Nepperűző

Ingázós motor kevés tapasztalattal

2015. december 9., 16:15 Módosítva: 2015.12.22 09:58
47

Kedves Nepperűző!

Úgy adta az élet, hogy el kellett hagynom a Fővárost, mert az asszony munkája Fehérvárra szólított, ami mellé járt egy kellemes szolgálati lakás. Így, nem volt kérdés ki fog ingázni...

Ugyan van A korlátlan jogsim, de évek óta nem vezettem. Korábban egy Suzuki GS500E-t hajtottam, de kb. egy év után megváltam tőle. Azóta motor közelében sem nagyon voltam. Arra gondoltam, hogy VOLÁN helyett motorral járnék Pestre dolgozni.

Az lenne a kérdésem, hogy milyen motort ajánlanál, ami bírja a tartósan 130-140-es pályatempót, és hétvégente 2 fő sem akadály neki? A keret kb. 600 ezer+a járulékos költségek.

Üdvözlettel:

Tamás

Kedves Tamás!

A 130-140-es tempó és az utas igazából a legtöbb nagymotornak nem okoz gondot, a szűk keresztmetszet inkább az, hogy mennyire kínozza meg vele a tulajdonost. Egészen biztosan el lehet így ingázni egy 450-es szupermotóval is, de ahhoz azért elég sok elszántság kell. A te esetedben én a szélvédelemre koncentrálnék, vagyis minimum félidomos képben gondolkoznék.

Mivel a 600 ezer forintos felső határ eléggé leszűkíti a kört, ráadásul a te esetedben a megbízhatóság elég fontos - gondolom azért betenne, ha reggelente nem indulna a gép - így két típust javasolnék.

Az egyik a Suzuki GSF600 Bandit S, ami kellően egyszerű, megbízható típus, jó a szélvédelme, nem gond neki az autópálya tempó, kellően kényelmes, és elég kezes ahhoz, hogy komolyabb gyakorlat nélkül is sok örömet okozzon. Szervizt és alkatrészt is könnyű hozzá találni.

Suzuki SV650, bár hat kilóból inkább a régi vázas, karbis darabok jönnek ki
Suzuki SV650, bár hat kilóból inkább a régi vázas, karbis darabok jönnek ki

A másik tippem a Suzuki SV650S, vagyis abból is a félidomos verzió. Az SV üléshelyzete lényegesen sportosabb, a csutkakormánnyal hasalósabb motor, és szintén elég jól lehet vele autópályán tempósan utazni. Az én szívem az SV felé húz, de kizárólag érzelmi alapon, a V2-es miatt, egyébként ugyanazok igazak rá, amiket a Banditnál is leírtam: egyszerű, gyakori típus, ha be is üt bármi gond, azt a legtöbb szervizben fel fogják tudni göngyölíteni.

Yamaha FZS600
Yamaha FZS600

Ha hirtelen úgy alakul, hogy többet tudsz félretenni, én a helyedben körülnéznék a Honda CBF600F-ek között is, illetve a Honda CBR600F F4-ekkel sem nyúlhatsz nagyon mellé, ezek mind megbízható, jól motorozható típusok, illetve a Yamaha FZS600 ellen sem tudnék nagyon felhozni semmit.

Üdv:

Nepperűző

Direkt szívatnak, hogy nincs a motorra doboz?

2015. december 3., 16:33 Módosítva: 2015.12.14 14:01
18

Tiszteletem!

A kérdésem rövid lenne, a válasz hossza már kérdőjeles. Szeretném megtudni, hogy a Honda CB125F-hez (és nem a CBF125-höz) milyen megoldás lehetséges, hogy oldaltáskát vagy -dobozt vásárolhassak és szerelhessek?

A CBF125-höz láttam, hogy a Honda és a motoros áruházak is kínáltak dobozt, oldaltáskát nem láttam. Az idei évben kiadott CB125F-hez azonban sehol, semmi információ az interneten, a katalógusokban.

Első körben, mint tanulómotort szeretnék ilyen kis köbcentiset venni, első pár évben egymagam ezen motorozni, országon belül, viszont kisebb csomagokkal, emiatt lenne szükségem az ilyen túrakiegészítőkre.

Láttam, hogy a CB500F/X-hez van több féle csomag és doboz (mi több, a mostani HONDA árlistában külön is szerepel a Travel Edition, mint kiadás); de nem szeretnék egy 800e Ft-os motor helyett (csak ezért) nagyjából 2-szer, 2 és félszer többet kiadni.

Választ és a lehetséges megoldásokat a kérdésem kapcsán előre is köszönöm.

Üdv., egy jövendőbeli B125-ös motoros!

Kedves Jövendőbeli B125-ös motoros!

Három opciót tudok javasolni:

1. Vegyél egy vízhatlan hengerzsákot és egy jó gumipókot, úgy mókold fel magad mögé a cuccod. Egyszerű, stabil, olcsó, univerzális, gyorsan le-fel kapható.

2. A vászon oldaltáskák nem típusspecifikusak, veszel egyet húszezerért, és a probléma megoldva. Előnye, hogy hivatalosan néz ki, hátránya, hogy általában kell egy kicsit gondolkozni, mire rájössz, hogyan lehet úgy felrakni, hogy ne lifegjen, ne érjen bele a kerékbe, meg hasonlók. Én ezt a megoldást nem szeretem, egyrészt használat előtt ugye érdemes leragasztani a farokidomot, mert a rezgő táska össze tudja barmolni a fényezést, plusz macera a hevederekkel hülyéskedni minden fel-le málházásnál. Ha nincs utasod, a hátsó ülésre pókozott hengerzsák sokkal jobb.

3. Ez az ultimate megoldás: dobozrendszer. Az, hogy a gyári katalógusban nincs hozzá dobozrendszer, az nem véletlen, ez nem az a fajta motor, ahol lenne rá igény. Ilyenkor jön képbe a magyar kisipar, akik bármit legyártanak. Nem feltétlenül fillérekért, de a százezer forintos gyári doboztartó keretnél azért olcsóbban. Érdemes megtúrnod pár fórumot, néhány hirdetést, és garantáltan fel fog bukkanni valaki, aki le tudja gyártani neked. Ha megvan a mester, akkor viszont érdemes egyeztetni vele, megbeszélni, hogy milyen dobozt tervezel, mert ezeknek igen változatosak tudnak lenni a felfogatásaik - Givi vagy Givi-koppintású dobozokhoz például ha nem is olcsón, de meg lehet venni a zárnyelvet és kis tartó bütyköket, amik alá már csak a keretet kell odaálmodni, és valószínűleg a többi márkánál is így működik.

Plusz egy tipp: tanuláshoz tök felesleges egy új motort venned, még ha csak 125-ös is. Tehát ha egy CBF125-öt választasz, már beljebb vagy, egy Varadero 125 pedig minden szempontból jobb motor, és még a pakolhatóság is megoldott.

Üdv: Nepperűző

Négyütemű ötvenest, de melyiket?

2015. november 6., 12:09 Módosítva: 2015.11.09 12:54
1

Tiszteletem!

Nem tudok dönteni e kérdésben, így segítségét szeretném kérni. 60-as éveimhez közel járok, nem száguldozom, a csendes robogókat szeretem – sokat is robogóztam. A Vinó 4T típus kissé nagyobbnak néz ki, mint a Honda Today, talán a nagyobb ülése miatt, mindkettő tetszik, de csak a Vinót sikerült kipróbálnom. Félek, a vízhűtés több gondot jelent majd (hosszabb távra venném, mondjuk tíz évre), szivárgás ilyesmi.

Honda Today
Honda Today

Érdekelne, hogy milyen az alkatrészellátás hozzájuk, hiszen mindkettő belpiacos. 30-40 km/h-val közlekedem, a kis kerék sajnos negatívum a debreceni rossz utakon, de a nagyobb kerekű Piaggio Liberty/Zip 4T-ről közel sincs olyan jó vélemény, mint eme kiskerekűek motorjáról. 100-120 000 forintig gondolkodhatok. Ön hogyan látja, melyiket vegyem?Köszönöm válaszát: Béla bácsi


Kedves Béla bácsi!

