Mennyitől sok egy motor futásteljesítménye?

2018.06.06. 17:13

Üdv Nepperűző!

Véleményedre lennék kíváncsi, hogy miért alakult ki a magyarországi köztudatban, hogy egy motor kilométerszámlálójában nem lehet több 50 ezernél? Gyakorlatilag egy motor eladhatatlan, ha ennél többet futott, sőt már 40 ezerrel sem vesznek szívesen motort. Ahogy az autót az idős orvos házaspártól szeretne mindenki venni, akik csak hétvégén, száraz, napos időben használták az autót, kizárólag boltba járásra, motornál is megfigyelhető ez a jelenség. Az pedig, hogy a ha.hu-n évjárattól és típustól függetlenül szinte minden motorban 31-33ezer km van, kicsit gyanús.

A kérdés azért is nagyon foglalkoztat, mert idén év elején vettem egy 2009-es Z750-et, 31 ezer km-rel. Szezon végén minimum 38 ezer lesz benne, jövő szezon végén kb 45, mert 6-7 ezer között biztos megyek egy szezonban. A motor amúgy jó állapotú, teljesen meg vagyok vele elégedve, de a fentiek miatt elgondolkodtam, hogy szezon végén el kellene adnom, s keresnem egy színében is ugyanilyet. Teljesen abszurd. Van alapja az 50 ezer km-es szabadulási kényszernek? Külföldön is megfigyelhető ez a gondolkodásmód?

Köszönöm válaszod.

Üdv,

Balázs

Kedves Balázs!

Szerintem egyre kevésbé a kilométeróra-állás dönt, legalábbis motornál ezt tapasztalom. A saját környezetemben is azt látom, hogy egyre kevésbé tekintik fontos paraméternek a legkönnyebben módosítható adatot. Mesélek egy konkrét példát: még télen kerestünk egy barátomnak sportmotort, megnéztünk két CBR600RR-t, jellemzően a kínálat alját (drágán bárki tud jót venni). Az egyikben látványosan több volt a kilométer, azt hiszem 75 ezer, alaposan átnéztük, és egy szivárgó telószimeringen kívül semmi kivetnivalót nem találtunk rajta. Pontosan azt tudta, amit az eladó ígért. A biztonság kedvéért azért megnéztük a másikat is, kevés kilométerrel: a kerék lenyomata benne a hűtőben, beverődések a kormány végütközőin, gyanús nyomok mindenhol. Plusz az eladó megkérdezi, hogy tudunk-e esetleg motorszerelőt - azt addigra kitaláltuk, hogy ő nem ismer egyet sem. Próbakörrel sem vacakoltunk, visszamentünk a bő kétszer, de lehet hogy háromszor is többet futott RR-ért, és azóta is hibátlan.

Hogy mi az oka a 30 ezer kilométeres elvárásnak (te is annyival vetted a sajátod, lehet, hogy te jobban tudod ennek az okát), és mi az 50 ezres felső határnak, azt nem tudom, de abban egészen biztos vagyok, hogy akik ebbe kapaszkodnak, azokkal amúgy sem szeretnék üzletelni. Ha zavar a kilométer, nyugodtan vegyél szezononként egy 30 ezerre visszapörgetett motort.

Ha külföld alatt Németországot érted, ott általában nem nagyon csinálnak titkot a motorok futásából, látni is 130 ezer kilométer fölötti túramotorokat, ráadásul gyakran jobb állapotban, mint amit itthon fele annyival hirdetnek. Ott sem mindenki szent, de mintha kevésbé lennének erre ráfeszülve.

Összességében azt látom, hogy a kilométeróra-állás azt foglalkoztatja, aki nem ért a motorhoz - neki ugyanis nincs más kapaszkodója, nem tudja, hogy az azért fordul úgy, mert olyannak kell lennie, vagy mert be van verődve a kormánycsapágy, esetleg mindössze 0,8 bar van az első gumiban. Őket egy polírral, óraállással és némi színházzal meg lehet vezetni. Aki viszont rászánja az időt, megnéz többet, felkészülten nézi a részleteket és kilométeróra helyett állapotot vesz, annak lesz jó motorja (esetleg sok kilométerrel). És amikor eladja, szerencséje lesz, mert a hozzá hasonló, felkészült, állapotot kereső vevők fogják csak hívni a csillagszemű juhászok helyett.

Azt érdemes elfogadni, hogy ha a motort túrázni használták, akkor sok lesz benne a kilométer, amit napi ingázásra, az gyorsabban lelakódik, a pályázás meg önmagában nem jelent semmit.

A témában érdemes elolvasni Becsületesnepper cikkét, amiben az autók helyére tetszőlegesen behelyettesíthetők motorok, a lényeg ugyanaz.

Üdv:

Nepperűző