Kéthengeres túraenduró, amit nyugodtan levihetek a térképről

2020.06.30. 10:53

Tisztelt Nepperűző!

Olyan túraendurót keresek, ami kéthengeres, lehetőleg V2, nem túlzottan nagy és nehéz, de azért nem is túl gyenge a motorja. Eredetileg egy olyan motort szerettem volna, ami egyformán alkalmas kényelmes, hosszú távú, akár napi 12-15 órás túrázásra és nem gond vele átmotorozni egy kontinensről a másikra akár, lehetőleg úgy hogy közben nem nagyon vannak vele megbízhatósági problémák, de ugyanakkor valódi elvetemült offroadra is alkalmas. Ezalatt azt értem, hogy akár tenyérnyi keskeny ösvények, nagy kövek, sár, mély nyomvályúk, jégnél is csúszósabb, agyagos vizes talaj, extrém emelkedők és lejtők terepen, stb.). Jelenlegi tudásom szerint ilyen motorkerékpárt még nem gyártottak (de javítson ki ha tévedek), ezért arra a következtetésre jutottam hogy egy ideális kompromisszum lehetne egy Honda Transalp, ha hajlandó vagyok a durva offroadról a kényelemért lemondani. A kérdésem az, hogy a fiatalabbik 600-as, valamint a mégfiatalabb 650-es modell között mik a lényegi különbségek és a 650-es megéri e a többlet kiadást? Mik a típushibák, mire érdemes odafigyelni vásárláskor, illetve tud-e a Transalp mellett más, hasonló kategóriájú megbízható motort ajánlani? A keret 800 ezer, esetleg 1 millió.

Köszönettel,

Ambrus

Kedves Ambrus!

Az 1999-ben kifuttatott XL600V után 2000-ben jelent meg a 650-es Transalp, és a kettő között lényegében MINDEN különbözik: a blokkot teljesen átdolgozták, más a térfogat, a dugattyú, a hajtás, a légszűrő, a szekunder légrendszer, a burkolatok, a lámpák, az idomok, az ülés, a tank, a kipufogó (ez már Euro1), új váz, új futómű, új himbarendszer, lengővilla, új kerekek, új fékek, új műszerek, új gyújtás.

Honda XL650V Transalp (2005)
Honda XL650V Transalp (2005)

A 650-es egy nagyságrenddel modernebb motor, viszont a jó Transalp tulajdonságokat tökéletesen átmenekítették bele. A Transalpok gyártását 1997-től áttelepítették Olaszországba, és állítólag akkor romlott is a gyártási minőség, de ez legfeljebb az első pár évben volt lényeges, így húsz év távlatából már teljesen mindegy, hogy hol gyártották, a fontos kérdés, hogy hogyan tartották karban, miután lejárt róla a garancia.

A 650-es Transalpnak nincsenek nagyon típushibái, a feszültségszabályozó meghibásodására lehet készülni, mint minden hasonló korú japán motornál, de nem a típushibák miatt aggódnék, hiszen azok az első 5-10 évben már úgyis kijöttek, hanem azon, hogy milyen állapotban őrizték meg az eredeti tulajok. Ennyi idős motornál ez az egyetlen ami számít. Illetve a felszereltség, a középállvány és a bukócső nagyon fontos extrák, az előbbi nagyon megkönnyíti a karbantartást, az utóbbi pedig minimalizálja a terepen elszenvedett esések költségvonzatát. Ha sokat túráznál egy dobozrendszer sem hülyeség, bár terepre nem mindenki ajánlja a kemény málhát.

A Transalp nagyon megbízható, de van pár gyengesége, amin azért lehet javítani. Az egyik a fék: ugyan amióta a Transalpok dupla első tárcsát kaptak, nem annyira vészes a helyzet, de fém fékcsővel és egy komolyabb főfékhengerrel (pl. Magura) azért lehet rajta javítani. A fémfonatos fékcső nem nagy tétel, kb. 10 ezer forint, de nem is számít olyan sokat, egy Magura HC1-es főfékhenger viszont nagyon sokat számít, ennek megfelelően el is kérik az árát, talán 120 rugó körül lehet. Ha megléped a főfékhenger tuningját, akkor viszont garantáltan fel fog tűnni, hogy milyen puha az első villa, oda érdemes bepattintani egy progresszív rugót.

A Transalpot mindenkinek melegen ajánlom, nagyon kellemes és szerethető motor, viszont nem egy erőgép, még a 700-as sem igazán jó autópályára - a teljesítmény még meglenne, de az ötös váltó nem a 130 feletti tempóra van belőve. Cserébe országúton és terepen kellemes. A 600-as Transalp sem rossz, de az lassan veterán.

AFRICA twin

A helyedben nem vetném el az Africa Twint sem, néha abból is felbukkan egy-két ígéretes darab millió alatt - az sem egy erőgép, meg hát súlya is van, de fantasztikusan tartós motor, terepen is boldogul, és hát nem véletlenül lett kultuszjármű az adventure műfajban.

Üdv: Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.