Ne gondolja, hogy a vízhűtés hátrány, sőt, a motorban uralkodó állandó termikus viszonyok miatt a vizes blokkok tartósabbak, valamint a vízköpeny miatt halkabbak is. A vízkör ráadásul nem akkora horror, ha az elkövetkező tíz év alatt mondjuk kétszer szakszerűen lecserélik a hűtőfolyadékot, akkor nem lesz vele gond.

Yamaha Vino
Yamaha Vino

A Vino 4T blokkjáról nagyon sok jót hallottam, de a Honda Today-t sem szokták pocskondiázni, szerintem mind a kettő megvehető, válassza azt, amelyik jobb állapotnak örvend – hosszú távon azzal lesz a kevesebb baj, amit az előző tulajok kevésbé harcoltak le.

Szerintem egyébként a Piaggio Liberty 4T is teljesen bátran megvásárolható, ha az osztrák postának megfelel, akkor valószínűleg nagy baj nem lehet vele.

Jó szélvédelmű motort szeretnék

2015. november 5., 16:34 Módosítva: 2015.12.07 09:42
27

Kedves Nepperűző!

Jelenlegi 2006-os Kawasaki ER-5-ösömet szeretném nemsokára lecserélni. Télen is motorozom (de külföldön), napi 60-70 kilométer a munkahely és az otthonom közötti táv, 95% autópálya. Az ER-5 nagyon jó kis motor, problémám nincs vele, de 100-as tempó felett már nem annyira élvezhető az utazás, mintha egy 100 kilós homokzsákot raknának a mellkasomra. Ezért gondolkodom egy sport-túra motoron. Elég alacsony vagyok, 175 centivel, és nincsenek zsiráf lábaim sem.

Milyen mocik vannak, amiknél nem gond egy 120-140 közötti utazósebesség, jó a szélvédelme, és mondjuk 1 misi körül (inkább alatta kicsivel) kapható? Suzuki S-Strom már nagy volna? Esetleg régebbi TDM850? Vagy más? A Kawánál régebbire nem szívesen cserélném le, de nyilván az árak miatt muszáj.

Előre köszönöm a választ!

Ádám

Kedves Ádám!

Furcsa, hogy a sport-túra kategóriát jelölöd meg, utána két túraenduróról kérdezel – ebből arra következtetek, hogy nagyjából mindegy, csak védjen a széltől, és lehessen vele tartósan nagy tempót menni. A V-Strom ebből a szempontból nagyon jó, simán lehet vele egész nap 150-160-nal utazni, kényelmes, és a te magasságoddal is használható. Alapvetően megbízható motor, nem nagyon van ellenérv.

Műszakilag rokon az SV650S-sel, ami már valóban sport-túra, egyszerű, jó a hangja és nagy gondok nem szoktak adódni vele – én a szögletes vázú, injektoros változatokat ajánlom, azoknál nem kell a szívatóval vacakolni, rápöccintesz a gombra, és mehetsz.

A régebbi TDM850-esek kiválóságával kapcsolatban vannak kételyeim, ha mindenképpen TDM-et szeretnél, gyűjts inkább a 900-asra.

Én a félidomos CBF600-at is megfontolnám
Én a félidomos CBF600-at is megfontolnám

Érdemes lehet szétnézni a 800-as, de még VTEC nélküli VFR800Fi-k között, hihetetlenül tartósak, jól védenek a széltől, jól mennek – bár nehezek, de ez minimális rutin és fizikum mellett már nem okozhat gondot.

Üdv:

Nepperűző

A Motowellről olvasni jót és rosszat

2015. november 2., 17:24 Módosítva: 2015.12.04 16:37

Tisztelt Nepperűző!

Munkába járásra szeretnék valami robogót (kb. 40 kilométer oda-vissza). Nem vagyok otthon annyira a motorok terén ezért kérném a tanácsát. A keret kb. 200-250 ezer lenne. Nézegettem Motowell robogókat, rá is kerestem népítéleten, nem tudom eldönteni, hogy megérné-e, mert lehet róluk mindent olvasni, jót is, rosszat is. Ezért szeretném a tanácsát kérni, hogy ekkora távra, illetve ilyen keret mellett milyen megbízható robogót tudna ajánlani, illetve mire kell odafigyelni?

Üdvözlettel:

Ákos

Kedves Ákos!

200-250 ezerből olyan használt ötvenest lehet venni, ami megszólal. Tapasztalataim szerint hosszú távon a Yamahák a leginkább megbízhatóak, azoknak van a legmasszívabb főtengelyük, de ez ugye csak egy szempont, illetve ennyi pénzért én bármilyen olasz, japán és tajvani motortól elvárnám, hogy a kötelező szervizeket megkapva zokszó nélkül szolgáljon. De ebben az ársávban már adnak négyütemű robogót is, a Yamaha háromszelepes, vízhűtésű 4T blokkjáról például nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett, de a 3KJ jelű léghűtéses kétütemű blokk is legendásan tartós. De mondom, mivel ennyiért már olcsó új robogót is adnak, minimum elvárás, hogy tökéletesen működjenek.

A Motowellről én is hallottam mindenfélét, jót elsősorban a kereskedőktől, rosszat főleg a konkurensektől. Felemásan állok a kérdéshez, ismerek olyat, aki boldogan használja, de magamnak ennyi pénzért mégis inkább egy nagyon jó állapotú, de használt japán vagy olasz robogót vennék – azok elég nagy darabszámban bizonyítottak már, illetve általános minőségérzetben azért messze jobbak, mint a kínai gyártású, olcsó motyók.

Üdv:

Nepperűző

Tényleg akkora para a KTM?

2015. november 1., 16:07 Módosítva: 2015.12.16 12:32
42

Szép napot!

Egy KTM Duke 125 vagy 200 vásárlásán gondolkodom (új, vagy 1-2-3 éves). Nemrég olvastam önöknél, hogy a KTM-ek szervize horrorisztikusan bonyolult, és csak erre specializálódott szakemberrel végeztethető el, és még így is előbb-utóbb elrontanak valamit. Ez csak a nagy modellekre igaz, vagy a kis Duke-okra is?

Tisztelettel,

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Valami nagyon félrement. A KTM-ek szervizelése nem horror, csak ha valaki elszerelgeti a Honda CB-ket és a Yamaha FZ-ket, akkor az nem biztos, hogy tudni fogja, mit kell pasztázni egy KTM 640 LC4 Enduro önindítójánál, és hogy minden csavart menetrögzítőzni kell, ha nem akarja elhagyni őket az első lámpánál. Illetve azoknak sem ajánlott, akik sajnálják a pénzt a kétévenkénti villaolaj cserére rendesen szétszedéssel-elmosással, mert mondjuk az LC4 pont utcai, kilométer alapú szervizelésű motor, de sok szempontból versenytechnika. Ha pedig üzemórás példányt vesz valaki, akkor pláne oda kell figyelni. Tehát nem attól lesz körülményes valaminek a szervize, hogy kicsi vagy nagy, hanem hogy versenymotornak tervezték vagy utcainak – illetve mikor gyártották, mert a KTM-nek volt egy elég gyászos időszaka, nem véletlen, hogy akkor csődbe is mentek, de az azért már régen volt.

A KTM kis Duke sorozata viszont nyomokban sem versenymotor, csak simán jó utcai motorok. Én inkább a 200-asat ajánlom, egyszerűen azért, mert erősebb, nyomatékosabb, miközben csak minimálisan nehezebb. Ráadásul a blokk nagyon tartós, hiszen a főegységeket úgy méretezték, hogy elviseljék a 390-es hengert és a 42 lóerőt. Ráadásul szög egyszerű az egész, ha a legendásan precíz indiai szervizekben karban tudják tartani, akkor az Magyarországon sem fog ki egy normális, nem teljesen retardált szerelőn. Még annyit: 1-2-3 éves motorokról beszélünk, azok lényegében újak, szóval nincs min stresszelni.

