Nepperűző

Első motor, ami az utolsó is egyben

2015 augusztus 31., 10:09 Módosítva: 2015.09.10 15:58
56
Olyat szeretnék, amit nem akarok később nagyobbra cserélni.

Tisztelt Nepperűző!

Életem első motorkerékpárját szeretném megvenni, de csak használtra van keret. Első és utolsó gépnek szeretném, azaz nem akarom később nagyobbra cserélni, ezért végleges volna a választásom, de jön a dilemma.

Tudom, nem az életkort és a kilométert kell nézni, hanem az állapotot.

A kiszemelt egy Kawasaki Z750 lenne, 6 éves, 35000 km-rel. Ez motorkerékpárnál, Kawasaki-nál sok? Nyűgös típusról/márkáról van szó? Van egyébként alternatíva is, ugyanennyi idős Suzuki GSF650, de 6000 kilométer alatti futással, és Yamaha XJ6N szintén ennyi idősen, 8000 km-rel. Akadnak típushibák? Melyiknek mi az érzékeny pontja?

A döntést nekem kell meghoznom, csak vezérfonalat kérek és szívesen olvasom mások véleményét és tanácsait is.

Üdvözlettel,

Balázs

Kedves Balázs!

Nagyon jó döntés első motornak használtat venni, kezdő hibák elkövetésére felesleges több milliót kiadni. Nem tudom, hány éves vagy, de ha nem nagyon öreg, akkor nem érdemes úgy indulni, hogy soha nem akarod lecserélni.

Kawasaki Z750
Kawasaki Z750

A Kawasaki Z750 szuper jó motor, hat év és 35000 kilométer ha sok egy motornak vagy robogónak, akkor az egy hatalmas selejt, amit bűn rásózni bárkire is, még ajándékba is. Tehát ennyi kor és futás egy Kawasakinak nagyjából a bejáratás ideje, ráadásul teljesen hihetően hangzik, ha szétszerelnéd, valószínűleg még használatra utaló nyomokat sem találnál a blokk alkatrészein.

Yamaha XJ6N
Yamaha XJ6N

A Suzuki GSF600-ról már korábban írtam, megint csak ugyanazt tudnám javasolni.

Az XJ6N-tól viszont nem esek annyira hanyatt, nem is arról van szó, hogy léptem-nyomon elromlik, hanem egyszerűen a minősége, kidolgozottsága elmarad attól, amit Yamaha-szintnek szokás nevezni, illetve a hangolása, karaktere sem lett telitalálat.

Üdv:

Nepperűző

50-es zord időben is

2015 augusztus 25., 18:09 Módosítva: 2016.02.11 11:18
28

Üdv!

Motorok között nagyjából kiismerem magam, de a röpsúlyos kuplung eddig érdeklődési körömön kívül esett. Ez továbbra sem változott, azonban a szükség nagy úr, tanács kellene: 9 kilométeres, vidéki, dimbes-dombos, napi munkába járáshoz keresek robogót. Lehetőség szerint egész évben használnám (jó időben most megoldom biciklivel is), úgyhogy az időjárás-védelem fontos (télre szerelnék rá kézvédőt, kötényt és nagy plexit). Ami még lényeges: 50 ccm (külföldön elég drága a biztosítás), négyütemű motor, megbízhatóság (melóba muszáj menni). Persze használtat keresek, de pár tízezer forint oda-vissza nem a világ, és a fogyasztása is biztos kevesebb lesz, mint a családi hétülésesnek, szóval az ár és ez nem elsődleges szempontok. Milyen konkrét típust érdemes keresni?

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Hogy külföldön mi a helyzet 50-es ügyben, azt annyira nem tudom, pláne, hogy országot sem írtál, de itthon igen nagy az árkülönbség a kettő és a négyüteműek között. Ennek egyik oka, hogy a négyütemű blokkok sokkal bonyolultabbak, több alkatrészből állnak, finomabb műszerek, másrészt a 4T robogók viszonylag friss jövevények itthon. Míg kétüteműből tényleg nevetséges összegért találni olyat, amivel akár egy Le Visontát is végig lehet nyomni, addig a használt négyüteműek lényegesen drágábban kezdődnek. Tehát a 2T vs. 4T viadal újragondolása akár felezheti a költségeket, mert a különbség nem pár tíz ezer forint.

Piaggio Liberty 50 4T
Piaggio Liberty 50 4T

Ha viszont megvan a keret egy jó négyüteműre, akkor a következő szempont legyen. Téliesíthetés: kapható-e hozzá nagy plexi, kormánymuff és lábtakaró? Illetve fel lehet-e ezeket egyszerre szerelni? A téli gumit direkt nem írtam, azt már minden méretben árulnak robogóra.

Tapasztalatom szerint az ötvenes robogók közül a Yamaha és a Honda 4T blokkjai a legjobbak, de a Piaggio csoporttól származó 4T ötvenesekre sem szokott panasz lenni. A Piaggio Liberty 50 4T egyébként az összes szempontnak megfelel, de egy Kymco Agility 4T ellen sem nagyon tudnék érveket felhozni.

Üdv: Nepperűző

Robogó után enduró

2015 augusztus 20., 09:22 Módosítva: 2015.09.04 08:26
27

Kedves Nepperűző!

Negyedik éve nyúzom az 50-es robogómat Budapesten, és eljött az ideje hogy nagyobbra váltsak. Olyasmi használt 125-öst keresnék, amivel a városban is tudok közlekedni de azért a terep se árt meg neki. Nem durva pályákra gondolok, csak hegyi földutakra kisebb túrákra. A keret rá kb. 300 ezer de ezt egy kicsit túl is lehet lépni. A négyütemű felé hajlok a kétüteművel szerzett egy-két rossz tapasztalat miatt.

Kérdéseim a következők lennének: érdemes-e 125-ös endurónál a 4 üteműt választani, és mit tudsz ajánlani a feltételeknek megfelelően?

Válaszodat előre is köszönöm!

Tamás

Kedves Tamás!

Először olvasd el ezt.

Városi rohangálásra, munkába járásra, rendszeres használatra én az esetek nagy részében négyütemű járművet szoktam javasolni, míg 125-ös terepmotornak szinte mindig kétüteműt. Neked igazából azt kéne eldöntened, hogy a kettő közül melyik a fontosabb szempont.

Yamaha DT125RE
Yamaha DT125RE

Nagyon jónak tartom a Yamaha DT125-öt, érkezett is egy rendszámos példány a családba, azzal elég kellemesen el lehet járni városban, és terepen is tud ezt-azt, még így 15 lóerős fojtással is. Ha sikerül találnod rendszámos, normális állapotú példányt, akkor hatalmas mákod van, vedd meg nyugodtan. Ha nincs, akkor az XT125-ösök között nézz körül, és szondázd folyamatosan a hirdetési oldalakat.

Jóra ne számíts, ebben a kategóriában nagyjából lehetetlen normális áron olyat találni, ami egyszerre rendszámos és megkímélt.

Üdv:

Nepperűző

Életben tartható egy 30 éves ritkaság?

2015 augusztus 17., 16:25 Módosítva: 2015.09.02 17:04
24

Tisztelt Nepperűző!

A tanácsát szeretném kérni motorvásárlás előtt. A jelölt egy Kawasaki ZL1000 Eliminator. A kérdésem arra vonatkozna, hogy mennyire nehéz életben tartani ezt a meglehetősen ritka motort?

Úgy tudom, hogy csak két évig gyártották, ami miatt aggódok a tartalék alkatrészek beszerzése miatt, ami elkerülhetetlen egy közel 30 éves moci esetében. A motorblokk és a kopóalkatrészek mennyire kompatibilisek a Kawasaki GTR1000-rel? Ránézésre ugyanaz a motorblokk van benne de félek attól, hogy ugyanaz a helyzet mint Kawasaki Zephyr 750 és a ZR-7 esetében, azaz szinte csak kívülről hasonlít a motorblokk, de rengeteg alkatrész nem kompatibilis egymással.

Segítségét előre is köszönöm!

Zsolt

Kedves Zsolt!

Valóban csak két évig gyártották, 1987-ben és 1988-ban, utána lelőtték a típust. Az életben tarthatóság miatt nem aggódnék, ennél sokkal ritkább és régebbi motorok is gond nélkül fenntarthatók. Sokkal fontosabb kérdés, hogy ez mennyibe kerül. A kopó-fogyó cuccok (féktárcsa, betét, kuplung, szűrők, gyertyák, stb...) beszerzése nem jelent problémát, sőt, a motorikus dolgok, például a szelepek, szelepszár szimeringek, tömítések, dugattyúgyűrű, karburátor, és hasonlók is viszonylag egyszerűen megvásárolhatók, bár itt már lehetnek durván zsebbe nyúlós tételek, hiszen ezek 10 éves motorhoz sem feltétlenül olcsók, egy ennyire réginél viszont már túrni is kell utánuk.

