2019.02.03. 07:16

Kedves szerkesztő!

Első nagymotoromat készülök beszerezni. Nem ismeretlen motorozás, viszont az 50 cm3-től nem jutottam tovább (robogó, 50-es váltós oldtimer). Vezettem néhány nagyobb motort, de ennyi.

Az utóbbi időben beleestem a Honda VFR szériába. Leginkább a VFR 800-as, a 1998-tól gyártott lenne az igazi. Nagy ugrás az 50 köbcenti után. A használt gépek között nagyon ritka, alig találni néha egyet-egyet, viszont azok jórészt megvigyázott példányoknak tűnnek.

Valahogy nem tudok dűlőre jutni, hogy kell-e nekem egy ekkora motor, vagy kezdésnek jobb lenne valami 600-as (például Suzuki SV650 N), ami jelentősen kisebb tömeggel rendelkezik.

Honda ugye legendásan tartós, hangjától feláll a szőr a hátamon, Suzuki könnyű, agilis, letisztult és a hangja szintén megér egy misét. :D

Amit biztos tudok az, hogy sornégyest nem szeretnék. Nem érzem az én világomnak. Szomorú tény viszont, hogy a V motorok borzasztó lemaradásban vannak a sornégyesek, sorkettesek által uralt piacon. Nem sok modell van, legyünk őszinték.

Kedves szerkesztőség: Ezeket az igényeket figyelembe véve, milyen típus jöhetne még szóba? :D Jól jönne pár tapasztalaton alapuló pro/kontra ezekre a modellekre, ami megadná az irányvonalat a választásnál. Szervizelhetőség, alkatrészek?

Válaszotokat előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

VFR800 vonalon az 1998 és 2001 között gyártott VFR800Fi-t ajánlom - a későbbiek is jók, de a Fi még nélkülözi a változó szelepvezérlést, vagyis egy egyszerűbb és olcsóbb motor. Alapjait még az 1994-es RVF750R-ből (RC45) emelték át, ami egy akkora versenysport-legenda, hogy leesik a térképről. Nagyon kell hunyorogni, hogy a blokkba belelásd az egykori superbike gépet, mert szinte tényleg csak az alapöntvény a rokon, de lélekben mindig sokat számít, hogy a két motornak valahol van kapcsolódási pontja.

Sport-túra, de sport fronton is tud mutatni még valamit
Sport-túra, de sport fronton is tud mutatni még valamit

Elképesztően tartós, a kilométerek egyszerűen nem számítanak neki, a blokk az egyik legtartósabb konstrukció, és a VFR800 még egy olyan korszakban készült a Hondánál, amikor nagyon adtak a gyártási minőségre. Nehéznek valóban nehéz, 208 kiló szárazon, de nem gondolom, hogy egy motor súlya önmagában akkora dolog lenne, ha amúgy jó a súlyelosztása - nincs az a motortömeg, amit odafigyeléssel ne lehetne kezelni, illetve megfelelő rutinnal és/vagy fizikummal ne lehetne kompenzálni.

Az SV650 valóban lényegesen könnyebb, 170 kiló, és kezessége miatt ideális kezdő nagymotor. Megbízhatónak az is megbízható, igaz, nem akkora elnyűhetetlenség-legenda, mint a VFR, de így sincs miért aggódni rajta. SV-ből az injektoros, azaz szögletes vázas (2003-tól) darabok ajánlom, ebben a cikkben benne vannak fő tudnivalók.

Féktávon stabil volt
Féktávon stabil volt

Szerviz és alkatrészellátás terén nincs nagy különbség, mindkettőhöz van itthon kiváló szerelőgárda, és egyik sem szokott bonyolult feladványokat dobni. A VFR-t macerásabb szerelni, mert több hengere van, és jobban körbe van burkolva, de ezek apróságok. Mindkettőhöz jó az alkatrészellátás, legyen szó gyári vagy utángyártott cuccokról.

Csak azt tudom javasolni, amit minden ilyen esetben szoktam: próbálj ki egyet-egyet, és egyből fogod érezni, hogy melyik a te világod.

Üdv:

Nepperűző