Üdv:

Nepperűző

Sok van még egy 65000 kilométeres motorban?

2015. október 30., 13:44 Módosítva: 2015.12.21 17:34
48

Tisztelet Nepperűző!

Motor vásárlás előtt állok. Kiszemelt gépek a következők: Honda CBF600, CB600F Hornet vagy CBF500. Ezek a típusok tetszenek, de szűkös anyagi keret miatt csak a magasabb futásúak jöhetnek számításba. A kérdésem az lenne, hogy egy CBF600-es gépnek sok-e a 65000 kilométer, ha végig jól volt szervizelve. Egygazdás motor biztos kilométerrel, szervizkönyvvel. Vagy gyűjtsek még egy megkíméltebb darabra? Évi 5000 kilométert mennék vele.

József

Kedves József!

A motorkerékpárok közel sem bírják annyira a kilométert, mint az autók, egy motorban félmillió már kimondottan hírértékű, egy autó pedig ekkor kap egy kis kozmetikát és visszadurrantják 250 ezerre. Ugyanakkor a motorok – különösen a nagyobbak – közel sem viselik olyan rosszul a sok futást, mint ahogyan azt sokan elképzelik. Egy modern nagymotornál – tehát mondjuk olyan négy-ötszáz köbcentitől felfelé – ötvenezer kilométer után a blokk alkatrészein sokszor még használat nyoma sem szokott látszódni, nemhogy hiba vagy cseréért kiáltó kopás.

Honda CBF600
Honda CBF600

Persze, vannak esetek, amikor ez nem áll – például a CBR600RR-eknél fordultak elő több esetben a hengerfalon húzásnyomok, azokról viszont soha nem sikerült bebizonyítani, hogy működési zavart okoznak. Ilyen más motoroknál is lehet, de egyszerűen nem szoktak ilyen kevés futásnál szétkapni blokkokat.

A CBF600 nagyon egyszerű, kiforrott motor, nincs túlfeszítve sem, ezért kimondottan tartós, nem hiszem, hogy a blokknak bármi baja lenne 65 ezer kilométer után, különösen ha megkapta az összes előírt karbantartást. Ha a leírtak igazak, és amúgy rendben van (pl. nem volt rommá törve), simán megvehető.

Üdv: Nepperűző

Szlovák 50-es Magyarországon

2015. október 23., 18:18 Módosítva: 2015.12.10 12:17
17

Jó napot!

Nem tudom, hogy jó helyre-e írok, de azt szeretném kérdezni, hogy szlovák állampolgárként egy Jawa 50 ccm-es motort hogyan tudok használni Magyarország területén? A motoron itthon nincs rendszám, és technikai igazolványa sincs. Természetesen tökéletesen fel van újítva, és megfelel a közúti közlekedés szabályainak. Válaszát előre is köszönöm.

Üdv. Zsolt

Kedves Zsolt!

A világ jelentős részén nem használhatnád a motorod, de szerencsére Magyarország a lehetőségek korlátlan hazája, nagyjából mint a Amerika a kolonizáció évszázadaiban. Na jó, nem pont úgy, de hatalmas mákod van: Magyarországon elég egy adásvételi és egy biztosítás az 50-es járművekre, az előbbit megírod otthon valamelyik haveroddal, az utóbbi pedig nagyjából 5-6 ezer forint.

És így nem is kapsz gonosz megjegyzéseket, mint a BMW X6-tal erre kiránduló szlovákok, akiket rosszhiszeműen adócsalónak szoktak nézni.

Üdv:

Nepperűzova

Túraendúrót váltanék keményebbre

2015. október 22., 11:55 Módosítva: 2015.10.27 13:37
12

Kedves Nepperűző és tapasztalt hozzászólók!

Lecserélném motoromat, mivel rájöttem, hogy minden túra vége földúttá változik nálam. 20 év kihagyás után tavaly vettem egy régi Aprilia Pegaso 650-est. Ezzel a motorral már feszegetem a határokat ...földúton. Aszfalton elég az ereje, de a futóművével nem vagyok megelégedve ott sem, ezért eldöntöttem, hogy váltok.

Könnyebb, max 145 kg-os motort vennék, 400-650 köbcentivel, nagy rugóutakkal. Pénz csak 600-700 ezer lenne rá.

Néhány típus közötti különbségek érdekelnének: Yamaha TTR600 (a 96-2000-es évjáratból jó futóművel), Honda XR 400-600 vonal, Suzuki DR-Z (bár ez lehet szerpentinen már kevés lenne tartani az iramot a srácokkal). Más Suzuki nagyendúró ami nem nehéz, esetleg Beta 450R vagy KTM?

Napi munkába járásra és egy kis állatkodásra egyaránt használnám így a vesrenyendúrók nem jönnek számításba.

Köszönöm az ötleteket!

Zoli

Yamaha TT600 - létezik belőle fordított teleszkópvillás változat is, de van elöl Paioli, hátul Öhlins-es változat is!
Yamaha TT600 - létezik belőle fordított teleszkópvillás változat is, de van elöl Paioli, hátul Öhlins-es változat is!

Kedves Zoli!

A Yamaha TT600-at bátran ajánlom, különösen a Belgarda változatokat (4LW/4GV, DJ01/5CH), azok közül is az E és RE alváltozatokat az önindító miatt. Az XR400 kimondottan sportendurós felépítésű motor, nagyon közel áll a DR-Z400-hoz, csak ritkább, és emiatt valamivel körülményesebben lehet néhány dolgot beszerezni hozzá, de kiégő hátsó izzónál súlyosabb baja csak a hülye tulajdonos mellett szokott előfordulni.

A Honda Dominatort is megfontolnám a helyedben, igaz, bőven nehezebb, mint amit te megszabtál felső határnak, de a TT600 is kövérebb annál. Dominatorból sok van, és igen komoly tudásbázis gyűlt össze hozzá itthon a szakiknál, akik nagyon jól tudják, hogyan kell ütős terepmotorrá alakítani.

Üdv:

Nepperűző

20 éves olasz egyhengerest lehet?

2015. október 19., 10:02 Módosítva: 2015.12.07 09:42
24

Tisztelt Nepperűző!

Első motor vásárlása előtt állok, a keretem rá kb. 300-400e Ft. Városban szaladgálós, de rövidebb túrákra alkalmas motor keresek, így esett a választásom az Aprilia Pegaso Strada modellre, azonban ennek ára kereten kívül van. Ezért egy hasonló, de régebbi típust kerestem, így esett a választás a Gilera Nordwest modellre. Kérdésem az lenne, hogy merjek-e belevágni egy közel 20 éves olasz egyhengeresbe, mik lehetnek egy ilyen motor buktatói, mire figyeljek.

Köszönöm előre is a válaszát!

Üdv:

Gábor

Kedves Gábor!

Csak olvasmányélményeim vannak a típusról, azok alapján viszont pont nem tudnám első motornak ajánlani - kivéve, ha a kihívásokat kedvelő, nagyon ügyesen szerelő alak vagy, mert akkor garantáltan örömödet fogod benne lelni. Nordwest 600 a maga idejében nem volt kimondottan rossz motor, erős volt, vitte majdnem a 170-et, jól lépett, 5,6 alatt megvolt a száz, ami egy ekkora egyhengerestől nem rossz. Jó, becsapta a 6,5-7 litert, de ezen a 90-es években még nem akadt ki senki.

A necces dolgok inkább ott kezdődnek, hogy a Gilera a 90-es években még eléggé a saját útját járta a Piaggio csoporton belül, egyfajta szabadon hagyott sportmárkaként. Ezért például sokszor olyan megoldásokat használtak, amiktől egy japán mérnöknek égnek állna a szőr a hátán, ilyen volt a Nordwest szíjhajtású vezérlése is. Az elektronika állítólag nem tragikus, de a feszültségszabályozóját a legjobb indulattal sem szokták örök életűnek nevezni.

