Mire kell figyelni a Yamaha TDM900-nál?

2017.12.18. 14:53

Tisztelt Nepperűző!

Egy megbízható, relatíve könnyű súlyú, könnyen kezelhető motort keresek túrázáshoz (akár hosszabb, európai körutakra is), és erősen gondolkodom a Yamaha TDM900-on. Az alábbi kérdéseim lennének:

1. Milyen érdemi különbségek vannak egy korai 2002-2003-as modell, és egy későbbi 2006-2008 körüli modell között?

2. Van-e érdemi különbség egy ABS-es és egy ABS nélküli modell között, és érdemes-e kicsit többet költeni azért, hogy legyen rajta ABS?

3. Tud-e típushibákról, amikre érdemes odafigyelni?

4. Mi a reális piaci ára egy 30+ ezer km-es, ABS-es, 2006-os, normál állapotú motornak?

Köszönettel

Boris

Kedves Boris!

A TDM850-et egyszerűen nem tudom nyugodt szívvel ajánlani, a 900-as viszont elképesztően jó motor - arra tisztán emlékszem, hogy a Honda Crossrunner bemutatójára  elhoztak egy Triumph Tiger 800-at és egy Yamaha TDM900-at is, és az akkor már elég öregnek számító Yamaháról mindenki úgy szállt le, hogy te jó ég, mennyire isteni ez a motor. Sehol nem kiemelkedő, egyszerűen csak nagyon szépen kiegyensúlyozott bringa. A fék az betyár, jó pár alkatrésze az R1-ről származik. 2004-ig elég béna volt a futóműve, de utána nagyot javult.

6

És akkor a kérdéseidre sorban a válaszok:

1. 2004-ben volt egy nagyobb ráncfelvarrás (innentől RN11 a gyári kód), áthangolták az első futóművet, más lett az első villa, már az alsó villahíd, új Brembo főfékhengert kapott, melynek nagyobb a dugattyúátmérője, más a fékkar is, elektronikus indításgátlót építettek be, a váz fekete lett és más lett a grafika.

2005-ben bizonyos piacokon alap lett az ABS, illetve más lett az olajtartály, a váz, a hűtőfolyadék tágulási tartálya, a hátsó fékfolyadék-tartály, a kerékagyak, vagyis minden olyan elem, ami az ABS-szel összefügg. 2006-ban volt egy visszahívás a fojtószelep-szenzorra, amely az RN08 és az RN11 szériákat érintette.

A következő nagyobb módosítás 2007-ben volt, ezek az RN18-as kódon futnak, megkapták az Euro3-as besorolást, módosították a kipufogórendszert és a katalizátort.

2. Neked kell tudni, hogy megéri-e neked a felárat az ABS, szerintem mindenképpen ajánlott a blokkolásgátlós típusokat keresni, egyrészt vizes úton biztonságosabb, másrészt könnyebb lesz később eladni.

3. Alapvetően megbízható motor, jellegzetes típusbetegség nélkül, így csak az általános dolgokat kell átnézni rajta, amit minden más motoron is - ha valamire külön figyelmet szentelnék, azok az első tárcsafékek és a hátsó gátló állapota lenne.

4. Németországban nagyjából 1,2 és 1,6 millió között mennek a 30 ezer körüli futású, 2006-os, 2007-es, ABS-es TDM-ek, és ott sincs sok ilyen kevés kilométerrel. Egy tizenkét-tizenhárom éves túramotornál elég kemény elvárás, hogy mindössze 30 ezer kilométer legyen benne, az ugyanis évente 3 ezer kilométer alatti futást jelent - ennyi nagyjából egy nem túl sietős, egyhetes túra alatt összejön. Ha a kinézett 30 ezer kilométeres TDM nem tűnik határozottan újszerűnek, akkor ott óratekerés és átverés gyanújával kell nézelődni. 

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.