A gondok akkor kezdődnek, ha ennél speciálisabb dolgok mennek el vadászni, amik nem azonosak a GTR1000-zel, például egy teljes váltófelújítás okozhat meglepetéseket. Egyébként ezt az ezres blokkot elég hosszan gyártotta a Kawasaki, nem hiszem, hogy bármi beszerezhetetlen lenne hozzá.

A perifériákra viszont vigyázni kell, tank, benzincsap, teleszkópvilla, az ülés alatti idom és ilyesmik viszont már nem biztos, hogy könnyen pótolhatók. Ha viszont rendben van a motor, és nem kapásból egy felújítással kell kezdeni a kapcsolatot, akkor olyan nagyon nagy baj nem lehet.

Üdv:

Nepperűző

Nagykerekű robogót újonnan

2015 augusztus 14., 17:29 Módosítva: 2015.08.27 16:32
11

Üdvözlöm !

B125-ös tanfolyam előtt állok. Autó mellé városi bevásárlás/munka és kicsit kimerészkedni országútra max. 40-60 km szaladgálásra néznék magamnak 125-ösöt, lehetőleg nagy kerekűt! Húsz éve mopedezek, nagymotoros tapasztalatom nincs, ezért nem is szeretnék 125-ösnél nagyobbat! Egyszerű, tartós és praktikus dolgoknak vagyok a híve. A használt motor vásárlása is felmerült bennem (hogy olcsóbban ússzam meg), de mivel tartok az ismeretlen előélettől, nem merek használtat venni. Saját magamnak nem vagyok az ellensége. Ezért első sorban újban gondolkodom. Ami felmerült, és jó véleményeket olvastam róla, az a Suzuki VanVan. Ez tudom, hogy klasszikus motor, van stílusa, tetszik is, de mivel kevésbé pakolható egy robogóval ellentétben, a Suzuki Sixteen 125-öt nézegetem 14 LE-vel. De miért nem fogalmazzák újként? Csak használtat találok... és használtként mi lehet a problémás betegsége? Ha egyáltalán van.

Suzuki Sixteen 125
Suzuki Sixteen 125

A Honda PCX is jó lenne, még árban is, csak az üléshelyzet és maga a motor kinézetével kevésbé tudok megbarátkozni. Esetleg valami más ötlet?

Előre is köszönöm!

Andor

Kedves Andor!

Ha nagyon fontos a tárolóhely, tegyen fel egy hátsó dobozt a VanVan-ra. A Sixteen ülés alatti tárolója sem egy feneketlen katlan, zárt sisak oda sem fér be, tehát ha valóban akar cuccolni, akkor oda is kelleni fog hátsó doboz. Ha tényleg bevásárolni akar, akkor viszont a robogókat ajánlom - a legtöbbnél található a lábvédő pajzs belső felén egy praktikus fül, ahová fel lehet akasztani a szatyrot.

A Sixteen egyébként nagyon megbízható típus, nem nagyon tudok róla rosszat mondani, ahogyan a PCX-ről sem. Mint minden robogó, ezek elég egyszerű szerkezetek, amik egyébként tartósak is. Ha megkapják az olajcserét, és előírásszerűen cserélik a hajtás alkatrészeit, akkor meglepően sokáig elmennek javítás nélkül. Ezért nem kell félni a használt daraboktól, a kockázat minimalizálható, ha pár éves darabot választunk.

Ajánlanám a Honda SH125-öt is, amennyiben sikerül ellenőrizni, hogy nem Olaszországból hozták, illetve nem bontották még meg a blokkját.

Kymco People GTI 125
Kymco People GTI 125

Általánosságban elég jó véleménnyel vagyok a Kymco modelljeiről is, ha autóval akarnám párhuzamba állítani, akkor a KIA-hoz hasonlítanám. Az Agility City 125 újjonan sem vészesen drága, igaz, viszonylag fapados modell, a People GTI 125-nek elkérik az árát, de az már nem csak műszaki tartósságban, hanem külső kidolgozottságban is felveszi a versenyt az európai és a japán robogókkal.

Üdv:

Nepperűző

Melyik márkától kell félnem?

2015 augusztus 12., 10:29 Módosítva: 2015.09.09 10:11
24

Üdv!

Egyik autónkat cserélem 125 ccm-es robogóra. Honda, Keeway és Kymco gyártmányok jöttek eddig számításba. Új robogót vásárolnék, természetesen mindenki a saját maga által forgalmazott márkát isteníti. Napi kb. 65-70 km-t fogom használni, városon kívül és belül is. A Honda PCX, Kymco Grand Dink és Keeway Silverblade tetszik formára, a Honda talán kicsit kisebb testű mint a többi, és a legdrágább. Mit ajánlana, akár ezek közül, akár ebben a kategóriában mást (8-900 ezer forintig)?

Köszönettel: János

Kedves János!

A három közül számomra a Keeway a kakukktojás, hiszen azzal vannak a legkevésbé jó tapasztalataim. A Honda minősége, megbízhatósága simán számíthat etalonnak, a PCX amúgy is gyakori típus itthon, a szerelők jól ismerik, tudják, hova kell nyúlni.

Kymco Grand Dink
Kymco Grand Dink

A Kymcóról szintén jó véleménnyel vagyok, a gyanúsan hangzó név jó termékeket takar, bármikor hajlandó lennék venni egyet. A Keeway viszont a tapasztalataim alapján durva minőségi szórással dolgozik - van úgy, hogy komplett szállítmány robogót először szervizbe kellett vinni, és csak utána lehetett eladni bárkinek, igaz, azok jellemzően a legolcsóbb ötvenesek voltak.

Keeway Silver Blade
Keeway Silver Blade

Üdv:

Nepperűző

Extra: érdekes utóéletet futott ez a nepperűzés, a Keeway központja cáfolta az állításokat.

Nagy szopás a veteránnal

2015 augusztus 10., 15:06 Módosítva: 2015.08.19 18:17
117

Tisztelt Nepperűző!

Egy olyan kérdéssel fordulnék önhöz, hogy valamikor 1996-98 környékén kosárban vettünk egy BMW R35/3-at ami lassacskán 15 éve összeraktunk. Viszont idén szeretném a motort gyári állapotúra restaurálni, és valamilyen módon forgalomba helyezni, de sajnos a papírjai nincsenek meg. Mik a lehetőségek, kivitelezhető-e valahogy a magyar bürokratikus rendszerben, és ha igen, mi a pontos menete?

Várom válaszát!

Üdvözlettel:

Henrik

Kedves Henrik!

A Nepperűző rovat nevéből gondolom valamennyire kiderül, hogy valamiféle vásárlási tanácsadás folyik itt, okmányirodai ügyintézésben nem vagyok otthon. Azt viszont egy Google kereséssel megállapítottam, hogy ha nincs semmi papír, nincs rendszám, nincs adat az utolsó bejegyzett tulajról, akivel legalább valami szerződést lehetne írni, tehát semmi nyoma nincs annak, hogy legálisan adásvételek láncolata végén jutott el önhöz, akkor semmi esély nincs az OT-s rendszám megszerzésére.

Ilyenkor azt szokás tenni, hogy vesz egy olyan R35/3-as roncsot/vázat, aminek van papírja, és arra rakja össze a restaurált motort, onnantól kezdve már hagyományos úton legalizálható lesz.

Van még egy titkos harmadik út: legalább három fődarabról kell számla, tehát a vázról, blokkról, és egy rakás alkatrészről kell adásvételi különböző emberektől, ezeket közjegyző előtt hitelesíteni kell, közben a motornak át kell mennie a hivatalos veteránminősítésen - ekkorra már pénz van benne, nem is kevés - ha minden igaz, le kell műszakiztatni, ami sokszor egyedi eljárást jelent, ami sokkal drágább, aztán ezzel a paksamétával el lehet menni az önkormányzatra, kikérni a papírjait. Ez leírva nem tűnik olyan vészesnek, de annyi a buktató, annyi helyen elgáncsolják a folyamatot, hogy már jóval a csúcs előtt feladják a próbálkozók, akik egyáltalán tudnak erről a lehetőségről. Ennél gyakran egyszerűbb felkutatni a régi papírjait a járműnek.

Üdv:

Nepperűző

Ne nézzek már ki hülyén a motoron!

2015 augusztus 7., 08:16 Módosítva: 2015.08.13 12:50
37

Tisztelt Nepperűző!