Nem véletlen, hogy három évnyi gyártás után elvágták a típust és a műszaki alapok fejlesztését - blokkalkatrészeket, szerelési útmutatót és hasonlókat például nem triviális találni hozzá. Én gyáva lennék bevállalni.

Üdv:

Nepperűző

Pokolba fogom kívánni a németeket?

2015. október 17., 13:38 Módosítva: 2015.11.03 09:19
12

Kedves Totalbike!

Második motornak (hogy megnőtt fiam túrázási igényeit is kielégítsük) a meglévő Dominator mellé mostanában vennék egy külföldi BMW F 650 ST-t.

20 éves, a km nem sok, de ki hiszi el. Arra lennék kíváncsi, rendszeres és lelkiismeretes karbantartás mellett mennyire költséges a fenntartása? Vannak-e típushibái? Egyáltalán, ajánlja-e egy ilyen korú, és ki tudja, milyen előéletű gép megvásárlását (német szervizkönyve van)?

Műszaki vagyok, a kisebb szereléseket, javításokat magam végezném (1979 óta motorozom).

Válaszod előre is köszönöm!

Üdv,

Laci

BMW F 650 ST
BMW F 650 ST

Kedves Laci!

Leveledet ugyan a Motordoktornak címezted, de engedd meg, hogy én válaszoljak. A BMW F 650 sorozatért nem vagyok különösebben oda, de simán megvehetőnek tartom: súlyos hibák nem szoktak jelentkezni, és csak nagyon kevésben tér el a nagyon elterjedt F650-től: 19 helyett 18 collos az első kerék, rövidebb az utánfutás és a tengelytáv, alacsonyabban van az ülés és rövidebbek a rugóutak. A Rotax blokk nem egy kényes darab, 48 lóerővel nem feszítették szét a bérgyártásban készülő egyhengerest. Sokkal inkább a feszültségszabályozóval voltak gondok és az alulméretezett kormánycsapággyal, illetve mostanra már előfordulhat a szívócsonk repedezettsége is - egyébként csak teljesen szokásos dolgokra kell odafigyelni.

A fenntartása egyébként egyáltalán nem embert próbáló feladat, van hozzá alkatrész dögivel, megfelelő műszaki érzékkel gond nélkül fenntartható motor. Az már egészen más kérdés, hogy ugyanannyi pénzért kapni ugyanennyi idős, de jobb motorokat is, amilyen például a Suzuki Freewind vagy a Honda Transalp.

Üdv:

Nepperűző

Milyen futómű jó a magyar utakra?

2015. október 14., 17:32 Módosítva: 2015.12.02 16:52
8

Tisztelt Nepperűző!

Sok más honfitársunkkal közös gondom van, szeretek sportosan közlekedni, de a magyar utakon ledob a hátáról a jelenlegi SV650N motorom. Olyan motort vennék, ami nem gyengébb és hasonlóan sportos, mint ez, de kényelmesebb és gyorsabb a rossz utakon, esetleg egy kis szélvédelem sem ártana. A Multistrada és a GS állítható futóművel nagyon drága. Olyan 1,5-1,8 millió forintom lenne a vásárlásra. Szóba jöhet a Versys, bár lehetne kicsit erősebb, a Triumph Tiger 1050, ami drága, KTM 990SMT, szintén drága, vagy a TDM900. Ön szerint milyen motor felelne meg a fenti igényeknek?

Válaszát előre is köszönöm!

Dániel

Triumph Tiger 955i - ez ráadásul a facelift utáni, az öntött kerekekkel
Triumph Tiger 955i - ez ráadásul a facelift utáni, az öntött kerekekkel

Kedves Dániel!

Mivel az SV650N nem különösebben sportos motor, ezért neked nagyjából minden túraenduró és funbike megfelel. A V-Strom simán adja magát, hiszen műszakilag szinte azonos az SV-vel, jó a szélvédelme és baromi kényelmes. A Versys simán van olyan erős, mint az SV, a kettő közötti teljesítménykülönbség inkább papíron érdekes, a valóságban nem nagyon érezni - mellette szól, hogy a futóműve lényegesen feszesebb a DL650-nél, emiatt nagyobbat lehet vele zúzni szerpentinen.

Egy ligával feljebb játszik a Triumph Tiger 955i, ami nagyon régi kedvencem: a 955-ös Speed Triple blokkja van benne, ami legendásan tartós - valamennyire csipegeti az olajat, arra oda kell figyelni, de ez egy jellemzője, nem hiba. Ráadásul az injektorral döbbenetesen takarékos, rugalmas és érdekes - nem is gyakran bukkan fel belőle használt példány, de ha van, arra érdemes lecsapni.

A TDM900 simán lehet jó, én nagyon kedvelem, megbízható, jó vibrációjú, kellemesen motorozható gép, én leszek az utolsó, aki lehülyézne bárkit, aki 900-as TDM-et vesz.

A Tiger 1050, a 990 SMT, a Multistrada meg a GS más liga, ezek közül a KTM-et tartom a legérdekesebbnek, ésszerűségi alapon viszont a Triumph-ot ajánlánám, de ez már erősen ízlés dolga.

Üdv:

Nepperűző

Kell nekem az elektromos nyomor?

2015. október 12., 16:58 Módosítva: 2015.10.26 17:03
10

Kedves Nepperűzö!

Egyre többet gondolkozom rajta, hogy megérné-e elektromos motorkerékpárt venni. A munkahelyem 15 km-re van, az év nagy részében el tudnék pöfögni, bocsánat suhanni oda. A neten nézelődve ismeretlen márkák tömkelegébe botlottam, nem szeretnék olyat venni, aminek a gyártója 2 hónap után csődbe megy, és futhatok a garanciám után.

A legtöbb Retro kinézetű gép (nem követelmény) csak hivatalosan 45km/h-t tud, azért nem bánnám, ha a valóságban megfutná a 60-at is. Csak segédmotoros jogosítvánnyal rendelkezem, nem tudom, hogy ez az elektromos motoroknál pontosan mit is jelent.

A kérdésem az lenne, hogy ismer-e esetleg kiforrott modellt, ami képes vállalható sebességgel leküzdeni a távot, és nem kerül irreálisan sokba (5-10-15 ezer Euróba).

Vagy várjak még vele pár évet, hátha lejjebb mennek az akkumulátor árak?
Üdv: Walter

Kedves Walter!

A legtöbb ilyen elektromos robogó valami kínai gyötrelem, igazi sorscsapás. Gyenge, igénytelen, lassú, kis kapacitású, hamar elpusztuló trágyakupac. Ami jó, az drága, a noname pedig jellemzően inkább az előző mondat alatt tárgyalt kategória.

A segédmotoros jogosítvány azt jelenit, hogy legfeljebb 45 km/h-s végsebességű segédmotoros kerékpár vezethető vele – ezeknek azért ennyi a vége, mert csak így hozhatók forgalomba.

Üdv:

Nepperűző

Az egyik gyenge, a másiknak a szervize a para

2015. október 8., 17:09 Módosítva: 2015.10.20 14:57
25

Üdv!

18 éves vagyok A2-es jogosítvánnyal, és egy olyan kikötéssel, hogy mindenképp szupermotót szeretnék.

Leginkább egyedül használnám állatkodni, de jó lenne, ha egyszer-egyszer barátnő, illetve haver fel tudna ülni mögém. Nem nagyon szeretnék üzemórás gépet, de nem kizáró ok. Leginkább a Suzuki DR-Z400 SM-et nézegettem, de nagyon gyengének mondják, a másik alternatíva a KTM LC4 640 lenne, annál viszont a szervizigénytől félek. A keret 7-800 ezer forint lenne.

Előre is köszi a segítséget!

Márton

Kedves Márton!

