Túraenduróból Kawasaki, KTM vagy Yamaha a nyerő?

2018.01.15. 16:29

Üdv!

32 éves koromra gondoltam azt hogy leteszem az A kategóriás jogosítványt és szeretnék elkezdeni motorozni. Elég nehezen tudom eldönteni hogy milyen motorral. Mivel tapasztalatok hiányával (nem szeretnék valami kis csettegővel kezdeni). A korlátlan jogosítványommal és körülbelül másfél-két millió Ft-tal rendelkezve szeretnék motort vásárolni. Maga szerint mi lenne nekem az ideális? Szóban forgó motorok a következők: KTM Adventure 990, ezt egy kicsit nagynak találom én magam is. Nincs tapasztalatom és nagyon erős ez a motor, de nagyon tetszik. A listán rajta van még a  KTM Adventure 640,  a Yamaha XT660Z Teneré, esetleg a Kawasaki KLM500. Mindenképpen túraendurók érdekelnek. Amivel még lehet közlekedni viszonylag gyors tempóval.

Henrik

Kedves Henrik!

A KTM-et első motornak nem ajánlom nyugodt szívvel. A 990 Adventure rendkívül penge motor, elképesztő karakterrel, futóművel és fékkel, ráadásul zseniális konstrukció, például nagyon jól bírja az esést, de ezek ellenére első sorban tapasztaltabb motorosoknak való, akik értékelik a WP rugóstagokat, az agresszív gázreakciót, az ellenállás nélkül felpörgő blokkot, és már ismerik a megbízható szerelőket, akik újra tudják csapágyazni a blokkot, ismerik a hidraulikus kuplung gyenge pontjait. A korai évjáratokat nekik sem feltétlenül javaslom, a KTM a BMW-hez hasonlóan olyan gyártó, amelynél érdemes a széria végéről vásárolni.

A 640 Adventure hasonlóan kihegyezett típus, érdemes az 1998 utáni, 625 köbcentiseket keresni, de azok közül is a 2003 utániak a legjobbak (640 Adventure R), melyeket a dupla tárcsafékről lehet felismerni. Ezeket lentre szerelt első sárvédővel készítették, de a sokat terepezők előszeretettel alakítják vissza felső sárvédősre. Ezeknél a veszedelmes vibrációra kell felkészülni - tényleg veszettül ráz, simán kiszopósodnak a lábtartók tőle. Szintén nagyon jó motorok, könnyűek, erősek, de egyrészt az LC4-es típushibák ezeknél is léteznek (hidraulikus kuplung, szétrázódó csatlakozók, kiégő indexek, stb...), illetve egy átlagos japánnál nagyobb odafigyelést igényel, a láncfeszességtől kezdve a szervizintervallumokon át, olyanokig, hogy például nem elég a motorolajat cserélni, hanem évente érdemes a fék és kuplungfolyadékot is.

ktm-640-adventure-2007-700px

A Kawasaki KLE500-ról már írtam részletesebben, alapvetően vehetőek a későbbi évjáratok, japánosan megbízható, de se nem erős, se nem különösebben penge - kezdésnek szerintem teljesen oké, csak ha vehetsz 650-es, 700-as Transalpot, akkor már nincs nagyon érvem mellette.

Az Yamaha XT660Z Ténérét érzem a felsoroltak közül befutónak, kényelmes, kezes, megbízható, a szerelők jól ismerik, nem okoz meglepetéseket, terepen és aszfalton egyaránt ügyes - ráadásul nagyon jól néz ki. 2008-tól árulják, 2011-től van ABS-es, de ebben az esetben simán venném az ABS nélkülit, annak ugyanis még magasabb a szabad magassága, terepen jól jöhet az a plusz.

Az esést jól bírja, stapabíró gép, a kilométert is nagyon szépen veszi, nem kell félni a nagy futástól. Apróságokra kell csak odafigyelni, például a hátsó kerékagynál lévő menesztőgumikra, melyeket általában a láncszettel együtt kell cserélni, illetve a légszűrő pontos visszaillesztésére, de eléggé aknamentes típus, szemmel is jól látható hazai rajongóbázissal, akik nálam sokkal többet tudnak témáról, érdemes őket is megkérdezni, lebeszélni nem fognak, de alaposan felparamétereznek vásárlás előtt.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.