2020.02.27. 10:19

Tisztelt Nepperűző!

Nemrég szereztem meg az A kategóriás jogosítványt és így most tavasszal elérkezettnek látom az időt, hogy megvegyem első motorom. Sajnos se a családomban, se a baráti körömben nem motorozik senki, de mivel rendszeresen olvasom a magazint és a teszteket, valamint az olvasói levelekre adott válaszaid, kezd körvonalazódni a dolog. A keret ~1 millió Ft, ezen belül felmerült az F650GS(Dakar), Transalp, Freewind és a Tenere, bár a szívem a BMW felé húz.

Kissé megkavarja a dolgokat, hogy nagyon úgy néz ki indulok a 2022-es Budapest Bamako Rally-n - természetesen motorral.Tudom ez egy szinte lehetetlen vállalkozás nulla tapasztalattal, mégis belevágnék. Reményeim szerint a következő két évben megismerkedek a hosszabb túrákkal és a terepezéssel is, így szeretnék egy olcsó, de viszonylag megbízható motort amivel a közúti túrázás sem felejtős és akár elmehetek felfedezni a homokdűnéket is.

Válaszod előre is köszönöm!

Üdv, Gergely

Kedves Gergely!

A BB-t elég változatos motorokkal is lehet teljesíteni, nyilván egyikkel sem könnyű, illetve sok múlik azon, hogy mennyire akarsz bemenni necces helyekre. Az általad felsoroltak közül mindegyik alkalmas rá. A Ténéréből a 750-es nehéz és régi, a 600-as főleg régi, és ugyan elég sok van még belőlük az utakon, de azok már lassan veteránba forduló youngtimer gépek. A 660-as Ténéré szerintem tökéletes választás egy ilyen kihívásra, kényelmes, kellemes, jól irányítható motor, bírja a kiképzést, tartós - igaz, van pár apróság, amire oda kell figyelni, ilyen a légszűrő (könnyű rosszul berakni, a légszűrőházat lezáró műanyag gyűrű hitvány), a hátsó kerék menesztőgumijai, az alsó kormánycsapágy, az olajcsapda (2009-től már javítva). Ezen felül a futóművet érdemes felújíttatni, vagyis nem csak olajat cseréltetni a villában, hanem a komplett elejét és hátulját rábízni egy ezzel foglalkozó szakműhelyre, ugyanis ezek viszonylag hamar elfáradtak.

XT660Z Tenere
XT660Z Tenere

Egyébként a blokk tartós tartós, a kuplung és a vezérműlánc is elmegy 100 ezer kilométert csere nélkül, de az utóbbit érdemes 60-80 ezer kilométer után cserélni. A hajtásláncot viszonylag gyorsan eszi, 10-20 ezer kilométerenként általában csereérett lesz, ennek az egyik oka, hogy nincs láncvezető a lengővillán, ezért az oldalirányú mozgástól hamarabb elfárad - a gyárinál előírtnál emiatt érdemes lehet erősebb láncot feltenni.

Gyenge pontja a motornak a feszültségszabályozó, és mivel az állandó mágneses generátorra nem igazán lehet töltésvisszajelzőt tenni, ezért csak egy voltmérőt tudsz bekötni, de az is ajánlott, ugyanis ha elkezd felmenni a feszültség, sejtheted, hogy a feszültségszabályozó megadta magát, és még időben cserélheted, mielőtt a generátort is magával viszi. Ezektől függetlenül az XT-ket teljesen nyugodtan merem ajánlani, sok hosszú úton bizonyították már, hogy valódi kalandmotorok.

IMG 0655

Az F 650 GS Dakar szintén teljesen alkalmas a feladatra, arról volt külön használttesztünk is. A Freewind és a Transalp terepre kevésbé alkalmasak - nem rosszak, de inkább földutakra valók, mint tényleg vad terepezésre, viszont az előbb említetteknél olcsóbbak, és tartósságban tényleg példásak. Ha BMW-re vágysz, nyugodtan vedd, sokan mentek már Bamakóra ilyennel, és meg lehet velük csinálni.

A Nagy Út előtt azért érdemes edzened, azt mondják, hogy jó gyakorlat, hogy reggel elindulsz mondjuk Pestről Szegedre, végig földúton mész, aztán ha megérkeztél, még aznap hazajössz - ha ez megy, és másnap is embernek érzed magad, akkor jó eséllyel menni fog. :D

Üdv: Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.