Nepperűző

Régi Suzukit vennék. Szabad?

2012. június 28., 09:08 Módosítva: 2012-06-28 10:02
1

Kedves Nepperűző!

Motort szeretnék venni, konkrétan Suzuki GSXR 600-ast vagy 750-est, de nagyon bizonytalan vagyok, hogy melyik évjárat legyen. Árban pont a 2000 környéki modellek férnek bele, vagy a SRAD vagy az újabb befecskendezős, azonban nagyon megoszlanak a vélemények, én meg nem vagyok műszakilag tájékozott. Aztán a 600 vagy 750 kérdésben is bizonytalan vagyok, volt már nagymotorom 10 évvel ezelőtt is, 400-as, ebből kiindulva a 600-as bőven elég, de félek, hogy a kihegyezett 600-as motort könnyű széthajtani és eleve rosszabbat tudok csak venni, esetleg nálam is tönkremegy hamarabb, mint a nagyobb 750-es.

Szeretném, ha elmondanád a véleményedet, mert csak abban vagyok biztos, hogy gixxert szeretnék!

Köszönettel:

Fox

Távolról sincs vége, olvasson még

Majd' két méter, mit vegyen?

2012. június 15., 10:30 Módosítva: 2012-06-15 10:47
3

Tisztelt Totalbike!

Motort szeretnék venni magamnak, amiben semmi extra nincs, azonban 196 cm és 128 kg vagyok. Régebben sokat motoroztam, de akkor 40 kg-mal könnyebb voltam és fiatal. Újrakezdőként elég lenne egy 400-as vagy 500-as motor, de minden motoron annyira rosszul nézek ki és kényelmetlen, hogy csak az endurók jöhetnek számításba, de az új modelleket anyagilag nem érem fel. Amik tetszenek az a régi Yamaha XT600-as vagy a Honda Dominator, illetve a DR600 Suzuki vagy a DR800-as, de elfogadok bármilyen javaslatot.

Pár dologban azonban bizonytalan vagyok, félek.

Az első, hogy ezek öreg léghűtésesek, hogyan bírják a lassú városi közlekedést, illetve nem sülnek-e be nyáron, dugóban. A másik, hogy már nem újak, sokat futottak, mit várhatok el ezektől a blokkoktól? Állítólag ezeket a nagy egyhengereseket könnyű széthajtani, mire figyeljek?

Köszönöm a választ!

Üdv.

Misi

Kedves Misi!

Sokan vannak ebben a helyzetben, pláne, hogy a kisebb motorok, a 400-as vagy még kisebb japán belpiacos motorok nem csak kicsik, hanem futóművük is körülbelül 65-75 kg-os pilótára vannak belőve, 100 kg-os europid férfiemberrel már erősen túl vannak terhelve, 2 méter testmagasság közelében pedig valóban kényelmetlen az üléspozíciójuk.

A régebbi egyhengeres, nyomatékos endurók valóban jobb választások, nem véletlenül voltak ezek a motorok nagyon kedveltek a maguk idejében.

Nem kell félni a besüléstől vagy a városi araszolgatás miatti túlmelegedéstől. Ezek valóban léghűtésesek, de ha nem terheljük, akkor a hőt a hűtőbordák leadják, és dugóban araszolva nincs nagy terhelés a blokkon. Legyenek a bordák tiszták, ne sáros vagy olajos, olajsáros és akkor nem lesz gond.

A blokk élettartama nehezen meghatározható. Túrára használt, de nem kergetett motornál akár elérheti a 100 ezer kilométert is, de én azt mondanám, hogy számoljunk 50 ezer kilométerrel, ennyit biztosan elmennek felújítás nélkül. Ha pedig közeleg a vég, akkor is jobb, könnyebb és olcsóbb ezeket felújítani, megperselyezni és új dugót tenni bele, mint egy soros négyes esetében. Ezt úgy vesszük észre, ha melegen nehezen indul, vagy esetleg hidegen füstölve indul be. A kopott dugattyú kopogva jár a hengerben, hasonló kopogó hangja van a kezdődő hajtókar csapágyasságnak is, ezek a motorok első problémái, amelyekkel szembesülhetünk. Ekkor a felújítás már nem odázható el. Ha a motor hidegen és melegen is könnyen, füst nélkül indul, akkor nagy baj nem lehet, még sokáig számíthatunk a motorra.

Az említett típusok közül az egyik legsportosabb és legerősebb a Suzuki 800-as egyhengerese, a legmegbízhatóbb a Honda 600-asa, de nagyon jó kompromisszum a Yamaha XT 600-asa, melyet nagyobb tankkal is lehet találni Ténéré változatban is.

A döntésnél ne a márka legyen a meghatározó, hanem az állapot. Ezek a motorok eléggé egyformák, jobban járhat egy megkímélt Suzukival, mint egy sokat futott, agyonütött Hondával, noha ez utóbbi újkorában is drágább volt.

