Fojtott motor külföldről

2018.07.04. 10:19

Kedves Motordoktor!

Külföldön (pl.:Németországban) viszonylag sok 35kW-ra fojtott motort lehet kapni, ha egy ilyet vesz az ember (külföldi forgalmiban 35kw van hivatalosan bejegyezve), akkor itthon forgalomba lehet helyezni 35kw-os papírokkal, vagy ugyanúgy egyedi műszaki vizsga van, amin a motor megbukik, mivel nagyon kevés szervizben csinálnak hivatalosan fojtást meg kevés motornak létezik gyárilag fojtott változata (nyilván itt tizen éves darabokról van szó), vagy esetleg 70kw-nál nagyobb teljesítményről lett lefojtva külföldön.

Ha sikerül itthon forgalomba helyezni, de mondjuk pár év múlva ki szeretné venni az ember a fojtást, akkor ez lehetséges (pl.: új műszaki vizsgával)?

Köszi a választ,

Domi

Kedves Domi!

Elég zavaros a leveled, simán lehet, hogy valamit nagyon félreértek, de azért megpróbálok használható választ adni.

Külföldön valóban sok 35 kW fojtott motor van, és elég sok van belőle Németországban, ahol nem szokás olyan szinten trükközni, mint nálunk, például a sportkipufogót is be szokás íratni a forgalmiba, de ha lecserélik a kormányt vagy feltesznek egy hasidomot, azokat is. Tehát ha ott valami bele van írva a forgalmiba, az jó eséllyel úgy van.

Gázállás-határoló egy fojtott motoron
Gázállás-határoló egy fojtott motoron

Ha a motornak 35 kW-os papírjai vannak kint, és te itthon forgalomba akarod helyezni, az a valós teljesítménytől függetlenül 35 kW-os papírokat fog kapni, a Mozaik utcában nem kezdenek teljesítmény méregetni.

Ha a behozott motornak lejárt a kinti műszakija, akkor alapból szigorított/egyedi műszaki vizsgán kell megfelelnie, de az a te szemszögedből csak annyit jelent, hogy többet fizetsz.

Az nem igazán világos, hogy egy kintről behozott motor miért bukna meg amiatt, hogy kevés szervizben csinálnak hivatalosan fojtást (pl. szerintem Németországban elég sok helyen csinálnak hivatalos fojtást), meg kevés motornak van gyárilag fojtott változata, hiszen azért van 35 kW-os forgalmija, mert létezett belőle fojtott változat - amiből nincs, azt máshol sem lehet bepapírozni. Az A2-es jogosítványkategória egyébként EU-s dolog, Németországban, Franciaországban és többi helyen is ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint nálunk, tehát nem tudnak máshol sem 48 lóerősre papírozott GSX-R1000-et okosítani.

Nem igazán értem, hogy mire gondolsz nem hivatalos fojtás alatt - hacsak nem arra, hogy valami barom hozzá nem értésből elbarmolja a karburátort vagy a gyújtást, és emiatt max. 48 lóerős lesz az amúgy 80 lovas motor.

Ha veszel egy fojtott motort, akkor azt vissza is lehet alakítani, a procedúra ugyanaz, mint a fojtásnál, erről itt olvashatsz.

Üdv:

Nepperűző