Túraendurót egy vagy két hengerrel?

2018.08.15. 15:01

Tisztelt Nepperűző!

Nemrég váltam meg az első igazán klassz nagymotoromtól, egy '94-es KLE500-as Kawasakitól, ennek keresem jelenleg az utódját. A Kawa által teljesen beleszerettem a túraendúrókba, így mindenképp ilyet szeretnék. Lényegében azért váltam meg tőle, mert kicsit bővült a ráfordítható keret, és valamivel modernebbet/erősebbet keresnék.

Nagyjából évi 5-6 ezer kilométert szeretnék menni, melyben lehet azért hosszabb külföldi túra is, sok autópályás kilométerrel (120-130-as tempó számomra elég utazóban). De mindenképpen ragaszkodnék ahhoz a hatalmas fun factorhoz, hogy az aszfalt vége nekem nem akadály. A ráfordítható keret 700-900 ezer forint.

A kérdésem az lenne, hogy ilyen használatra alkalmas-e egy egyhengeres ~650-es motor, vagy a 120-130-as utazó már kívánja a két hengert? Illetve ha 2 henger, akkor melyik jön legkevésbé zavarba egy kissé lazább talajtól?

Amiket eddig számításba vettem, nagyjából a 2000-es évek környékéről:

- az Ön által is gyakran ajánlott Suzuki Freewind

- Honda FMX 650, amire sokan azt modják, hogy lomha

- Pegaso 650 vagy F650 GS

Illetve kéthengeresek:

- Honda transalp (inkább a 650 - 700 as)

- Kawasaki Versys 650

- Ducati Multistrada 620

- Esetleg Yamaha TDM (4TX vagy 900), bár édesapámnak volt, és nem ajánlja, mert hogy nehéz dög és sokat eszik.

Természetesen számít a megbízhatóság is, de úgy tudom, hogy a felsorolt típusok ebben remekelnek (kivéve a Ducati, arról nincs sok infóm). Egyéb észrevételem, hogy az 1 hengeresek általában elöl 1 féktárcsával rendelkeznek, és a KLE500-on az egy tárcsát gyengének éreztem.

Remélem minél teljesebben sikerült leírnom a fejemben kavargó kérdéseket. Válaszát és segítségét előre is nagyon köszönöm.

Üdvözlettel,

Balázs

Kedves Balázs!

A Freewind szerintem jó motor, de nem lesz nagy erőlepés a KLE után. Megbízhatóságával, strapabíróságával nincs gond, meg is felel az elvárásoknak, de nem akkora minőségi ugrás. A Honda FMX szerintem felejtős ebben az esetben, egyrészt ugye gyenge, a tuningkittel viszont kéri a 100-as benzint, se nem könnyű, se nem kényelmes, túrázgatni nem ideális, ráadásul nem is enduró, hanem supermotó, tehát terepen annyira azért nem nagy királyság.

Honda XL700V
Honda XL700V

A Pegaso 650-ről nem vagyok nagy véleménnyel, ha valaki szereti, felőlem tegye, de akkor már inkább az F650, és abból is a 2000 utániak - viszont ha már BMW, akkor a Suzuki Freewind olcsóbb, és nagyságrendileg ugyanazt tudja. És ha már Pegaso: a Pegaso 660 ezeknél lényegesen jobb, a Yamaha blokk tartós és takarékos, és ugyanitt képbe jöhet az XT660R.

A Versys 650 már megfelelő, autópályás utazásra a felsoroltak közül a legjobb. Terepképességét eléggé fenntartásokkal kell kezelni, a 17-es kerekek, az utcai gumik és az utcai futóművel murvás bekötőutaknál ridegebb dolgokra nem nagyon való (tudom, sportmotorral is el lehet menni krosszpályán, de attól még tudjuk, hogy nem oda való).

Transalpból a 650-es és a 700-as szerintem egyaránt jó választás, autópályára a Versys jobb, túrázni és vegyes talajon menni pedig a Transalp, egyébként ízlés kérdése. Én elfogult vagyok a Transalpok iránt, nagyon sok jó tapasztalatom van velük, ezt azért számold bele.

A Multistrada 620-ról nincs sok infóm - ha neked sincs, akkor érdemes más után nézni, fogalom nélkül valamibe belevásárolni elég lutri.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.