A Motordoktor trükkös módszere, amivel felméri az Yamaha FJ1200 állapotát

2019.02.21. 16:39

Tisztelt Nepperűző!

Gyermekkori álmom a Yamaha FJ1200, és most adódott pénzügyi és egyéb lehetőségek alkalmán egy kedvezőnek tűnő vétel! Tisztában vagyok a racionalitásokkal, van nála jobb, szebb, erősebb, stb... A kiszemelt egy 1994-es FJ1200, ABS-es verzió, kivülről makulátlan, nem csúszik a kuplung, nincs karc rajta, nem eszi az olajat, sok minden cserélve volt rajta.

Mégis elbizonytalanodtam, hogy szabad ilyesmit megvenni manapság? Van még hozzá alkatrész, szerviz háttér, szaktudás? Nekem nagyon teszenek a 80-as 90-es évek vassal megpakolt, egyszerűségükben is szép vasai! Nem érdekel, hogy milyen gyorsan veszi a szerpentineket, hogy 4 helyett 6 litert eszik százon, de az érdekelne, hogy ilyen motor tulajaként az üzembiztonság, szervizháttér nem nehezíti-e meg az örömteli motorozást?

Nagyon várom válaszát, hogy mint szakértő hogyan látja ezen időszak nagy vasait, és konkrétan akár ezt a típust is, mennyire motorozhatóan a mai világban?

Üdvözlettel:

Zsolt

Kedves Zsolt!

Tudom, hogy a Nepperüzőnek nem pedig a Motordoktornak címezted a kérdést, mégis én válaszolnék rá, mert 75 ezer kilométert tettem bele egy FJ1200-asba még a 90-es évek legvégén.

A Yamaha FJ1200-as mai szemmel nézve nehéz és hosszú, viszont még ma is nagyon jó az egyenesfutása, pláne a 17-es első kerékkel szerelt késői modelleknek, mint a te kiválasztottad is. Összeségében a motor nagyon megbízható, csak kiugró kettesfokozatokról, megcsúszó kuplungról és leégő feszültségszabályzóról szólnak a hírek, nekem ebből csak az utóbbi volt, a többit csak hírből ismertem.

Én nagyon szerettem, jól pakolható, hosszú az ülése, kényelmes az üléspozíciója és túratempóban 6 liter közelében tartható a fogyasztása is.

Alkatrész gondoktól nem kell tartani, mert az XJR modellt sokkal tovább gyártották, és sok alkatrész kompatibilis, valamint használt (bontott) alkatrész is van bőven. Problémás lehet a karburátor membránja, de az is van újban, bár annak valóban kicsit húzós az ára.

Nem kell félni a szervizelhetőségtől, mert egyrészt ez egy egyszerű modell, másrészt pedig nagyon megbízható, semmi extrát nem kell majd vele tenni, legfeljebb 200 ezer kilométer környékén.

Egyszer nekem valaki viccesen azt mondta, hogy úgy kell az FJ-t megnézni, hogy jó-e, hogy rá kell adni a gyújtást és ha az üzemanyag óra lassan megy fel, akkor meg lehet venni, ha gyorsan ugrik fel az adott mennyiségre, akkor már 100-150 ezer km felett van benne. Mivel túramotor, ezért ez nem ritka. Utána én sokat nézegettem ezt a meglehetősen fura ellenőrzést, és bizony tényleg, a sokat látott példányoknál már nem csillapít a műszer mutatója, hirtelen ugrik fel. 

Ezt a viccet helyén kell kezelni, de azért érdekes.

Amikor eladtam az enyémet 1999-ben, már gyorsan ugrott fel a mutató. :)

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.