Habár a családban van egy autó, készülök megcsinálni az A1 jogsit, lévén 2-en használjuk az autót menyasszonyommal, és egyszerre nem tudunk vele két irányba menni.

Honda CBR125
Honda CBR125

Szeretnék egy jó, megbízható 125-ös motort, de nem tudom, hogy mi felelne meg a 187 centimhez és a 85 kilómhoz. Fontos szempont lenne, hogy a olyan legyen a motor, amin már nem tűnök túl nagynak. Amit eddig néztem az a honda CBR125, de elsőre ez is elég alacsonynak tűnt.

Hálás lennék a tanácsáért.

Köszönettel:

Twombli

Kedves Twombli!

187 centi és 85 kiló még nem a batár kategória, a 125-ös motor viszont nálad kisebb emberek alatt is kicsinek fog tűnni. Ennek az az oka, hogy 15 lóerőből nehéz csodát csinálni, legalábbis egy normál méretű motor esetében. Az egyszerűség kedvéért most az automata váltós robogókat ne keverjük ide. Tehát ha nagy a motor, lomha lesz. Az új Yamaha YZF-R125 például rendes, full size motor méretű 125-ös, cserébe viszont sokkal kevésbé dinamikus, mint egy kisebb testű gép, mondjuk egy KTM 125 Duke.

A másik, hogy ha nem kis méretű sportmotort keresel, azzal is beljebb leszel - Suzuki RV125 VanVan-on mondjuk nagy emberek is elég jól elfér, de lényegében egy CB125 vagy YBR125 is megfelelőbb a nagy embereknek, ráadásul a sportos formához hiányozni fog a valós sportosság illúziója.

Amúgy meg ha nem kimondottan motorozni akarsz, hanem közlekedni, tényleg a 125-ös robogó a legjobb. Ha meg motorozni, akkor csinálj legalább egy A2-es jogsit, és kinyílik előtted a világ.

Üdv:

Nepperűző

Parázok az injektortól, ezért karbisat vennék

2015 augusztus 6., 14:32 Módosítva: 2015.08.19 18:17
47

Üdv!

Konkrét elképzelésem van, mivel a határaim is konkrétak. Jelenleg a B125-ös jogosítványért küzdök, és a kiszemelt vas típusa is megvan már hozzá, mégpedig a legkisebb fotel, a Suzuki Burgman UH125. Napi össz 40 km ingázásra kell, és néha egy kis hétvégi kirándulásra. Elég sokat túrtam a netet, mire eldöntöttem, hogy Burgmant veszek, méghozzá a régebbi, karburátoros típust, egyrészt, mert a keret is szűkös (kb. 300 ezer), illetve egy injektorjavítás költsége érzékenyen érintene. Adj nekem kérlek tanácsot, mire kell odafigyelnem egy ilyen vas vásárlása esetén, mik a tipikus Burgman hibák?

Segítségedet előre is köszönöm!

Suzuki UH125 Burgman
Suzuki UH125 Burgman

Kedves Kérdező!

Az injektortól félni hülyeség. Az Aprilia SR50 Ditech-től mondjuk óvnék mindenkit, illetve hallottam már injektorhibás Ducati Monsterről, de motorkerékpár-injektorok javítására azért nem mernék bizniszt alapozni. Sőt, időszámításunk szerint gyártott japán járműnél nem is nagyon találkoztam ilyen gonddal, tehát ez inkább valami babona, vagy tudatlanságból eredő tévhit. Vegyél nyugodtan injektorosat, sokkal jobb, takarékosabb, mint a karbis. Ráadásul karbival azért több szopás lehet, mint a befecskendezéssel.

Az UH125 egyébként igen tartós robogó, a tipikus Burgman hibák a karburátoros 400-asok és a 650-esek kapcsán emlegethetők – amiknek a gyári kódja is AN – míg a kis Burgmanok, amik ugye UH-k, igazából problémamentes darabok, tehát ott a gondok nem típussajátosságból erednek, hanem az előző gazdák hanyagságából. Én ellenőrizném a hideg indulást, a gázvételt, a hajtás állapotát, illetve törésnyomokat keresnék, illetve a gumik, fékek, markolatok kopásából próbálnék következtetni a valós futásteljesítményre.

Üdv:

Nepperűző

Sorkettő vagy V2?

2015 augusztus 3., 17:19 Módosítva: 2015.08.08 11:18
68

Sziasztok!

Egy kis tanácsot szeretnék a tapasztaltabbaktól. 13 éves korom óta motorozom, volt már több motorom, robogóm (50 ccm ig... de néha-néha megkaptam kikapcsolódni a haverok nagyobb vasait is). Most van egy Simsonom is, és egy patika kis Aeroxot használgatok nap mint nap. De így 25 évesen megtettem az első lépést az álmom felé, beiratkoztam az "A korlátlanra", szóval ha minden jól megy, 2 hónap és meglesz a jogsi.

Suzuki SV650n
Suzuki SV650n

Tehát motorvásárlást is tervezek az évben. A naked irányzat az, ami megfog, és inkább a nyugodtabb vezetési stílusú emberek közé sorolnám magam. A motort 40-50-km es ingázásra használnám heti három alkalommal a munkahelyem és az otthonom között. Hétvégente pedig egy kis túra is megesne a barátnőmmel.

Kawasaki ER-6n
Kawasaki ER-6n

Mivel nem tartozom a gazdag réteghez, ezért fontos, hogy a szervizelés se legyen arany áron. A keret 600-700 ezer forint. Nagyon tetszik a Suzuki SV650N. A munkám során (kutas vagyok egy benzinkúton) szinte minden nap beesik egy-kettő ilyenkor szezonban, és olyankor csorgatom a nyálam a hangjára. Mostanában elég sokszor megakadok a használt motor hirdetések között a Kawasaki ER6N-nél is... Sokat segítene, ha leírnátok a véleményeiteket, esetleg ha van akkor valami más ötlet, hogy mi lenne a legjobb nekem.

Köszönöm szépen!

Üdv: Lali

Kedves Lali!

Azonos évjáratot, futást és állapotot feltételezve a Suzukik az olcsóbbak, ráadásul 6-700 ezerért kapsz belőlük jót is. SV650-ből szerencsére elég jó a választék, mivel olcsó és jó képű motornak számított a maga idejében, elég sokat adtak el belőle. Ráadásul elég kezes, tökéletes első nagymotor, nagyon szép a hangja és általánosan megbízható típus. A kopó dolgok nem drágák hozzá, olajból a legegyszerűbb motorkerékpárba való 10W40-et ír elő a szervizkönyv, a szűrő is nagyjából 1500 forint, a láncszett, a fékbetét és hasonlók pedig átlagos tétel, nagyjából azonos szinten a többi konkurens motoréval. Nem bonyolult szerkezet, még a későbbi és ajánlottabb dupla gyertyás és injektoros példányok sem – elég nagy szégyen egy szerelőnek, ha nem boldogul vele. A használt motor vételnél szokásos átnézendőkön kívül nincs nagyon gond vele, 60 ezres futás felett azért elkezdni fogyasztani az olajat (típus sajátosság), illetve előfordul, hogy letörnek a fülei a sebességmérő spirál jeladójának. Ezen felül nem nagyon szokott elromlani, jellegzetes nyűgei nincsenek, kimondottan ajánlott motor – és az utasnak sincs annyira rossz helye, mint amilyennek első ránézésre tűnik.

A Kawasaki ER-6-ról sem igazán tudok rosszat mondani. Az első évjáratoknak, vagyis a 2006-os, 2007-es modelleknek egységes hibája volt a vázrepedés – ez inkább esztétikai gond volt, ne úgy képzeld el, hogy kettétört a motor, hanem egy hegesztés elengedett, ami nem befolyásolta a motor működését/vezethetőségét. Ezeket azóta egyébként javították vagy cserélték a vázat, tehát most már nincs nagyon miért aggódni. Az ER6 nagyon megbízható motor, típushibája nem ismert, ráadásul szerintem izgalmasabb és igényesebb kidolgozottságú, mint az SV, szebbek a részletei, több olyan apróság van rajta, amiért lelkesedni lehet, ilyen például a lengővilla és az oldalra szerelt központi rugóstag. A futóműve egyiknek sem nagy szenzáció, a fékei a Kawasakinak jobbak. Költségoldalon nagyjából ugyanarra kell számítanod, azt leszámítva, hogy az olajcsere periódus a Suzukinál 6000 kilométer, míg a Kawasakinál 12 000, de amennyiben nem mész az évben hatezernél többet ez mindegy, hiszen mindkét motornál a szervizkönyv a futástól függetlenül legalább évente előírja a műveletet.

