázat sérülése miatt viszont soha nem lesz jó. Ha nem sérült a hűtő, nem találsz gyanús elemet, nincsenek szakadt vezetékek, baljós gányolások, tehát tényleg csak a két idom sérült, akkor is mindenképpen érdemes próbakört menni, mert előfordulhat, hogy annyira kicsi a deformáció, hogy szemre nem látszik, de befolyásolja a motor viselkedését.

Nézd meg, kígyózik-e nagy sebességnél, hogyan fordul, elengedett kormánnyal egyenesen megy-e, fékezésnél hogyan viselkedik - ha nincs rutinod erős, gyors motorokkal, mindenképpen vigyél magaddal olyat, aki nagy sebességnél is oda tud figyelni a motor visszajelzéseire, tudja, milyennek kell lennie egy erős fékezésnek 130-ról, és mindezt úgy adja elő, hogy nem lesz karcos a motor többi része. És ezeken felül természetesen ugyanúgy át kell rajta nézni mindet, mintha egy sérülésmentes motorért mennél.

Üdv: Nepperűző