2020.12.15. 14:43

Kedves Nepperűző!

Két egymásnak ellentmondó motor tart lázban. Az egyik a R 1150 GS a másik a TDM850 4TX, mindkettő koros, ennek ellenére szeretnék közülük jól választani. A közös a két henger, a túra jelleg, a problémamentes fenntartás és megbízhatóság. Az is érdekelne, hogy 500 e Ft-ig volna-e realitás bármelyik típus.

Köszönöm: Patrik

Kedves Patrik!

Ezek közül valószínűleg a TDM850 lesz a te választásod - 500 ezerig azt sem kapni, de onnan már nem kell sokat nyújtoznod, hogy találj egy használható példányt, hat kilótól általában már vannak vállalhatóak. Az R 1150 GS millió alatt mutatóban sincs, 1,3 körül is csak külföldi papirosok szoktak lenni, amelyeket még forgalomba kell helyezni.

1150 GS
1150 GS

De 1,5 millióért is csak 100 ezer körüli futással kapsz - az 1150-asnál ekkor még nem kell olyan problémával számolni, hogy a henger vagy a dugattyú kopott lenne, viszont rengeteg más részének a karbantartása rád fog várni. Tehát alapvetően megbízható típus, de ehhez karban kell tartani. Például cserélni a vezérműláncfeszítőt meg a műanyag láncvezetőket, a nyelestengely ricnijeit kenni kell nem leverődő zsírral, különben elkopnak, figyelni kell a pillangószelep tengelyére az injektorházban, a gyújtótrafókra (ha beáznak, drága), a kuplung 100 ezer körül azért sanszos, hogy lassan cserés (és 200 ezer forint), és ott van a hidrós kuplung munkahengere, amely ha tönkre megy, a szárazkuplunghoz fossa a folyadékot. Tehát ezek a motorok azoknál a tartósság szobrai, akik rendesen költenek a tervszerű megelőző karbantartásra. Aki odafigyel a GS-ére, annál 300 ezer kilométerrel is megbízhatóan fog működni.

TDM 1996-ból
TDM 1996-ból

A TDM 850-ből én is a 4TX-et venném, de az igazán jók a 900-asok, de ez egészen addig nem fog zavarni, míg ki nem próbálsz egyet. A 4TX alapvetően jó bringa, én ezen belül is az 1999 és a 2001 között gyártott darabokat keresném.

Típushibáról nem tudok, ismereteim szerint csak olyan dolgok fordulnak elő rajta, amelyek bármilyen más, hasonló korú japán motorokon is. Elpusztuló CDI, feszültségszabályozó, néha ez utóbbi magával viszi a generátort is.

Mivel a legfiatalabb 850-es is lassan 20 éves, sanszos, hogy már valahol falsot szív. A gyári szívócsonk 20-25 ezer körül van, és ez még a jobbik eset, ugyanis ha a karbit kell felújítani, akkor az zsebbenyúlós lesz. Ha a tűszelep rossz (ez főleg akkor fog kiderülni, ha a benzincsap is rossz), az baráti 10-12 ezer forint, a gond akkor keződik, ha a membrán lyukas, az ugyanis negyvenezer, és ilyesmiből csak gyárit vennék, ez nem az az alkatrész, ami jó lesz az aliexpress-ről. De minden hasonló korú motornál számolni kell ezekkel.

Ja, még annyi, hogy a TDM850 enduróképességeitől ne várj sokat.

Üdv: Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.