Hogy soros vagy v motor a jobb, az ízlés dolga, az én szívemhez a V2 áll legközelebb, de jelen esetben ez nem mérvadó, hiszen az ER-6 270 fokkal elékelt főtengelye miatt pontosan úgy jár, mint egy V2. És melyiket vedd? Amelyikből jobb állapotút találsz, és még belefér a keretedbe.

Üdv:

Nepperűző

Érdemes ennyit áldozni?

2015 július 29., 17:17 Módosítva: 2015.08.11 07:55
2
 

Tisztelt Nepperűző!

A2-es jogsihoz szeretnék motort venni, és van pár konkrét típus amik tetszenek is és jókat is mondanak róluk:

- Yamaha XT660X

- Suzuki DR-Z400

- Suzuki SV650N lefojtva (tudom más kategória, de nem irtózok a nakedektől sem)

A keret max. egymillió. Melyikről mi a véleménye? Megbízhatóság, alkatrészárak, típushibák? Érdemes ennyiért ilyet venni?

A válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ádám

Kedves Ádám!

Egyikbe sem tudok nagyon belekötni, mindegyiket nyugodt szívvel tudom ajánlani!

A Yamaha XT660X nem egy csodás részletekkel teleszőtt finom műszer, de ettől függetlenül rendkívül megbízható, nem véletlen, hogy a Yamaha már annyi mindenbe beépítette azt a 660-as egyhengerest. Itthon is van több, bőven százezer felett futott példány, amik még mindig boldogan gyűjtik a kilométereket. Különösebb karbantartási igénye nincs, bár a hátsó kerékben lévő menesztőgumikat általában a láncszettel együtt cserélni kell - ez olyan gond, ami miatt már gyártanak a gyárinál strapabíróbb darabokat hozzá. A kormánycsapágyak közül a tapasztalatok szerint a Koyo vált be hozzá, a többi nagyon hamar meg tudja adni magát, érdemes erre áldozni, mert a drágább hosszú távon olcsóbb. A gyárilag előírt lánc sem a legjobb választás a típushoz, ajánlott erősebbet feltenni - sajnos nincs a lengővillán láncvezető, ezért az oldalirányű mozgásoktól hamarabb elfáradnak, ezért indokolt a nagyobb teljesítményhez tervezett szekunder hajtás. Az XT660-as blokk egyékbént szereti, ha az olajszint a felső szint közelében van, túltölteni azonban nem ajánlott, mert akkor légszűrőházba kerül a kenőanyag.

Yamaha XT660X
Yamaha XT660X

A Suzuki DR-Z400 nagy kedvencem, bár nem pontosítottad, valószínűleg az S vagy az SM kivitelre gondoltál. Az előbbi az enduró, utóbbi a szupermoto, valamint létezik egy E változat is, ami viszont a versenyenduró kivitel: 40 helyett ötven lóerővel, nagyobb kompresszióval, de butább műszerfallal, gyenge világítóegységekkel, műanyag tankkal, rövid áttétellel, hátsó váznyúlvány nélkül, illetve a termosztáttal ellenőrzött ventillátor nélkül és üzemórás szervizzel - vagyis ha nem célzottan kemény terepezésre akarod használni, akkor nem érdemes ezzel számolni. Az S és SM kivitelek viszont hétköznapokra is kiváló darabok, nagyon könnyűek, agilisek. Ha megkapják a kötelező karbantartásokat, akkor lényegében örök darabok, fenntartási költségei pedig minimálisak.

Suzuki DR-Z400SM
Suzuki DR-Z400SM

Az SV650 a fenti két típusnál bonyolultabb szerkezet - kéthengeres blokk, dupla gyújtás - emiatt karbantartása valamivel drágább, illetve a kopó-fogyó alkatrészek is több költséggel járnak: drágább rá az abroncs, elöl dupla tárcsafék, stb... de egyébként szintén megbízható motor. Én az későbbi injektoros darabokat ajánlom, amiknek már szögletes elemekből, nem ovális csövekből áll a váza. A gondot a fojtott példány felkutatása jelentheti - bár az SV650 gyakori típus, az A2-es korlátozott darabok nagyon-nagyon ritkák.

Üdv:

Nepperűző

125 vagy 150 köbcenti?

2015 július 25., 08:39 Módosítva: 2015.08.05 15:41
39

Kedves Nepperűző,

Robogót szeretnék venni, de nem tudok dönteni két típus között: Piaggio Typhoon 125 2T vagy Piaggio Skipper 150 2T. A Typhoon külsőre jobban tetszik, és (laikusként) úgy gondolom, hogy a ballonos gumik miatt kényelmesebb lehet vele a közlekedés.

A Skipper is tetszik, plusz az 150-es, szóval gondolom jobban megy.

Mászkálni kéne, napi max. 30 km-t. Fontos szempont, hogy élmény legyen vele menni, de 150-esnél nagyobbat nem szeretnék. Használtat vennék mindenképpen, 10 évesnél fiatalabbat. Melyiket ajánlja, esetleg valami mást?

Köszönöm,

Zsombor

Kedves Zsombor!

A 150-esek egy hajszálnyival mennek jobban a 125-ösöknél, igazából csak azért léteznek, mert Olaszországban a 150-essel már fel szabad hajtani az autópályára. Műszakilag egyébként nincs köztük nagy különbség, én azt venném meg, amelyik jobb állapotban van, ha pedig az is mindegy, akkor a Typhoont, mert a ballonos gumi és ez a külső tényleg nagyon állat!

Piaggio Typhoon - ez mondjuk az 50-es, de a 125-ös is pont így néz ki
Piaggio Typhoon - ez mondjuk az 50-es, de a 125-ös is pont így néz ki

Ha bővíteni kell a kört, akkor viszont egyiket sem, és keresnék egy 125-ös négyütemű robogót, és azt venném meg - hogy Honda, Yamaha, Piaggio vagy Kymco, nagyjából mindegy is, ezek mind jó minőségű robogókat gyártanak, nem típusra mennék, hanem állapotra, illetve ami a legfontosabb, hogy legyenek rendben a papírjai.

Üdv:

Nepperűző

Faragjam a régit, vagy cseréljem le egy még régebbire?

2015 július 23., 07:39 Módosítva: 2015.08.07 13:47
3

Kedves Nepperűző!

Van egy 2001-es Suzuki SV650S-em. Igazából nagyon szeretem ezt a motort, a teljesítménye is bőven elég a számomra. Viszont így 3 év után világossá vált számomra, hogy ez a csutkakormány dolog nem az én világom. Mivel elég sokat túrázunk a párommal, a hosszú utak végére bizony elzsibbad a csuklóm, illetve a derekam is sajog kicsit. Külföldi fórumokon láttam, hogy egy páran átalakították túrakormányosra az SV-t. EBay-ről kb. 90 ezer forintra jönne ki a dolog villahíddal, bowdenekkel mindennel.

Viszont felmerült bennem a kérdés, hogy vajon érdemes-e nekiállni faragni az SV-t, vagy inkább adjam el, és a túrakormányra szánt pénzt az SV-ért kapott összeghez hozzácsapva (meg még egy kicsit) vegyek egy másik motort. Ami tetszene is, és árban is elfogadható lenne, az a Yamaha TDM850 viszont annyi pénzért amit szánnék a dologra (max 700 ezer + átírás) ilyen 98-99-2000-es évjáratú motort tudnék venni, tehát a mostaninál öregebbet.

Mit javasolsz?

Válaszod előre is köszönöm:

Józsi

Kedves Józsi!

Nehéz kérdés. A váltás mellett elég sok érv szól: a TDM850 jó motor, sokaknak tetszik is, bőven adtak is el belőle, főleg Németországban pörögtek rá a népek, vitték is szép számmal, és a Yamaha neve nagyjából garancia is volt a minőségre. Az első szériák (3VD) azért messze voltak a tökéletestől, de igazából a második (4TX1-4TX3) sem volt az, de az 1999-es facelift utániakba (4TX4-4TX9) már tényleg nehéz belekötni, én ezek közül válogatnék. Ráadásul lényegesen jobb egy TDM-mel túrázni két főnek, mint egy SV-vel, jól lehet dobozolni, szóval nagy a csábítás.