Nyolc kilóért már találni DR-Z400SM-et, ami nyugodtan megvehető. Én a helyedben ennél a pontnál nem is gondolkodnék nagyon tovább, tényleg egy csomószor körbejártam a típust, de még az általad feltett kérdés is volt már. Amit akkor írtam, az most is igaz.

Tehát ha tudsz DR-Z400SM-et venni, vedd meg. Jó motor, tartós, olcsón fenntartható, és ami a legfontosabb, ha három év múlva leteszed a korlátlan jogsit, jól el fogod tudni adni. A DR-Z-k jól tartják az árukat.

Suzuki DR-Z400SM
Suzuki DR-Z400SM

A KTM 640 SM-ből van olyan, amit A2 kompatibilisre papíroztak, erős is, mint a veszedelem, de tényleg rohadtul érteni kell hozzá, szerelésnél elég egy apróság, amit a szerelő nem megfelelően csinál, akkor abból könnyen nagy baj lehet. És hidd el, aki nem KTM-re specializálódott, vagy nem milliméterre követi a szervizkönyv utasításait, akkor előbb utóbb valamit el fog nézni. Nem tudom, mekkora motoros múltad/háttered van, de a 18 éves önmagamnak biztosan nem ajánlanám a KTM-et. A következő motorod már lehet az, de amíg nincs meg a szükséges tudás/háttér, addig nem jó választás.

Érdemes lehet még megnézned a Yamaha XT660X és a Honda FMX650 kínálatot is - hátha rákívánsz valamelyikre.

Üdv:

Nepperűző

Öt éve öli a lelkem a forgalom

2015. október 6., 13:26 Módosítva: 2015.10.16 09:03
30

Tisztelt Nepperűző!

Immáron 5 éve napi szinten autóval járok újpest és a reptér közt... megúntam a dugókat, motorral szeretném kiváltani a kocsit a napi összesen 40 km-en. B-s jogsim van jelenleg, de ha úgy adódik leteszem a motoros jogsit is...

Yamaha BWS
Yamaha BWS

Volt már Simsonom, de vidéken. Pesten sosem motoroztam. Arra gondoltam, hogy először egy 50ccm-es robogót vennék, hogy megszokjam a várost, majd azután kategóriát váltanék. A 4 ütem 50ccm-el szerintem kevés, marad a többet fogyasztó 2T. Kérdésem, hogy mit ajánlana városba ekkora távra? Vagy kezdjem azonnal jogsival?

Köszönettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Elismerésem, 5 éven keresztül minden nap átvágni a városon kőkemény idegeket feltételez. Pesten motorozni nem hiszem, hogy nagyobb kihívás, mint Pesten autózni, ha az ember tud forgalomban menni, nem kíván különleges képességeket. Egy jó, kistestű ötvenes simán mehet tuning nélkül majdnem hetvennel, de átlagos esetben is tudhatja a 60-65-ös végsebességet. Ha pedig nem folyamatosan nyélgázzal mész, akkor a fogyasztás sem vészes, folyatni kell a forgalomban, és akkor még a régebbiek is simán kijönnek 3-3,5 literből száz kilométeren.

Ezeknél nagyjából mindegy a típus, elméletileg a Yamahák a legtartósabbak és a Suzukikkal szokott a legtöbb gond lenni, de megfelelő állapot esetén nagyon nagy különbségre nem kell számítani. A napi 40 kilométeres ingázás kibírható rajta, ráadásul egy lábtakaróval egész jól kihúzható velük a szezon, alkatrészt, kopó fogyó dolgokat pedig nevetséges áron lehet túrni hozzájuk. Ha pedig bejön a robogózás, nyitva az út egy B125-ös vagy nagyobb motoros jogsi felé. Szerintem nyugodtan vágj bele.

Üdv:

Nepperűző

Malaguti robogót szabad?

2015. október 5., 14:03 Módosítva: 2015.10.23 07:19
10

Kedves Nepperűző!

Robogózom, tavasszal, nyáron és ősszel. Amikor csak lehet. Eddig a Malaguti Ciak 50-es robogómat használtam, amelyik probléma nélkül elment 20 ezer km-t. Azonban tavasszal egy lépcsővel feljebb léptem, s megcsináltam a 125-s jogsit. Így venni akarok egy 125-ös robogót, amely keveset fogyaszt, jó a városba, fordulékony és van rendszáma. Kinéztem a Malaguti Centro 125-öt, ha egyszer bevált, hátha megint beválik a márka, de sajnos semmi nincs róla a neten... Esetleg tudna róla információt adni? Mennyire megbízható, mennyit fogyaszt, megéri-e megvenni? Vagy más, jobb alternatívát tud ajánlani? Néztem Piaggo Liberty-t is, amit ajánlott több helyen is, de rendszámmal sajnos nem nagyon futnak hazánkban. Ja és mivel nő vagyok, így nem értek hozzá, tényleg csak közlekedni akarok vele, és nem szerelni. A keret 300-320 ezer forint + szerviz, átírás. Köszönöm a segítségét!

Laura

Kedves Laura!

A Malaguti Centrók a megvehető kategóriába tartoznak, de ez pont az a kategória, amikor nem típust, hanem állapotot kell venni. Ha jó az a Centro, akkor csapjon le rá bátran, és újabb problémamentes húszezer kilométer következik, ha betartja a 3-4 ezer kilométerenkénti kötelező szervizeket.

Malaguti Centro
Malaguti Centro

Alkatrész egyébként van hozzá dögivel, egyedül ha idomok vagy lámpa sérül, akkor kezdődnek a problémák, ezeket már egy fokkal nehezebb hozzá beszerezni. Ennyiért egyébként elég jó állapotú Kymco Agility-t lehet kapni, ami ugyan elég fapados benyomást kelt a Malagutihoz képest, de stapabírása már-már a hihetetlen kategóriába tartozik.

Üdv:

Nepperűző

Bypass műtét lesz a vége, ha a szívemre hallgatok?

2015. szeptember 30., 16:53 Módosítva: 2015.10.16 09:03
73

Kedves Nepperűző!

Nem vagyok öreg motoros, 30 évesen kezdtem motorozni, két éve. Van egy GSX400 Impulse-om, amit imádok, nagyon jó motor, de a technika és a veszély maximális tiszteletben tartása mellett is azt kell mondjam, kinőttem. Mind teljesítményben, mind méretben - 188 centi vagyok.

Így jutottam el az elhatározáshoz, hogy váltok, feljebb lépek. Nem vagyok lőerőbuzi, nem az a fő szempont. Szeretem a kényelmet, rövidebb túrák játszanak. Az országot inkább cégautóval hagyom el, a motor Pest és Balatonkörnyéki túrákra kell, szóval max. 500 km-t töltök egy nap a nyeregben, és 5-10 ezer km között van egy szezon. Igazából ami eddig egy túrához kellett, az elfért egy hátizsákban, bár azért a doboz lehet, hogy kellene.

Sok típus bejött a képbe, ami legjobban tetszik, az a FZ6S, de a 650-es Bandit sem tűnik rossznak. Viszont mi az, ami felülírhat minden észérvet? A szív. És az megszólalt, mikor a cimborám 1000-es Monsterét meghallottam... A V motor hangját nagyon imádom, ehhez még hozzáad a szárazkuplung. A használt járműves portálon rászűrtem a 900 ezer Ft alatti V blokkos vasakra, hogy megnézzem, mi a felhozatal. A SV650 nekem kicsit fapados, párommal motorozok sokszor, és ott a kakasülő elég kényelmetlennek tűnik. A VFR tudom, hogy perfekt, és tetszik is nagyon az FI, de sokallom az árát a 15-16 éves példányoknak. És hát így akadtam bele a Ducati 900 SS-be. Nagyon bejött a forma, és ugye a blokk. De sok irodalom nincs róla a neten. Azt láttam, hogy majdnem túra, sport-túra, de igazából irogatják, hogy ilyen-olyan kormány és ülés átalakításokkal lehet túrásítani.

