Tisztelt Nepperűző!
Robogót szeretnék vásárolni, nézelődöm egy ideje, használtat keresek. Első körben egy Gilera Runnert néztem: az tetszik, de nem tudom, hogy elférek-e rajta. A Piaggio NRG is szimpatikus, de arról se tudom, hogy hosszabb úton mennyire lenne kényelmes. Ez a fő problémám: a 188 centis magasságomhoz és a 100 kiló körüli súlyomhoz keresek 50 köbcentis robogót. Nagyjából 15-20 kilométer közötti utakra használnám. Milyen modellek jöhetnek szóba és ezeknél mire érdemes figyelni?
Előre is köszönöm! Üdv!
Kedves Kérdező!
Mivel sokat robogózok és hozzád hasonló a magasságom (184 centi), magaménak érzem a kérdést. Fontos már az elején kiemelni, hogy olyan robogót vegyél, amihez sok helyen értenek és könnyen elérhetők hozzá az alkatrészek. Éppen ezért a helyedben Minarelli blokkos vagy Piaggio blokkos, olasz robogókat néznék, azok közül is az elterjedtebb modelleket. Én vízhűtéses Malaguti F12-t használok, ami nekem abszolút bevált: váratlanul kényelmes cucc, rendszeresen jártam vele napi szinten, sőt, néhány hosszabb túrát is lenyomtam vele.

Az Aprilia SR is remek választás lehet, de ezt mindenképp próbáld ki, mert bár nagyobb, mint az F12, valójában szűkebb helyen ülsz. A körlámpás SR-t vagy az utódját, a Factory-t nézegetném. Az SR-ek közül létezett Morini blokkos, Piaggio blokkos és Minarelli blokkos is. A Morini minden változata kerülendő, a másik kettő vehető. Látsz majd sok Ditech-et is, amik nem karbisak, hanem injektorosak: ezek szintén felejtősek, mert gyakran elromlanak és szívás őket javítani.
Az Aprilia SR-ekről itt olvashatsz bővebben:

A Gilera Runner se feltétlenül rossz irány, de elég ritka darab manapság, drágán mérik a szépeket és néhány aprósággal könnyű szívni is. A Piaggio NRG-vel nincs személyes tapasztalatom, de az is nagytestű, ezért méretre valószínűleg jó lenne.
A mérete miatt nem vetném el az Aprilia Scarabeót és a Piaggio Liberty-t se. Ezek nem szépek, de megbízható darabok és a nagy kerekük miatt komfortosabbak a korábban említett robogóknál. Mivel a Scarabeót is többféle blokkal gyártották - a Liberty-t nyilván csak Piaggio blokkal -, ugyanarra kell figyelni, mint az SR-eknél.

A személyes tippem a Yamaha Neos: nagyon megbízható cucc, Minarelli blokkos, kényelmes, korrekt áron adják, tehát ideális választásnak tűnik. További előnye, hogy mivel kissé bamba az arca és a kasznij se sportos, jó eséllyel találhatsz olyan példányt, amit valaki tényleg csak napi szüttyögésre használt. A mérgesebb külsejű ötvenesek között rengeteg a borzalmasan leélt, igénytelenül tuningolt szemétdomb, amiket tilos megvenni, mert általában galaktikus szívás lesz belőle. Pro tipp: a Yamaha Neost MBK Ovetto néven is árulták, a két motor tökéletesen ugyanaz, az MBK is vehető.
Zombi korábban már körüljárt egy nagyon hasonló témát, az ő tanácsait is mindenképp olvasd el!

Ezeken kívül is sok más, megvehető típus létezik, de mivel ezek már mind öregek, az alapszabály az, mint az autóknál: legyen minél jobb állapotú a konkrét példány, amit megvennél. Egy leharcolt robogó szinte mindig szívás, ha nem értesz a bütyköléshez, akkor meg főleg.
A menetteljesítményre szándékosan nem tértem ki külön. Az említett ötvenesek mind kétütemű cuccok, tehát relatíve erősek, így egy jól beállított példány ereje biztosan elég lesz a 100 kilós súlyodhoz. Utóbbit úgy értem, hogy nem fog alattad keservesen vánszorogni, de azért azt se várd, hogy városon kívül tartani tudod majd az autók tempóját.
Remélem tudtam segíteni! Üdv: Elvis