Ugyanakkor számolj azzal is, hogy a motor vételénél kifizetett adminisztrációs költségek önmagukban elviszik a kormányátalakítás árát, ráadásul az SV650 is nagyon jó és megbízható motor, ha elégedett vagy vele, nem biztos, hogy meg kell válni tőle - ráadásul már évek óta nálad van, tudod, hogy megkapta a karbantartásokat, ismered a dolgait, tudod, hogy nem gányoltad (feltételezve, hogy karban volt tartva és nem volt gányolva). Ráadásul nekem soknak tűnik az a 90 ezer a kormányátalakításra, hiszen az SV650N alkatrészeit kell beszerezni hozzá, konkrétan egy felső villahidat kormánnyal és befogóval, ami nagyjából 30 rongyból megoldható. Erre jön rá az új fékcső - itt érdemes meglépni tuningnak a fékfonatost - ami nagyjából tízezer, ha nincsenek extra igényeid. A gáz- és a kuplungbovdent egyébként némi makramézással és kreativitással el lehet úgy vezetni, hogy elérjen a helyére és ne törjön meg (az utóbbira márkaszervizben végzett átalakításnál sem figyelnek oda), de igazából akkor lesz jó, ha vagy veszel bontottan a naked változathoz valót, vagy párezer forintból legyártatod egy haza kisiparossal. Én a helyedben inkább faragnék, de azért próbáljatok ki együtt egy TDM850-et, és ha azon úgy érzed, hogy révbe értél, akkor nyugodt szívvel cserélj.

Üdv:

Nepperűző

Tényleg ne a külső döntsön már!

2015 július 21., 17:39 Módosítva: 2015.08.01 13:01
34

Kedves Nepperűző!

Első motorom megvásárlása előtt állok, 1 millió Ft körül keresgélek (+/- 200e), de sajnos nincs meg az igazi. Nagyon tetszenek a szupermotó jellegű motorok, de nem igazán tudok kiigazodni rajtuk, nagyon sok fórumot olvasgattam, de így sem tiszta a kép, a lényeg, hogy több időt szeretnék a motoron tölteni, mint a szervizben (nem értek hozzá, nem tudom szerelgetni magam). Azt már tudom, hogy vannak üzemórás, versenypályára szánt gépek, és vannak utcai használatra is alkalmasak, na én ilyet keresek. 99%-ban a városban használnám, legnagyobb dugóban keresztül a városon.

Aprilia SXV 450
Aprilia SXV 450

Az eddigi esélyesek a KTM 390 Duke, illetve az Aprilia SXV 450/550 (az Aprilia jobban tetszik). Hogy kérdés is legyen az egész végén: mit javasol utcai használatra szupermotó stílusban, vagy esetleg az említett két motornál mire kell figyelni, alkalmasak-e a városi közlekedésre? (A szokásos DR-Z nekem nem tetszik, amik még tetszenek, sajnos más árkategóriába vannak már, mint a Dorsoduro/Hypermotard).

Válaszát előre is köszönöm:

malwinstar

Kedves Malwinstar!

A KTM 390 Duke nem szupermotó. Az egy naked bike. Nagyon jó, és mivel kicsi és könnyű, elképesztően disznón lehet vele menni. Igazából típushibája még nem nagyon derült ki, annyira nem régi, de azt már tudni, hogy az összeszerelési minőséggel voltak apróbb gondok, ez alatt kieső és elvesző csavarokra gondoltam (oldaltámasznál, ilyenek), amiknek inkább macerás a pótlása, mintsem veszélyt hordozó dologról lenne szó. Ha komolyan gondoltad azt a dolgot a szervizek látogatásáról, akkor kapásból felejtsd el az Aprilia SXV-t. Értem én, hogy V2-es, meg szép, meg különleges, de a megbízhatóság gyanúja soha nem vetült rá.

KTM 390 Duke
KTM 390 Duke

Azt is javaslom, hogy a motor külseje legyen a legutolsó szempont. Az, hogy a 390 Duke és az Aprilia SXV került a kalapba, vagyis két ennyire eltérő motor, abból arra kell következtetnem, hogy eddig kizárólag a külsőre mentél, illetve arra, hogy ne üzemórás legyen. Én az általad leírt használatra továbbra is a DR-Z400SM-et tartom legjobbnak, amivel akár még sportolni is nagyot lehet. A KTM 640 SM-ek sokkal pengébb gépek, de azok fenntartásához tapasztalat kell.

Honda FMX650
Honda FMX650

A helyedben ránéznék még a Honda FMX650-re, én például nagyon kedvelem a vonalait - nem egy cizellált olasz formaterv, de valahogyan rendben van, pont annyi másságot és furcsaságot tartalmaz, amire már fel kell kapni a fejet. Műszakilag kicsit őskövület, de ha én akarnám eladni, ezt úgy fogalmaznám, hogy kiforrott. A blokk még a Honda NX650 Dominatorban kezdte a pályafutását, utána belekerült az SLR-be, és végül abból faragták az FMX-et is. Mivel a motor elég elavult/régi vágású, az FMX bemutatásakor csak nagyon halovány teljesítménnyel felelt meg a károsanyag-kibocsátási normáknak - gyárilag így 38 lóerős volt, amivel egy DR-Z400SM azért fürge, a nehezebb FMX650 pedig hát, annyira nem. Szerencsére ezt érezték a Hondánál is, és az extralistára felkerült egy gyári tuningkészlet, amivel 52 lóerős lett - szerintem csak ezzel szabad megvenni, nagy mák, hogy az egykori vevők nagy része is így gondolta.

Ha ez sem adja, akkor nézegesd egy kicsit a Yamaha XT660X-et, és ha azon sem tudod elképzelni magad, akkor csapj le egy jó KTM 390 Duke-ra.

Üdv:

Nepperűző

Kezdésnek V2-est?

2015 július 20., 13:00 Módosítva: 2015.07.21 07:52
45

Üdvözletem!

Két szezon 125-ös ETZ után szeretnék egy rendes nagymotort. Nem vagyok száguldozós, csak jó lenne, ha egy 85-tel menő teherautó megelőzésére nem kéne perceket készülni, illetve két személlyel igencsak gyenge is az MZ. A 90-100-as utazó bőven elég. Három típus dobogtatja meg a szívem, a Honda VT500E, a Honda NTV650 Revere, illetve a Suzuki VX800. Az NTV650-ről több helyen olvasni, így főként a két másik típus megbízhatósága érdekelne, illetve hogy totál hülyeség lenne-e belevágni?

Köszi! Dani

Kedves Dani!

Nem tudom, hogy az én szememmel van-e a baj, vagy a Honda VT500E egy igazi rejtőzködő, de fel sem tudom idézni, mikor láttam ilyet az utcán utoljára! Nem tudom, hogy tényleg ritka-e, vagy csak az érzékeim csalnak, de hogy régi, az egészen biztos, ezért az alkatrészek beszerzése nem lesz triviális. Most amúgy nem arra gondolok, hogy fékbetétet meg olajszűrőt nem kapsz hozzá, ezek simán vannak, de egy karburátorfelújítás vagy más belenyúlósabb dologhoz nem biztos, hogy egyből lesz cseredarab.

Honda VT500E
Honda VT500E

Egyékbént nem hülyeség belevágni, hiszen elég ránézni a blokkra, és üvölt róla, hogy honnan ismerős: ez volt az alapja annak a hatszázasnak, amit 1987-től 13 éven át a Transalpba is építettek. A háromszelepes, 52 fokos hengerszögű V2-es egy legenda, ráadásul nagyon izgalmas a járása, szép a hangja, fordulaton gyönyörűen szól, imádni való, ha rákívánsz és találsz egy jó darabot, illetve készen állsz egy régi japán motor jelentette kihívásokra, akkor én leszek az utolsó, aki el akar majd tántorítani tőle.

Suzuki VX800
Suzuki VX800

A Suzuki VX800 szintén nem a semmiből jött, a motorja az Intruder 750-ből származik, csupán a furatot növelték meg 3 milliméterrel, illetve a 34-es karbik helyére 36-osokat tettek. Ráadásul ha valaki szereti a szűk hengerszögű kéthengereseket (én igen), akkor ezért a 45 fokos V2-esért lelkesedni fog. Az sem véletlen, hogy ennyire delejezően jól néz ki, ugyanis egy amerikai designstudió készítette a formatervét. Különösebb gondok nem adódtak vele, amennyire tudom, a tulajdonosok szeretni szokták, nem számít időzített bombának.

Üdv:

Nepperűző

Megszépíteném a munkába járást

2015 július 13., 17:51 Módosítva: 2015.07.15 06:31
33

Tisztelt Nepperűző!

Jelenlegi munkahelyemre autóval járok, ami napi kétszer 30 km. Nemrég letettem az A2-es motorjogosítványt, mert szeretnék motorozni is. Rövidebb úton is el lehet jutni melóba (kb. 22km), aminek nagyjából fele földút, erdő széli, szántók közötti, szép táj.

