Megbízható naked-et magas kezdőnek

2019.04.24. 15:51

Kedves Nepperűző!

Első nagymotorom vásárlása előtt állok, ebben kérném ki a tanácsát. Korábban nem motoroztam (csak kipróbáltam 1-2 motort), most viszont szeretném megszerezni a korlátlan jogsit, utána pedig vennék egy nagymotort.

Azt szeretném, ha magasabb embernek (189 cm vagyok) is kényelmes, megbízható, alacsonyabb fenntartási költségű (jó fogyasztás) lenne. A keret a vételre, átírásra nagyjából 500 ezer Ft, esetleg kicsit több. Alapvetően a klasszikusabb kinézetű nakedek tetszenek, eddig a Yamaha FZS600 Fazerrel (ez nem annyira klasszikus, de tetszik), Honda Hornettel, Suzuki Bandittal szemeztem; a Suzuki GS 500, Honda CB 500 és Kawa ER 5 nagyon korszerűtlennek és fapadosnak tűnik.

Mit ajánlana?

Válaszát előre is köszönöm.

András

Kedves András!

190 centis magassággal a legtöbb közepes japán motoron furcsán fogsz kinézni. A kényelmed sokban függ a testalkatodtól, tehát ha vékony, kaszáspókszerű vagy, egészen más lesz, mintha egy behemót állat vagy. A lényeg, hogy az általad felsorolt motorokat nem a te méretedre optimalizálták, viszont ez nem jelenti azt, hogy ne lennének használhatóak. Én most abból indulok ki, hogy átlagos testalkatú vagy, nem pedig egy grizli a Sziklás-hegységből, szóval az FZS-Bandit-Hornet vonalon el fogsz férni, de nem egy rád szabott valami lesz egyik sem.

Yamaha FZS600
Yamaha FZS600

Ha kb. 5-6 kiló a kereted mindennel együtt, akkor inkább a kéthengeres naked-eket ajánlom, amiket te fapadosnak tartasz, de azokból ennyiért jobb eséllyel fogod ki a tutit - és egy karbifelújítás és szelephézag-állítás pont a felébe kerül annak, mint egy négyhengeresen - és nagyon nem mindegy, hogy ötven vagy száz rugót adsz ki ilyesmire. Ennyi idős motoroknál a membránok, a szívócsonkok és tömítések jó eséllyel már ki vannak repedezve, és ugyan működnek, sőt, az is lehet, mi több, valószínű, hogy fel sem fog tűnni, hogy szar, de attól még szarok lesznek.

A négyhengereseket inkább akkor ajánlom, ha nagyobb a kereted és van már némi tapasztalatod a hibakeresésben, megtanultad, mit kell figyelni, milyen egy jó motor. Ugyanis a benzinköltség a fenntartási költségnek csak egy része, sokkal többet lehet spórolni azon, ha nem kell kapásból drága alkatrészek felújítására költeni, és nem azzal indul a birtokba vétel, hogy kell egy új láncszett, egy pár új gumi és két új féktárcsa. Ezekhez képest mindegy, hogy a motor négy vagy hét litert eszik százon. A CB500, GS500, ER-5 trió amúgy kimondottan takarékos, ha jól be vannak állítva, de ezzel visszakanyarodunk a rendben lévő üzemanyagellátásra).

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.