Jobban csúszik

2003.05.30. 12:30
Ezerrel süt a nap. A ballagók elballagtak, a vizsgázókat töri a nyavalya a vizsgaidőszak alatt, aki meg dolgozik, az ebédszünet értékes perceit tölti a nyaralásról ábrándozva. Az utakon egymást érik a motorosok, és megállíthatatlanul szaporodnak a kilométerek a motorokban. A meleg napokban a motor is igényli a törődést, saját napolaj ellátásunk mellett gyakrabban ellenőrizzük az olajszintet, és ne halogassuk az olajcserét, ha elérkezett az ideje.

 
 

Hogy milyen motorolaj márkát válasszunk? A márkanév magában nem sokat mond. A nagy olajcégek kivétel nélkül kínálnak szerényebb képességű, olcsóbb olajokat és szupersport motorokba való drága olajokat. A téveszmét, hogy motorunk csak az X vagy az Y márkájú motorolajat szereti - gyorsan felejtsük el. Helyette vegyük inkább elő a kezelési kézikönyvet és nézzük meg, hogy mit ajánl a gyártó. A nekünk megfelelő olajok közül persze választhatjuk kedvenc márkánkat, de ne ez legyen az elsődleges szempont.

 
  A korszerű motorolaj feladatai:
 
  - Tág határok között biztosítja az alkatrészek közötti folyadéksúrlódást, azaz megakadályozza a fémes érintkezést.
- Diszpergens hatása révén lebegésben tartja az oxidációs- és égéstermékeket.
(Emiatt nem kell megijedni, ha egy rosszabb minőségű olaj használata vagy elhúzódó olajcsere után a drága jó minőségű olaj néhány kilométer után koszosnak látszik. Csak a munkáját végzi, azaz felszedi, és nem engedi leülepedni a koszt.)
- Hűti a motor meleg alkatrészeit.
- Tisztán tartja az alkatrészeket, és védi azokat a savas égéstermékekkel szemben (detergens hatás).
- Nem habosodik. (Habosodáskor megszakad a kenőfilm, ezzel fémes súrlódás léphet fel.)
- Semleges a tömítés anyagával szemben.
- Jó tulajdonságait a teljes olajcsere periódus alatt megtartja.

 
   
   

A motorápolás legfontosabb lépése az olajcsere. A motorolaj a használat során jelentkező hőterhelés, és a felhalmozódó égéstermékek miatt elöregszik, és nem képes ellátni feladatát. Az olajpolimerek elnyíródnak, kopadékkal, korommal, és porral szennyeződik az olaj, amit egy idő után a telítődő olajszűrő már nem tud kiszűrni.

A szerelési kézikönyv típustól függően 4-10 000 km között szabja meg az olajcsere esedékességét, illetve évente egyszer mindenképpen szükséges friss motorolajjal feltölteni a blokkot. A megadottól rövidebb olajcsere-periódust választhatunk, de semmiképp ne nyújtsuk tovább, még akkor sem, ha az előírtnál jobb minőségű olajat használunk. Így ha hosszú nyári túrát tervezzük, érdemes friss olajjal indulni a nyaralásra abban az esetben is, ha a gyár által megszabott olajcsere intervallumon még belül van a motor, de a tervezett távval túllépjük azt.

 
   
 

Ha azt tapasztaljuk, hogy benzinszagú az olaj, mindenképpen cseréljük le, mert a benzintől felhígult olaj viszkozitása lecsökken, és fokozottabb kopást idéz elő a motor alkatrészein.

A motorosok eligazodását a rengeteg féle flakon között lényegesen megkönnyíti, hogy az olajok dobozán felirat vagy ábra hirdeti, hogy ezt a kenőanyagot nem autókba, hanem kifejezetten motorkerékpárokba ajánlják. Ez azért is fontos, mert a motorokban túlnyomó részt olajfürdős kuplunggal szerelt váltó van, amit a motorolaj ken, ezért a kuplung megfelelő működéséhez feltétlenül csúszásgátló adalékkal bíró motorolaj szükséges. Általános alapszabály, hogy a motorkerékpárba a gyártó által megadott teljesítményszintű és viszkozitási indexű motorolajat szabad tölteni. Csak abban az esetben szabad az ajánlott olajtól eltérni, ha annál jobb minőségű, illetve szélesebb hőmérséklettartományban használható motorolajat választunk.