Arra gondoltam, erre járnék motorral amikor az idő is engedi, így nem annyira gyűlne a kocsiban a kilóméter, kevesebb benzinből megúsznám és lenne egy kis élvezet a munkába járásban. Ilyen célra szeretnék motort vásárolni, kezdő motorosként, eddig csak robogóztam (rendszámossal is). 193 cm magas vagyok, de vékony testalkatú. Nem szeretnék az utakat felszántó, kilométerekre dörgő állatok közé csatlakozni, kulturáltan és biztonságosan akarok közlekedni, mind földúton, mind a rossz minőségű aszfalton.

Keresgéltem használt motorokat, de nem sok szimpatikus példányt találtam, ezért gondolkodtam el egy új Suzuki RV 125 vásárlásán. A haverok viszont le akarnak beszélni, hogy gyorsan megunnám, kicsi, vérszegény jószág. Két típust ajánlanak főleg, Suzuki XF650 Freewindet és Kawasaki KLE500-at. Tetszenek, de félek, hogy esetleg túl nehezek így elsőnek, vagy sokat esznek. Véletlen megcsúszok valami saras vagy homokos helyen, nem bírom megtartani. Nem kellene sok erő nekem, Alföld közepén lakom. Önnek mi a véleménye? Mit javasolna, vegyek 5-600 ezerért valami használtat (akár a felsoroltakon kívülit), vagy legyen a VanVan, esetleg valami köztes megoldás?

Válaszát előre is köszönöm: Ferenc

Kedves Ferenc!

Ne számítson arra, hogy a rövidebb, de terepszakaszokat tartalmazó útvonallal érezhetően fog csökkenni a fogyasztása, sőt, a terepezés, még a laza földutazás is jobban igénybe veszi a motort, különösen a futóművet, mint az aszfaltos gurulás, ráadásul ilyen helyeken sokkal nehezebb egyenletes tempót menni. Ezt csak azért írtam le, hogy tisztában legyen azzal, hogy ha terepen át megy, azt kizárólag az élvezetről szól. Szerintem viszont bőven megéri, én kisebb kerülőt is vállalnék, ha lenne offroad szakaszt tartalmazó, még éppen racionális útvonal a munkahelyemre!

Suzuki RV125 VanVan
Suzuki RV125 VanVan

A Suzuki RV125 VanVan remek motor, zseniális formával, de nem igazán tartom terepre valónak, ha igazán pontos akarok lenni, akkor kimondottan szopás lemenni vele az útról.

A Suzuki XF650 Freewind-et remeknek járműnek tartom, egy kis földutazásra bőven megfelel, de azért elsősorban aszfaltorientált jármű, tehát elméletben ideális önnek - ajánlottam már itt több ízben is, ezúttal sincs másként. A Kawasaki KLE500-zal lényegesen kevesebb a tapasztalatom, azt viszont egészen biztosan tudom javasolni, hogy minél későbbi példányt válasszon. Az 1991 és 1993 közötti példányoknak a váltója volt csapnivaló, de úgy általában az 1995 előttiekre igaz, hogy konstrukciós gyengeségekkel küzdöttek - hibás cementálás a vezérműtengelyen, a lepattogzás miatt beállíthatatlan szelephézag, magas fogyasztás, problémák a generátor forgórészével. '95-től jobb lett a helyzet, 2005 utániak pedig kifejezetten jól néznek ki a korabeli Z1000-re hajazó fejidommal.

Kawasaki KLE500
Kawasaki KLE500

Én nem határolódnék el egy Honda NX650 Dominatortól sem, bár a fenti kettőhöz képest rövid szervizintervallummal rendelkezik, amit ha elmulasztunk betartani, súlyos javítási költségeket generálhat, de egyébként jó mozgású, életerős típus. Ha komolyabban gondolja a terepezést, akkor egy Suzuki DR-Z400S tökéletes lehet, nagyon megbízható, kezes darab, amit hosszas és gonosz nemtörődömséggel kell gyilkolni, hogy tönkremenjen.

Suzuki DR-Z400S
Suzuki DR-Z400S

A motorfelállítás miatt pedig nem kell aggódni, láttam ötven kilós nőt Honda CBF1000-et felállítani, igazából csak technika kérdése, amit a legtöbb vezetéstechnikai tréningen el lehet sajátítani.

Üdv:

Nepperűző

Pofás, de figyelj oda az injektorra!

2015 július 10., 17:53 Módosítva: 2015.07.11 17:31
59

Tisztelt Nepperűző!

Jelenleg egy ETZ-vel járok, de másik motor vásárlásán gondolkodom. Bejönnek a klasszikus gépek, és a lehetséges új társat leszűkítettem a Triumph Bonneville és a Kawasaki W800 modellekre, azonban használtan ezekből 2007 utáni példányokat nem találok. Rossz helyen keresgélek, vagy tényleg nincsenek ilyenek? Külföldről behozni ilyen árfolyamok mellett őrültség, nem? Egyáltalán szabad ezeket a gépeket használtan vásárolni egy 185 cm magas és 90 kg tömegű embernek? Tudna ajánlani olyan oldalakat, ahol érdemes keresgélni?

Köszönettel: István

Kedves István!

A Kawasaki W800-at 2011-ben mutatták be, abból ezért kizárólag 2007 utánit találni. A Triumph Bonneville sorozat régebbi, de abból is inkább 2010 után gyártottakat találtam a hirdetési oldalakon, tehát ezzel egészen biztosan nem lesz gondja.

Triumph Bonneville T100
Triumph Bonneville T100

A külföldi behozatal nem feltétlenül rossz üzlet, de mivel mind a kettőből van kínálat itthon, még ha nem túl bőséges is – ugyanakkor elképzelhető, hogy megérheti egy jó boltért külföldre menni, ezek közel sem filléres motorok, ezért nem teszi a projektet automatikusan veszteségessé az utazás költsége.

Továbbá sem a testmagasság, sem a testtömeg nem kizáró ok egy külföldi vásárlásnál – de a megadott alapján ön valószínűleg az emberi nem egy kifejlett férfi példánya, tehát nyugodtan vásárolhat külföldön használt motort. De ha vékonyabb vagy kövérebb, esetleg alacsonyabb vagy magasabb lenne, akkor sem beszélném le ilyesmiről.

Kawasaki W800
Kawasaki W800

Ezeknél sokkal fontosabb, hogy a Kawasaki W800 korai példányainál adódhattak gondok a másodlagos pillangószelep vezérlőegységével, ami miatt a márkaszervizek ingyen cserélték az injektort. Erre akkor került sor, ha a motor nehezen indult, illetve gázadásra hezitálva indult meg. Ez igazából akkor probléma, ha külföldről behozott motornál jön elő, ugyanis ez nem visszahívási akció volt, hanem elrendelt javítás, vagyis csak azokat cserélték, ahol előjött a hiba. És emiatt a hazai márkaképviselet nem feltétlenül köteles a szürkeimportból származó motorok ingyen javítására, tehát elképzelhető az is, hogy az ilyen motoroknál pénzt kérnek a műveletért.

Üdv:

Nepperűző

125 köbcenti elég lesz nekem?

2015 július 8., 10:01 Módosítva: 2015.07.09 13:46
14

Kedves Nepperűző!

A-s jogosítványom megszerzése előtt állok, ezen a ponton kicsit tanácstalan lettem az első motorom kiválasztásában. Kezdetben csak B125 jogosítványban gondolkoztam, de mivel motoros múltal nem igazán rendelkeztem, ezért minden képpen vettem volna plussz órákat, inkább csak egy mélyen eltitkolt vágyam volt, hogy egyszer motorra pattanhatok. Így a költség oldaláról nem lett volna nagy különbség, és közben jöttek az ötletek, hogy jó lenne a párommal néha elgurulni valamerre. Ezért döntöttem az A kategoria mellett.

Yamaha YBR125
Yamaha YBR125

Mind ezek mellett első sorban ingázásra használnám a leendő motoromat, így fő szempont a takarékosság és itt bizonytalanottam el. A 125-ösök amiket néztem (Suzuki RV 125 Van Van, Yamaha YBR125) fogyasztásaik elég kedvezőek ingázáshoz. Nem szándékom száguldozni, 110-120 körüli utazó számomra bőven megfelel ha ez két emberrel is tudja a gép. Én 175 cm és 90 Kg vagyok párom 165 cm és 55kg.

Yamaha XJR400
Yamaha XJR400

Stílusában Kawasaki ER-5, Yamaha XJR400 irányvonal ami szimpatikus, de nem zárkózom el a túraenduróktól sem. A költségvetésem sajnos véges, 400e Ft tudnék rászánni most, vagy némi időt, hogy több jöjjön össze.