Igazából az lenne a kérdésem, hogy tud-e róla valamit. Kényelmes, kényelmetlen? Mondjuk egy CBR600F-hez képest? Utassal? Mennyire szívás a Ducati? Lebeszélne inkább? Hallgasson az ember inkább az eszére?

Válaszát köszönöm!

Péter

Kedves Péter!

Igyekszem az ész oldalán állni, és egy Bandit 650-nél kevés racionálisabb dolgot tudnék javasolni. Az egy biztos pont, jól használható, megbízható és jól eladható, ha már mindenképpen eldöntötted, hogy egy Ducatit tartanál a garázsban.

A VFR800Fi nem véletlenül drága, nagyon jó motor, akinek van, az meg is becsüli emiatt - két nagyon eltérő korszak határán született, félig még a régi iskola, a VFR750 leszármazottja, de már előrevetíti az új idők szelét. Nagyon kedvelem, remek jármű.

De lehet a szívre is hallgatni, csak fel kell készülni egy jó kis bypass műtétre. A Ducati 900 SS-ről hallottam hideget-meleget, személyes tapasztalat híján ezekre kell támaszkodnom. Kritizálták a kis kormányelfordítási szögét, a szűk helyeken nehéz manőverezhetőségét - abban nagyjából mindenki egyetért, hogy nem ideális városi jármű. A kényelme viszonylagos, a beszámolók alapján nem pokol, de lenne rajta mit javítani. Ezen felül viszont nagyon szórakoztató motor, jó nyomatékkal, kellemesen motorozható teljesítménnyel, tökös hanggal, alacsony tömeggel. A kidolgozottsága példás, szép a blokk, a váz, a kerekek, a fékek, karok - részleteiben is lehet benne gyönyörködni. A megbízhatóságról szintén ingadoznak a vélemények, elméletileg 6 és 12 ezer kilométerenként kér szervizt. A gondok itt kezdődnek, mert ezen a ponton szállhatnak el a költségek - a jó, Ducatihoz értő szerviz Magyarországon nem hal éhen, általában van várólista, illetve több pénzt kérhetnek el, mint Józsi, a kültelki berhelő.

A korai évjarátoknál előfordult, hogy a hátsó henger a hengerfejnél egy kis olajat könnyezett, ez inkább esztétikai problémát jelentet, de a fórumokon olvastam pusztuló csatlakozókrók, változatos elektromos nyűgökről és parajelenségekről, a tank sarkainál jelentkező rozsdáról, megsülő kuplungról, gányolt, és emiatt pontosan be nem állítható karburátorról is bőven.

Természetesen vannak elégedett tulajdonosok is, akik siránkozás helyett a helyes végáttételről szeretnek levelezni - egyesek szerint elölre nagyobb lánckerék kell, mások az elöl egy foggal kisebb, hátul kettővel nagyobbra esküdnek, ezen a téren sincs konszenzus.

Tapasztalataim szerint az ilyen érzelmi alapon vett motoroknál nehéz őszinte tulajjal találkozni, nagyon oda kell figyelni, az olyan mondatokra, mint a "soha semmi baja nincs, húszezer kilométerenként cserélni kell a vezérlést hetvenezerért, és utána mindig pöcc-röff". A szerelmesek csak az első és a harmadik tagmondatot hallják. A racionalisták pedig a középsőt.

Üdv:

Nepperűző

Érdemes-e 500-ast venni 250-es helyett?

2015. szeptember 29., 11:21 Módosítva: 2015.10.14 10:23
32

Kedves Nepperűző!

Munkába járáshoz (Budapest-Budaörs, napi 25 km) keresnék nagyobb robogót, ami erőlködés nélkül megy legalább 110-et, mert autópályán is kell használni, valamint néha két személlyel is lehessen vele menni kisebb-nagyobb távokra (elsősorban Budapest környéke, néha talán Balaton), tehát minimum 250-esben gondolkodtam. Aztán elkezdtem nézegetni nagyobbakat, 500-asokat is (Atlantic, Xciting), mert kicsivel eszik többet, mint egy 250-es, viszont sokkal nyomatékosabb, jobban megfelel 2 személyhez. Mint tudjuk, állapotot veszünk, nem kell csilli-villi, csak megbízható legyen, és lehetőség szerint 400 ezerbe jó lenne beleférni. Az Atlantic jó árával csábít, Kymcom volt, azt tudom, megbízható. A Hondával nagyon jók a tapasztaltaim, van is egy 600RR-em, csak árban súlyosabbak.

Aprilia Atlantic 500
Aprilia Atlantic 500

Tehát a kérdésem: érdemes-e 500-ast venni 250-es helyett, illetve mik a tapasztalatai a fent említett két márkáról, érdemes velük foglalkozni vagy gyűjtsek még inkább egy Hondára? Ha árban ön szerint sokkal jobban jönnék ki egy 250-el akkor lemondanék a nagyobb túrákról.

Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel

Krisztián

Kedves Krisztián!

Tapasztalatom szerint napi ingázáshoz a 250-es a legjobb, túrán viszont ott már felléphet némi erőhiány, pláne utassal. Ha nem kell a legsűrűbb belvárosi dugón rendszeresen átverekednek magad, nyugodtan válaszd a nagyobb robogót, a felsorolt márkák pedig jellemzően megbízhatók, bár az Apriliánál számolni kell a Piaggio robogók jellegzetes betegségeivel.

Yamaha Majesty 400
Yamaha Majesty 400

A nagyobb gond, hogy négyszázezer forintért nehéz lesz ezekből jót találni. Ha viszont többet szánsz rá, érdemes körülnézni a 350-400 köbcentis kategóriában is, ami okos átmenet a 250-esek és a nagy dög 500-asok között. Ráadásul kinyílik a világ, hiszen sokkal több típus közül válogathatsz. Ajánlom figyelmedbe a Yamaha Majesty-t vagy a 400-as Piaggio X Evo-t, mindkettő nagyon jó robogó, a Yamaha megbízhatóbb és drágább, a Piaggio sokkal érdekesebb és valamivel olcsóbb.

Üdv:

Nepperűző

Endurót és szupermotót egyben

2015. szeptember 22., 17:32 Módosítva: 2015.10.13 14:51
3

Tisztelt Nepperűző!

Motor vásárlás előtt állok. Eddig sport motorjaim(400-600-1000 ccm) voltak, de szeretnék endurozni és supermotozni is, a keret ~800.000 Ft+átírás és szerviz. Ezekben a kategóriákban annyira nem vagyok képben.Melyiket ajánlanád ezek közül?

- Husaberg FE 450-650

- KTM EXC 450-525

- Honda XR650

Vagy valami mást ajánlanál?

Köszönöm!

Pisti

Honda XR650L
Honda XR650L

Szia Pisti!

Nem kezdeném távolról, mert feltételezem, láttál már ezt-azt. A Honda XR650 nehéz, mint a dög, nem is annyira erős, elvégre egy régi, léghűtéses blokk van benne. Ha ismerős, nem véletlen, ez a Honda Dominatorból is ismert RFVC, ami igen tartós, ha betartják az elég rövid szervizintervallumokat. Sem szupermotóként, sem enduróként nem a műfaj csúcsa, legalábbis az általad megadott mezőnyben, sport célú felhasználásra nem.

A Husaberg FE sorozat nem lenne elborult gondolat, elég penge motorokat mutattak be. Üzemórás, veszedelmes gépeket, de a fékeken és a futóművön nem spóroltak. Ha komolyan, sportszerűen használnád, és rendben van, akkor vedd meg.

Husaberg FE 450 - F mint négyütemű, E mint enduró
Husaberg FE 450 - F mint négyütemű, E mint enduró

A KTM EXC 450/525-ről ugyanezt tudom írni: bitang masina, de az utcai motorok után meglepően sok és sűrű karbantartást igényel, nem üres duma a versenygépezés. Amúgy mégsem ez a legnagyobb para terveddel, mert mint írtam, gyanítom, láttál már ezt-azt. Ott kerülhet homokszem a gépezetbe, hogy jellemzően endurókat nézel, amiket +150-300 ezer forint aztán szupermotósítani. Mert nem elég a kerekeket lecserélni. Az endurós fékek szupermotón kevesek lesznek, ahogyan a futómű is lágy lesz, és az áttétel sem biztos, hogy ki fogja adni. A témát már korábban a Motordoktor alaposan körbejárta, ajánlom az ő írását.