 
   
    Olajcsere hozzávalók

A teljesítményszinttel a motorolaj minőségét határozzák meg. Ezt egy elég sok lépésből álló vizsgálati rendszer, amelyet üzemelés közben fékpadi motorvizsgálatok során, és laboratóriumi vizsgálati módszerekkel végeznek. A motorolaj teljesítményét az európai ACEA (régen CCMC), vagy az amerikai API szabvány szerint szokták megadni. Az amerikai rendszerben a benzines motorok olajait "S" betűvel jelölik, az európaiban "A"-val. Minél hátrább áll az "S"-t követő betű az ábécében, illetve minél nagyobb az "A" után álló szám, annál magasabb teljesítményszintű az adott olaj. A benzines motorokba való olajok csúcsa jelenleg az SJ, illetve az A5.

 
   
 

A viszkozitás a folyadékok áramlási ellenállásának (tehát folyékonyságának) a mértéke. Hétköznapi módon kifejezve a nagyobb viszkozitású folyadék nehezebben folyik, a kisebb viszkozitású pedig hígabb, folyósabb. A folyadékos sűrűsége a hőmérséklettől függően változhat. A kenőolajoknál ez úgy alakul, hogy a hőmérséklet növekedésével csökken a viszkozitás. Télen hidegindításkor - amikor a legfontosabb lenne, hogy mielőbb kialakuljon az olajfilm a súrlódó alkatrészek között - a sűrű olajat nehéz eljuttatni a kenési helyekre, túlmelegedett olaj viszont annyira híg lehet, hogy a súrlódó alkatrészek között nem alakul ki megfelelő vastagságú stabil kenőréteg. A motor szempontjából az lenne az ideális, ha széles hőmérséklet tartományban maradna azonos az olaj viszkozitása.

 
   
   

A téli és a nyári időszakban különböző tulajdonságú olajok felelnének meg legjobban a követelményeknek. Régebben - amikor csak egyfokozatú olajok voltak - emiatt évente többször kellett olajat cserélni. Ennek kiküszöbölésére fejlesztették ki a multigrade vagyis többfokozatú motorolajokat. A mai motorkerékpár olajok szinte kizárólag többfokozatú, azaz téli-nyári olajok. A motorgyártók által az egyik leggyakrabban ajánlott a SAE10W-40 viszkozitási indexű olaj, de persze a különböző motorkonstrukciók esetében ettől lehetnek eltérések.

 
   
 

Az említett két számmal jellemzik a motorolajok hidegoldali tulajdonságait, illetve melegtűrését. A 10W (a W a winter - tél szóra utal) jellemző azt jelenti, hogy a motorolaj kb. -20 C-ig megfelelő kenőképességű, ez alatt azonban már annyira besűrűsödik, hogy nem biztos, hogy eljut a kenőanyag hidegindításkor minden alkatrészhez. Minél kisebb ez a szám, annál kevésbé sűrűsödik be hidegben az olaj, vagyis hidegindítás után hamarabb kialakul a kenőfilm a motor kritikus részein, ami hozzájárul a motor hosszabb életéhez. Amennyiben elvetemült szibériai vagy észak-skandináv túrákat tervezünk, választhatunk az 5W40, vagy a 0W40 viszkozitási indexű olajok közül. (A 0W jelű motorolajok -30C hőmérsékleten is használhatók.)

 
   
   

Ezzel szemben a második szám az olaj melegtűrését jellemzi. A nyári kánikula beköszöntével egyre magasabb értékeket mutat az olajhőmérő, és a városi araszolgatás csak ront a helyzeten. A nagy teljesítményű sport, vagy szupersport motorok magasabb hőmérsékleten is üzemelnek. A hőmérséklet növekedésével egy pont után már annyira lecsökken az olaj viszkozitása, hogy kifolyik az egymással súrlódó alkatrészek közül, és nem fejti ki kenőhatását. A 40-es szám a magyarországi klimatikus viszonyoknak általában megfelel, de sportosabb vezetési stílus mellett, vagy versenymotorokban indokolt az 50-es, esetleg 60-as motorolajok használata.

 
   
 

A motorolajok fenti jellemzőit valójában az szabja meg, hogy milyen alapanyagból, milyen adalékolással állítják elő az olajat. A nyers kőolaj atmoszférikus lepárlásával készül a benzin, a kerozin, a petroleum és a gázolaj. A maradék vákuumdesztillációjával és tisztításával nyerik a különböző sűrűségű alapolajokat. Ezek adalékolásával készülnek az ásványi olajok. Az ásványi alapolajból hidrokrakk eljárással készül a félszintetikus vagy részszintetikus olaj.