Előre is köszönöm válaszát.

Kornél

Kedves Kornél!

Sem az VanVan, sem az YBR125 nem fog neked 120-szal utazni, pláne nem utassal. Ha tényleg erre akarod használni, akkor érdemes nagyobbat nézned. Az ER-5 és az XJR400 közül én az ER-t ajánlanám inkább: ha nincs sok motorerő, a két hengerrel élhetőbb az egész. Ráadásul az XJR fenntartása lényegesen macerásabb, hiszen egy ritkább, nálunk nem forgalmazott, bonyolultabb motorról van, míg az ER-5 elég egyszerű szerkezet.

Kawasaki ER-5
Kawasaki ER-5

Üdv:

Nepperűző

Milyen egy kezdő női motor?

2015 július 4., 16:03 Módosítva: 2015.07.05 18:04
51

Kedves Nepperűző!

Szeretnék tájékozódni, mielőtt elkezdeném a motoros tanfolyamot. Elsősorban az érdekelne, hogy egy nőnek milyen fajta kezdőmotort ajánlasz? Főleg aszfaltos úton lenne használva, kisebb nagyobb túrákhoz, hétvégi kedvtelés végett. Nem szeretnék annyira kis motort, nem szeretném hamar megunni. Mint minden nőnek, nekem is számít a kinézet, stílusra talán a sportosabb motorok tetszenek (ha esetleg segít a magasságom és kilóm akkor megadom 165cm/56kg).

Köszönöm a segítséget!

Zsófi

Kedves Zsófi!

Tudom, szexista előítélet, de szerintem a női jármű legfontosabb tulajdonsága, hogy megbízható legyen. A környezetemben lévő női motorosok egy-két kivételt leszámítva elvárják, hogy a motor mindig induljon és kifogástalanul működjön, cserébe szó nélkül fizetnek, ha szerviz van, de ne nekik kelljen indulás előtt olajszintet nézegetni, meg fékbetétet méricskélni. Ha ebből a leírásból valamennyire magadra ismersz, akkor nagyjából egyenes út vezet a nagy darabszámban gyártott japán motorokhoz.

Mivel nem írtad meg, hogy mennyit szánnál a vásárlásra, elég nagy gondban vagyok – remélem nem lövök nagyon mellé, ha 7-800 ezer forintos sávból merítek. Ennek oka egyszerű: ennyi pénzért már reálisan elvárható, hogy minden tökéletesen működjön.

Honda CBR600F4i
Honda CBR600F4i

Ha a sportos vonal tetszik, akkor a Honda CBR600F4i tökéletes választás: jól néz ki, a forma kiállta az idő próbáját, nagyon könnyen vezethető, egyenletesen adja le a teljesítményét, nem félelmetes, de a benne lapuló száz lóerőt nem fogod egyhamar megunni. Ha úgy gondolod, hogy ekkora teljesítmény sok lenne kezdésnek, akkor vess egy pillantást a Suzuki SV650S-re – kellemes karakter, jó hang, és inkább hangulatában sportos, mint tudásában.

Honda CBF500
Honda CBF500

Szerintem még a Honda CBF500 is szóba jöhet, bár nem egy sportos jelenség, simán ez a legkezesebb a felsoroltak közül, nagyon megbízható, jó ránézni, a kéthengeresnek kiváló a karaktere, kellően igényes, nem nagyon tudok felhozni érvet ellene.

Üdv:

Nepperűző

Sokat állt a motor, megvehetem?

2015 július 2., 16:30 Módosítva: 2015.07.03 11:43
32

Üdvözlöm!

Egy Suzuki GSR600-as motor a régi vágyam, és úgy nézz ki, az évben összejön. Kiszemelt példány egy K7-es, gyári állapotú 1500 km-rel! Kérdésem az lenne, hogy mire figyeljek oda ilyen kevés km-nél?

Suzuki GSR600
Suzuki GSR600

4-5 éve nem ment a motor, egy idősebb emberé, aki úgy gondolta, motorozni fog, de mégse tetszett meg neki. Állítása szerint a tank tele 100-as oktánszámú benzinnel.

Előre is köszönöm!

András

Kedves András!

Ez a kérdés már félig átlóg a Motordoktor rendelőjébe, de lássuk!

A motorok jellemzően jobban viselik a hosszú állást, mint az autók, de 4-5 év annyi idő, hogy ennek már nyomai lehetnek. Az első lépés a tank leszerelése és leeresztése, majd friss benzinnel feltöltése. Hiába rakták el 100-as benzinnel, az sem lesz jó ennyi idő után. Következő lépés lehet a befecsendezés megvizsgálása, nincs-e benne valami üledék, lerakódás, ami eltömítheti. Ez utóbbira kicsi a valószínűség, de érdemes számolni vele. Valószínűleg egy új akkumulátorra is szükség lesz.

Ha szerencséd van, akkor a tulajdonos gondosan rakta le a motort, például a gyergyákat kicsavarva fecskendezett egy kis olajat a hengerekbe és úgy tette el, ahogy kell. Sokat számít a tárolás módja is, de ha csak nagyjából volt minden úgy, ahogy kell, akkor sem lesz gond a motorral. Egy olaj- és fékfolyadék cserére viszont utána gyorsan szükség lesz.

Üdv:

Nepperűző

Yamaha FZ6N vs. Suzuki GSR600

2015 június 30., 12:46 Módosítva: 2015.07.01 10:12
51

Kedves Nepperűző!

Jelenleg egy 2004-es SV 650 tulajdonosa vagyok, már lassan 2 éve hajtom. Nem az első nagymotorom, volt már erősebb és gyengébb is. Úgy érzem lassan eljött az ideje a váltásnak.

Suzuki GSR600
Suzuki GSR600

FZ6N és GSR600 a kiszemelt típusok, a Yamahába az R6 módosított blokkja, a Suzukiban pedig a GSX-R600 átdolgozott blokkja dolgozik. Árban és teljesítményben nagyjából azonosak de vajon melyik lenne a jobb választás?

Köszönettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Egyik sem szokott lerohadva állni az út szélén, tehát mind a kettő jó konstrukció. Egyik gyártó sem vállalt nagy kockázatot, amikor megalkotta a saját Hornet-kategóriás csupasz motorját. Mind a kettő elég sportos kialakítású, ráadásul ez a karakterükben is hasonlóak: lent némileg döglöttek, aztán fent magukhoz térnek, aztán magas fordulaton mennek mint veszedelem. Bár a Yamaha külseje könnyebben fogyasztható, én a GSR600 mellett döntenék, masszívabb futóműve, merev lengővillája és kidolgozásának általános minősége miatt nálam egy hajszállal előrébb van.

Yamaha FZ6n
Yamaha FZ6n

Ráadásul az a szóbeszéd járja róla, hogy ha van szervizkönyve és jó a gumija, akkor meg sem kell nézni, meg lehet venni kapásból. Ez persze túlzás – érdemes az esésnyomokat keresni rajta, hiszen a nagy szilárdságú alumínium vázat lényegében lehetetlen tökéletesen javítani egy komolyabb gyűrődés után.

Üdv:

Nepperűző

125-s motor (nem robogó!) városba

2015 június 25., 16:31 Módosítva: 2015.06.26 17:06
37

Kedves Nepperűző!

125-ös jogosítványom van, és főként városi használatra szeretnék egy 125-ös motort (nem robogót). Tudom, hogy véleményed szerint ezek nem oda valók, hanem jobban megéri a robogó, de mivel idővel szeretnék feljebb lépni, így 125 köbcentivel szeretném begyakroloni a vezetést (váltás stb.) amire lehet, hogy egy fokozatmentes automata robogó nem a legjobb. A költségvetés kb. 300-350 ezer forint. Eddig – az általatok írt cikk alapján – Yamaha TDR125 (2 ütem jó városba?), SR125, illetve a Suzuki TU125, RV 125 (habár ennyiért nem igen van) lettek kiszemelve. Ön melyiket ajánlaná? Előre is köszönöm a válaszát!

László

Suzuki RV125 VanVan
Suzuki RV125 VanVan

Kedves Láaszló!

A TDR125 főleg azért esik ki, mert nem túl gyakori 11kW-os forgalmival. Ha találsz, nyugodtan vegyél, ha együtt tudsz élni a kétüteműség árnyoldalaival, vagyis 4-500 kilométerenként olajat töltögetni, büdösen érkezéssel, a magad után húzott kék csíkkal és nagyobb fogyasztással, akkor jó lesz. Kétüteművel egyébként nagyon jól meg lehet tanulni motorozni.