Üdv:

Nepperűző

Melyik V2-es romlik el később?

2015. szeptember 11., 16:39 Módosítva: 2015.10.14 10:23
87

Tisztelt Nepperűző!

Motorvásárlás előtt állok, a vágyam egy 1000-es V2-es. A kiszemelt típusok: Suzuki SV1000, TL1000, Honda VTR1000F. Érdeklődnék, hogy ezek közül melyik lenne az ésszerűbb választás? A vételárra olyan 800 ezer körül szánnék. Valamiért inkább a Honda felé húzok, de nem tudom melyik típussal járnék jobban. Pályázni nem nagyon fogok. Esetleg ha van még ebben a kategóriában értelmes típus, szívesen venném az ötleteket.

Köszönöm

Gergő

Kedves Gergő!

A Suzuki TL1000 elég sok nyűggel terhelt modell volt – váztöréstől kezdve, olajszivárgáson és megcsúszó kuplungon át besülő motorig változatos hibákat tudott produkálni, és bár ezeket végig javították, illetve utólag orvosolható dolgok, az esetek eléggé megtépázták a típus hírnevét. Találkoztam ugyan százezer kilométert futott darabbal, amit szétborítva teljesen vállalható állapotokat találtunk, de az egy végig, ugyanannál a kiváló és precíz, a típust és úgy általában a Suzukikat mint a tenyerét ismerő szerelőnél szervizelt darab volt, gondos tulajdonostól. És ilyet kifogni azért nem egyszerű.

Suzuki TL1000R
Suzuki TL1000R

Az SV1000 a blokkot a TL1000-től örökölte, annak egy továbbfejlesztett változata, míg a váz és a többi elem újak lettek. Már sokkal kevésbé problémás, mint a TL, sőt, a megbízható és a hosszú életű szavakat is nyugodt szívvel írom le az SV kapcsán, egyedül a szemmel látható olajfogyasztásra kell figyelni, ami nem feltétlenül hiba, inkább sajátosság.

Suzuki SV1000
Suzuki SV1000

A Honda VTR1000F nagy kedvenc, bár bizonyos szempontokból elmarad a fent említett két Suzukitól. Egyrészt karburátoros, ami nem hibaforrás, egyszerűen csak többet fogyaszt, ha azok hatot esznek, akkor a Honda hetet, ha azok hetet, akkor a Honda nyolc és felet. A VTR1000F-nek a kortárs Hondákhoz hasonlóan az elektronikája gyenge, azon belül is a feszültségszabályozó az, ami meg szokta magát adni. De a generátor állórésze is el tud menni, illetve a nagy hőtől és vibrációtól a csatlakozások lelazulhatnak.

Honda VTR1000F
Honda VTR1000F

Üdv:

Nepperűző

Ötvenes robogót bicikli helyett

2015. szeptember 7., 10:04 Módosítva: 2015.09.24 12:01
27

Tisztelt Nepperűző!

Őszintén szólva a Honda Giorno és a Yamaha Vino között vacillálok egy ideje, a kerékpárt cserélném valami városi szaladgálós robogóra, meguntam, hogy vagy a gyalogosokat kerülgetem, vagy az autók közt kockáztatom az életem. Ami fontos lenne, hogy 50-es legyen, B-s jogsihoz, és legyen strapabíró.

Yamaha Vino
Yamaha Vino

Az sem árt, ha van stílusa, ezért a kettőt néztem, a régebbi cikkek alapján még Piaggio Liberty-ket nézegetem, de a külsejétől irtózom. Tudna egy normális külsejű, 50-es robogót ajánlani 150-200 ezerig maximum? Köszönettel,

László

Kedves László!

Ha rendben van, akkor mind a két kiválasztott típus megfelelő, ha pedig széthajtott vackot veszel, ugyanakkorát szopsz velük. Azonos állapotban viszont én a Vinót gondolom tartósabbnak: a Yamaha masszívabb főtengellyel készül, egyszerűen strapabíróbb a blokkja. Sőt, úgy is mondhatnám, hogy ez az egyik legjobb 50-es blokk.

Honda Giorno
Honda Giorno

Mégis azt ajánlom, hogy mind a kettőt próbáld ki, robogónál könnyen lehet, hogy a papíron és szemre rosszabb lesz végül a nyerő - egyszerűen azért, mert esetleg volt valaha egy olyan gazdája, aki a minimális karbantartást megadta neki.

Üdv:

Nepperűző

A1-es jogsihoz csalnék valami erősebbet

2015. szeptember 5., 10:35 Módosítva: 2015.09.30 16:57
30

Tisztelt Nepperűző!

Kérdésem az lenne, hogy melyik motort ajánlja inkább: Aprilia RS 125 1998 körüli évjáratot, vagy Cagiva Mito Evót, még a régi 7 sebességes váltóval? Fogyasztás az nyilván nem számít, inkább az alkatrész ellátás és a megbízhatóság, valamint hogy mennyire bírnák a túrázásokat, 100-150 km egyhuzamban 90-120-as tempóban, akár két személlyel is.

Cagiva Mito
Cagiva Mito

A1 jogsihoz persze, fojtások nélkül.

Köszönettel:

Olivér

Kedves Olivér!

Nagyon nehéz nem azzal kezdeni egy ilyen tanácsot, hogy ne legyél hülye. A1-es jogosítványhoz ezek fojtás nélkül nem passzolnak, mert akkor simán tudnak 30 lóerőnél is többet. Bereszelve mennek 160-at, de regélnek ennél többet szaladó RS-ekről és Mitókról is. Tehát ha valamit nem vezethetsz, akkor ne azt vedd, ilyen egyszerű a képlet.

Aprilia RS 125
Aprilia RS 125

Nincsenek illúzióim, hogy egy ilyen intelemtől porba omlasz és megbánod bűneid, de ha esetleg meggondolnád magad, és maradnál a tisztesség fojtásokkal szegélyezett útján, akkor viszont egyértelműen az RS-t javasolnám. Egyszerűen azért, mert van hazai képviselete, van honnan rendelni alkatrészt, jó a kínálat. Eleve az RS egy nagyon szépen kidolgozott motor - van egy-két hülye megoldása, de alapvetően rendben van. A Cagivák alkatrészellátásáról nincs információm, de hivatalos vezérképviselet nélkül mindenképpen körülményesebb, mint az Apriliáé.

Üdv:

Nepperűző

Olcsó B125 = MZ?

2015. szeptember 3., 16:46 Módosítva: 2015.09.06 09:21
94

Tisztelt Nepperűző!

Szeretném véleményét és tanácsát kérni motor vásárlás előtt! B125-ös kategóriában keresek motort, aminek az ára nem haladhatja meg a 150.000.-Ft-t. Sajnos a pénzhiánya nagyon leszűkíti a választási lehetőséget. Leginkább a szuper Mz Etz-k hada van 100.000-től felfelé. De félek az Mz-t többet kellene szerelnem mint hajtani(főleg, hogy nem nagyon értek hozzá). Találtam egy Gilera Rx 125-t, ami csak 9kw-os. De a sérült benzin csöve miatt nem lehet kipróbálni vásárlás előtt. Én erre a motorra hajlanék. Milyen az alkatrész ellátottsága, megbízhatósága élettartama általánosságban? Illetve, ha van még olyan típus ami belefér ebbe a kategóriába és árfekvésbe kérem említse válaszában!

Válaszát előre is köszönöm!

Bálint

Még a trollbombing beindulása előtt: igen, ez illusztráció, tudjuk, hogy 150-es van az oldalára írva
Még a trollbombing beindulása előtt: igen, ez illusztráció, tudjuk, hogy 150-es van az oldalára írva

Kedves Bálint!