 
   
    Kérjünk meg valakit, hogy állítsa egyenesbe a motort, amíg megnézzük az olajszintet.

A teljesen szintetikus olajokat viszont - hogy befolyásolják az olaj tulajdonságát - ahogy azt neve is mondja, szintetikus úton állítják elő. A szintetikus olaj előnye, hogy magasabb a viszkozitási indexe (pl. 5W-40-est csak szintetikus olajjal lehet elérni), emiatt nagyobb hőmérséklettartományban is biztosítja a tökéletes kenést az olaj. Kevésbé illékony, ezért kevesebb a párolgásból adódó olajfogyás, alacsonyabb a dermedéspontja, emiatt kisebb a kopás a hideg motor beindításakor, és kevesebb olajiszap keletkezik, mert jobb az oxidációs stabilitása. A szintetikus olajok legnagyobb hátránya, hogy sokkal drágább, egy öreg, csökkent értékű motorhoz felesleges plusz költség. Nehezen keveredik, adalékokat is jobban meg kell válogatni A szintetikus motorolaj hajlamos megtámadni a régebbi motorok tömítéseit. (80-as évek közepe óta új tömítő anyagokat használnak.

 
   
 

Általában a korszerű motorolajok egymással keverhetők, de mivel az előállított keverék bizonytalan tulajdonságú, ezért egyáltalán nem ajánlott. A motorolaj gyártók abban az esetben szavatolják kenőolajuk tulajdonságait, amennyiben az más anyaggal - olajjal - nem keveredik. Fokozottan igaz ez a szintetikus és az ásványi olajok keverésére, még után töltéskor is lehetőleg ugyanazt a márkájú és típusú olajat használjuk, vagyis ha hosszabb túrára indulunk célszerű egy flakon olajat is magunkkal vinni az esetleges olajfogyás pótlására. Szakszerű olajcserével nyugodtan áttérhetünk egyik típusú olajról a másikra, ilyen kis mértékű keveredés nem okoz problémát.

 
  Az olajcsere lépései:
 
  - Az olajcserét mindig üzemmeleg motornál végezzük, hiszen a melegebb olaj hígabb, így könnyebben kifolyik.
- A motort állítsuk le, és helyezzünk el alatta egy megfelelő méretű edényt, amiben a fáradt olajat felfogjuk. Legyen kezünk ügyében törlőrongy is.
- Csavarjuk ki az olajleeresztő csavart, majd az olajszűrőt, és várjuk meg, míg kifolyik a fáradt olaj a motorból.
- Töröljük meg az olajleeresztő csavart, és tekerjük vissza. (Amennyiben mágneses a csavar, fémes szennyeződés gyűlhet rajta össze.)
- Kenjük be az új olajszűrő gumigyűrűjét olajjal, és tekerjük fel. Minden olajcserénél cseréljük le a szűrőt is, hiszen a szűrő telítődik a szennyeződésekkel és innentől kezdve már csak jelen van, nem funkcionál.
- Töltsük fel a blokkot olajjal a maximum jelig.
- Kétszer-háromszor indítózzunk úgy, hogy ne induljon be, míg a megfelelő olajnyomás ki alakul. Rövidebb ideig járassuk, majd ismét ellenőrizzük az olajszintet, és ha szükséges, töltsünk utána.

 
   
   

A fáradt olaj veszélyes hulladék! Megsemmisítésére házilag ne vállalkozzon senki, ahogy nem szabad csatornába vagy árokba sem önteni. Töltsük vissza az üres olajos flakonokba, és adjuk le valamelyik nagyobb benzinkúton.

Végezetül néhány jó tanács, amivel meghosszabbíthatjuk motorkerékpárunk életét:

Hideg reggeleken indítás után várjunk, amíg az olajvisszajelző égője kialszik, és a motor egyenletesen jár, majd induljunk el lassú tempóban. Csak miután a motor elérte az üzemi hőfokot terheljük.
Ha a műszerfalon kigyullad az olajnyomás visszajelző lámpa, akkor amilyen gyorsan csak lehet, álljunk meg, állítsuk le a motort. Ellenőrizzük az olajszintet, és ha szükséges, hívjunk segítséget.
Nyáron a szokásosnál gyakrabban ellenőrizzük az olajszintet, és a hiányt pótoljuk.

Nem esett szó a kétütemű motorok kenőanyagairól, de az már egy másik történet.