Yamaha TDR125
Yamaha TDR125

Én mégis a négyüteműek felé lökdösnélek, amik közül mind a három felsoroltad jó választás – amelyikből a legjobb ár-állapot arányút találod, azt vedd meg.

Üdv:

Nepperűző

Szinte új motor külföldről

2015 június 19., 17:01 Módosítva: 2015.06.20 07:12
22

Tisztelt Nepperűző!

A napokban rátaláltam álmaim motorjára. Triumph Speed Triple 1050-re. Az eladó Angliából hozta a motort, és még nincs magyar rendszáma. Az óra állása szerint 5600 km van benne. Igaz, hogy amíg el nem éri a 6000 km-t, új ára után kell fizetni a regadót? Érdeklődni szeretnék milyen költségekkel jár, hogy magyar rendszámos paripa legyen belőle?

Köszönettel:

Oszi

Kedves Oszi!

Az első kérdésed alapvetően hibás, a regisztrációs adónál nem érdekel senkit a kilométeróra állása, mert az elég könnyen variálható adat. A motor első forgalomba helyezése és a honosítás időpontja alapján végzik a számítást. Egyébként kattints ide. Amire te gondolsz, az egy másik szabály, miszerint ha a jármű nem futott még hatezer kilométert, vagy nem múlt el fél éves, itthon újnak minősül, és áfa-különbözetet kell fizetni utána.

Triumph Speed Triple 1050
Triumph Speed Triple 1050

A leveled másik kérdésére, a forgalombahelyezés/papírozás költségeire szintén nem tudok választ adni, mert nem tudom, mikori a motor, az átírási illetéknél ugyanis nem csak a motor teljesítményét, hanem korát is figyelembe veszik. Neked ez tippem szerint kb. 75 000 forint, amin felül kell fizetned a forgalmi engedélyért és a törzskönyvért (6000-6000 Ft), van a rendszámnak költsége, kb. 6000 Ft, plusz az érvényesítő címkének is van díja, 585 Ft. Ezen felül lesz eredetvizsga 10 900 forintért. Ez így összesen egy százas, de jobban jársz, ha megbízol egy ezzel foglalkozó céget, akik minimális felárért kipörgetik helyetted az ügyintézést, és ők a szükséges adatok birtokában fillérre megmondják, mennyi lesz a vége.

Üdv:

Nepperűző

Más méretű gumit raktak fel, reklamáljak?

2015 június 17., 18:02 Módosítva: 2015.06.18 14:17
8

Sziasztok!

Állandóan olvasom a jobbnál jobb cikkeket a Totalbike-on, hála nektek! Most viszont segítségre van szükségem. Van egy négy éves Honda SH125 robogóm, aminek az eredeti gyári gumimérete elöl 100/80-16 M/C 50P míg hátul 120/80-16 M/C 60P. Az egyik Honda szakszervizben ettől eltérő méretű gumikat raktak fel a téli gumi lecserélése során, a következő méreteket: 110/70-16 M/C 52S és 130/80-16 M/C 64P.

Honda SH125
Honda SH125

A véleményeteket kérdezem, járhatok vele így, vagy reklamáljam meg? Esetleges negatív, vagy pozitív változások a stabilitásban, ha használhatom így a robogóm. A neten csak autós kerék-átváltókat találtam, ezért zavarlak titeket a gondommal.

Csaba

Kedves Csaba!

Ennyi variálást a gumiméreten még könnyen elbírnak a motorok-robogók, én nem aggódnék miatta – sőt, szerintem nagyon kevesen éreznék meg, hogy egy számmal szélesebb abroncsok kerültek fel. Általában azért nem ajánlják a méreteltérést, mert a szélesebb gumi profilja nem a gyár által tervezett módon alakul, ha egy keskenyebb felnire teszik fel, de a valóságban nem jelent semmiben különbséget, mondom, eggyel szélesebb gumi még a vaskalapos szakiknál is belefér. Sokkal többet számít a jól beállított nyomás.

Üdv:

Nepperűző

Létezik jó 125-ös enduró?

2015 június 9., 17:09 Módosítva: 2015.06.10 17:20
19

Tisztel Nepperűző!

Sikeres érettségi után szeretnék megválni az anno még örökölt Simson S51-es géptől, és venni egy 125-ös motort. Eddig ha lehetőségem volt rá, akkor próbáltam minél több pénzt félretenni, plusz kaptam némi szülői segítséget is. Traktoros család lévén inkább endurók és supermotók között keresgéltem és sikerült leszűkíteni a kört (Husqvarna SM, Yamaha DT, KTM EXC), leginkább a KTM fogott meg, de nyitott vagyok bármire.

A DT-ről azt hallottam, hogy nem egy erős gép, de megbízható, és sok helyre el tud vinni. A KTM úgy tudom, hogy közel áll a versenysporthoz, így több karbantartást igényel. A Husqvarnaról meg nem tudok nagyon semmit. Használnám országúti közlekedésre,'lightos' enduróra és néha-néha egy kis szaladgálásra is. A büdzsé 400, max 450 ezer forint.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Péter

Kedves Péter!

Mondanék nyitásnak valami bíztatót, de nem lesz könnyű dolgod, az A1-es jogosítványod és a legalitás nagyon szűk keresztmetszete miatt. Ugyanis rendszámos, 15 lóerős endurót/szupermotót nagyon keveset találni, pláne olyat, ami rendben van. De lássuk, mi van.

Yamaha DT125
Yamaha DT125

Amit a DT-ről hallottál, az színigaz, de mivel A1 kompatibilisséget nézünk, ezért a te esetedben teljesen mindegy, hogy mennyire erős, mert úgyis csak 15 lóerőig érvényes a jogsid. Szerencsére ezekből mára kiberhelték az összes fojtást, így majdnem kétszer annyit tudnak, mint ami a forgalmijukban van. Szerintem rendkívül jó motor, ha rááldozod a pénzt, hogy alaposan átnézze és beállítsa egy hozzáértő, akkor sok vidám kilométer áll előtted. Nagyon megbízható, könnyen kezelhető, lényegében ideális kezdőmotor. A gond, hogy a jó állapotúakat nagyon drágán mérik, én pedig kizárólag az elöl-hátul tárcsafékes változatokat ajánlom.

A KTM valóban nagyon penge endurókat gyárt, de azokat nem országúti közlekedésre és némi lightos enduróra, hanem kőkemény terepezésre tervezik. Az EXC-k rendes versenymotorok, emiatt rendszámos darabok álltalában a fehér holló és az albínó vakond garázsában állnak. Valóban elég szervizigényesek, mint minden versenymotor, ráadásul ez nem csak azt jelenti, hogy sokszor kell benne olajat cserélni, hanem a futómű, a fékrendszer, és úgy általában minden folyamatos odafigyelést igényel. Mivel ezek egészen másra valók, mint amire te szánod, én a nem ajánlott kategóriába teszem.

Nagyjából ez vonatkozik a Husqvarna SM125-re is. Ezek nem kimondottan versenygépek, de elég jó minőségűek, legalábbis ami a vázat, a futóművet és a fékeket illeti. Azt viszont tudnod kell, hogy a Husqvarna eredetileg svéd gyártó volt, most a KTM-hez tartozik, de a kettő között elég hányattatott sorsa volt: azok a motorok, amiket te nézel, azok a 1987-től 2007-ig tartó olasz korszakban készültek, amikor a Cagivához tartozott a márka. Később a BMW tulajdonába került, de a gyártás továbbra is Olaszországban maradt, és ez még most, a KTM fennhatósága alatt sem változott meg. Az SM125-ökből van rendszámos, papíron 15 lóerős példány, de jó eséllyel ezekből is kiberhelték a fojtást. Mivel kevés ilyen motor van, azokat sem egy helyre hordják szervizbe, még szorványosan sincs vele komolyan vehető tapasztalat: ez óvatosságra int.

Yamaha XT125R
Yamaha XT125R

Ezeken felül a Yamaha XT125X (supermoto) és XT125R (enduró) jöhet számításba, amik az eddigiektől eltérően négyüteműek. Egyik sem erőgép, 12 lóerősek, és ezen nem is lehet gazdaságosan tuningolni. Ugyanakkor nagyon tartósak, a kétüteműeknél sokkal kevesebbet fogyasztanak, kellemesebb a hangjuk, és sokkal alkalmasabbak országúti használatra, mint az eddig felsoroltak. Hátrányuk, hogy ha véletlenül egy olyat vennél, ami már a végét járja, a felújításuk sokkal drágább – ezért még nagyobb körültekintésre lesz szükséged vásárlásnál.

Üdv:

Nepperűző