Sok sikert a kereséshez és választáshoz!

Üdv.

Nepperűző

A robogón is visszatekerték az órát?

2012. június 6., 12:23 Módosítva: 2012-06-06 15:08
5

Kedves Totalbike!

Hosszú kihagyás után ismét robogóra vagy motorra ülnék. 50-125 a megcélzott a kategória – ugyan van jogosítványom nagymotorra, de ez most kisvárosi közlekedésre kell, nem túrázni, abból azt hiszem már vagy harminc éve kinőttem.

Egy ideje már figyelem a hirdetéseket. Szemet szúrt, hogy a megadott futás köszönőviszonyban sem lehet a valósággal. 10-20 éves gépeknél is odaírják, hogy 15 ezer kilométer van benne, ami ugye évi néhány száz vagy ezer kilométert jelent; nekem ez hihetetlen.

Mire érdemes figyelni vásárlás előtt? Hogy lehet megállapítani, hogy a visszatekert számsor ellenére mennyit mehettek a robogóval?

Nem tájékozódom naprakészen a törvényi változásokról, de annyit még én is felcsippentettem, hogy módosítások állhatnak be a rendszámozással kapcsolatban – mire érdemes figyelnem vásárlás előtt?

Hálás lennék, ha esetleg ajánlanának egy megbízható, négyütemű, takarékos gépet, amely bírja a rosszabb nógrádi utakat is, van csomagtartója hétközben az aktatáskához, hétvégén a horgászfelszerelésemhez. Automata is lehet, de a váltóval is elboldogulok!

Köszönettel: Dr. L. Márton

Kedves Márton, tisztelt Doktor úr!

Jól látja: idehaza a kilométeróra aljában látható számsor semmit sem jelent. Ugyanaz a probléma, mint az autóknál, csak ezeket az egyszerű műszereket még könnyebb visszapörrenteni – az sem ritka, hogy simán kikötik, ne is „menjen bele a kilométer”.

Amire figyelni kell, az állapot összessége. Motordokink írta korábban: „Használt motor vásárlása még annak sem egyszerű, aki napi szinten foglalkozik motorkerékpár javítással és jó típusismerete van.” – maximálisan igaz, hisz olyan taposóaknák várnak a kevésbé tapasztaltabb vevőkre, amelyek elhárítása súlyos tíz- vagy százezrekbe is fájhat.

Próba nélkül semmit sem szabad elvinni, ez szabály: ne húzzon se jobbra, se balra, rugózzon, váltson, gyorsítson folyamatosan a konstrukciós határain belül. Érdemes átmozgatni a teleszkópot, figyelve a szimmering állapotára, az olajfilmre, de a kormánynyakcsapágy állapota is kiderülhet némi állványon történő átmozgatással. A korábbi törésnek vannak jelei, a festés és karcolások árulkodóak – a kormányvéget, a tükröket, a lábtartót és kipufogót kell végignézni. Lehetőség szerint alá kell lesni az idomoknak, a javítási nyomokat belül nem nagyon szokták eltüntetni.

A rendszámos kérdésre nem könnyű a válasz – tájékoztatásul javasolom Zách Dániel cikkének, a Ne higgy a rendszámcsalóknak elolvasását. Számos gyakran feszegetett kérdésre választ ad – szerkesztőségi álláspontunk szerint a rendezett okmányok sokat érnek, csak ilyen megvásárlását javasoljuk. A privát véleményem szerint, az ön igényei alapján egy Honda Innovát, vagy ennek valamelyik mutációját (a Suzukinak és a Kawasakinak is van hasonló) ajánlanám, melyek kaphatók használtan is. 100-130 köbcenti között készültek, motorjuk fekvő, léghűtéses egyhengeres, egyszerű mint egy raklap, azzal a különbséggel, hogy még annál is nehezebben mennek tönkre.

Váltójuk általában félautomata, vagyis a röpsúlyos kuplunghoz lábkapcsolót párosítanak – a körváltó is elterjedt, ami a világ egyik legnagyszerűbb találmánya, hisz a négyes után egyes jön, nincs visszakapcsolgatás a lámpa előtt. Vázuk terhelhető és pakolható – Vietnamban egész háztartásokat mozgatnak ilyennel úgy, hogy a gyerekeket sem hagyják otthon.

A fogyasztás kellő felnőttes türelemmel akár két liter is lehet, de háromból simán megáll, míg a robogókhoz képest nagyobb kerék fáin úttartást biztosít. Az élőcsali, a műlegyek, a méretes harcsák vagy a trükkös menyhalkupacok felpakolása sem lesz gond: erre találták ki!

Remélem tudtam segíteni.

Üdvözlettel:

Nepperűző

Távolról sincs vége, olvasson még