Ha nincs szerelési rutinod, vagy úgy gondolod, hogy nem a mélyvízbe vetődve akarod elsajátítani a mesterfogásokat, akkor gyűjts még pénzt. Az MZ TS125-ök a maguk idejében nem voltak rosszak, de azokban az időkben Trabantok, Ladák, Simsonok és hasonló járművek voltak az utakon, ha érted mire gondolok. Ha nem nosztalgiából, hanem használni veszed, akkor masszív szívás. Legalább olcsón.

Ez utóbbi egyébként az, ami megkülönbözteti az ebben az ársávban mozgó többi, nem szocialista járműtől, például a kinézett Gilerától. Azt a nyomorultat több, mint húsz éve nyúzzák és gányolják, tehát nagyon jól meg fogsz tanulni szerelni rajta, csak hát nem minden boltban hever hozzá alkatrész. De öt éve sem volt, tehát az is lehet, hogy te beszerzel hozzá egy gyári valamit, ami aztán nem fog felmenni a helyére, mert egy korábbi mester mondjuk áthegesztett egy tartófület, hogy felmenjen az, amit a kertben talált.

Ráadásul olyan motort soha ne vegyél meg, amit nem próbálhatsz ki - pláne nem egy olyan eladótól, aki arra nem veszi a fáradtságot, hogy egy száz forintos csődarabot kicseréljen.

Én spórolnék még egy kicsit, vagy vennék egy robogót.

Üdv:

Nepperűző

50-es kétütem, vagy 125-ös négyütem?

2015. szeptember 2., 16:59 Módosítva: 2015.09.14 12:02
19

Tisztelt Nepperűző!

Dilemmában vagyok, mert letettem a 125-ös motorra a jogosítványt. Sportos, városi robogózás a cél, leginkább jó időben, városon kívül nem tervezek vele menni, autók között annál inkább.

A neten viszont igencsak sovány a kínálat rendszámos 125-ösből. Ami van, Aprilia Sportcity, Yamaha Cygnus 4 üteműek. Egyikbe még egy komolyabb blokkot is beleejtettek (160). Viszont így kereken 300eFt lesz a vége átírással.

Viszont 50ccm 2 üteműből Dunát lehet rekeszteni. 170-180 000-ből lehet venni jó állapotú Gilera Runnert, Yamaha Aeroxot, (akár 70-es furattal is).

Yamaha Aeroxok egymás között
Yamaha Aeroxok egymás között

Harmadik verzió is szóba jöhet, de nem szívesen tenném, hogy rendszám nélkülit veszek, de egyszerűen mást nem lehet kapni.

Tehát a kérdésem, ha maradok a törvényes úton, melyik kategória vásárlásával járok jobban, melyikkel lehet városban jobban közlekedni, megéri-e a dupla pénzt a 125-ös 4T?

Köszönettel,

Tibor

Kedves Tibor!

A rendszám nélküli 125-öst semmi esetre sem ajánlom. Túl nagy a kockázat, elég egy kis baleset a lebukáshoz, és onnantól kezdve elég súlyosak a következmények. Lehet, hogy volt egy idő, amikor ez volt az alap, de ez a legrosszabb opció. Ráadásul egyre nehezebb eladni ezeket.

A 125 vs. 50-es vita nehéz ügy, fotelből nem lehet igazságot tenni. Én hajlanék a 125-ösöre, ami fogyasztásban ugyanott van, de dinamikában sokkal jobb az 50-eseknél. Az 50-es kétüteműekből – és innen jön a teljesen szubjektív rész – a kistestűeket szeretem, mert azokat már egészen dinamikusan képes mozgatni az a néhány lóerő, például a Totalbike Le Visontát is megjárt Honda Dio ZX-e is majdnem viszi a hetvenet, és elég gyorsan le is forog a végéig. Hogy mekkora királyság egy ilyen, jó műszaki állapotú pöcsköszörű, arra a teljes szerkesztőség lelkesedése a bizonyíték, még militáns robogóelleneseket is sikerült megtérítenie. Mivel ezek tényleg kistestűek, nagyon durván el lehet velük lavírozni a városban, hátrány, hogy éppen emiatt nehezebben is veszik észre az autósok.

Úgy hallottuk, széria ötvenessel is lehet sportosan menni
Úgy hallottuk, széria ötvenessel is lehet sportosan menni

A 125-ösök viszont jellemzően száz felett tudnak menni, kivitelezhető velük egy előzés 60-ról, és nem vérzik el, ha mondjuk fel kell vele hajtani az M0-ra, vagy ki kell ugrani valamiért Budaörsre.

Üdv:

Nepperűző

80% város, 20% városon kívül

2015. szeptember 1., 17:45 Módosítva: 2015.09.24 12:01
12
A fő probléma, hogy még a nagy díványrobogókon sem fér el a lábam.

Tisztelt Nepperűző!

Azzal a problémával fordulnék önhöz, hogy robogót szeretnék vásárolni magamnak nagy részben városi rohangálásra (80% város, 20% városon kívül) illetve ritkábban a fővárostól 80 km-re lévő nyaralóhoz való lejutásra. A problémám, hogy 191 cm magasságommal és 95kg súlyommal kevés robogón tudok kényelmesen utazni. Használtam Suzuki Burgman 400-ast, majd 650-est, de a térdemet állandóan bevertem. Kipróbáltam a T-max-ot is, de ott meg a kormány akadt a térdembe, hasonlóan a Majesty-hez.

Tud esetleg olyan nagyobb (minimum 300 ccm) robogót ajánlani, amivel többé-kevésbé kényelmesebben motorozhatnék? Fontos szempont, hogy időnként két személlyel is lehessen használni.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.

Péter

Kedves Péter!

Ha a Burgman 650 is szűk, akkor nem nagyon van kiút. Én adnék egy esélyt a Silver Wing 400/600-nak, illetve ha nem ragaszkodsz a díványrobogókhoz, akkor tegyél egy próbát a Piaggio Beverly 350/500-zal is. Azokon ugyanis derékszögben ülsz, ami alatt azt értem, hogy a combhoz képest a lábszár és a törzs is derékszöget zár be, emiatt alacsony és magas embereknek is egyaránt kényelmes tud lenni.

Honda Silver Wing 600
Honda Silver Wing 600

Beverly-ből a 350-est ajánlom, ami bár gyengébb, de 50 kilóval könnyebb az 500-asnál, vagyis nagyjából ugyanazt a dinamikát nyújtja, miközben kevesebbet fogyaszt és megbízhatóbb is. Ha 500-asban gondolkozol, akkor a dupla gyertyásakat keresd, ez régebben a Beverly Cruiser volt, a 2011-es ráncfelvarrás után viszont az összes alváltozat is megkapta a nagyobb és erősebb blokkot.

Piaggio Beverly 350
Piaggio Beverly 350

A Beverly nem olcsó motyó, általánosan elmondható róla, hogy kis törés kis pénzbe kerül, nagy törés viszont sokba - az utóbbiakat nem is szokás rendesen megcsinálni. Az 500-as típushibája a vízpumpa folyása és a feszültségszabályozó elpusztulása. Nem gyakran, de előfordul, hogy alapjáraton a kuplung csörögni kezd, majd gázra elhalkul. Ezeknél egy ponthegesztés engedett el, javítani sajnos nem lehet, csak cserélni, igaz, a zajon kívül nem jelent gondot. Azonban más gyanús hangokra érdemes odafigyelni, a csattogó szíj vagy a vezetőgörgő megállt csapágya esetén minél előbb érdemes felkeresni a szervizt. Az öreg ötszázasoknál előfordul, hogy rángatva, szaggatva mennek. Olyankor az elektronikus AC a hibás, ez általában javítható, de ha új kell, akkor az sokba, legalább (!) hatvan ezer forintba fog fájni.

Üdv:

Nepperűző