Aszfaltra való, nem utcára

2009.11.07. 00:01
Előzmény (1)

A váltó hatfokozatú, a versenytapasztalatok alapján az egyes, kettes, ötös és a hatos fokozatok erősített fogaskerekeket kaptak. A váltót kifejezetten gyakran használjuk: nem kell hosszan forgatni, érdemes időben elváltva a 62 Nm-es nyomatékcsúcson tartani.

A váz króm-molibdén, viszont a komplett hátsó nyúlvány polietilén. Egybeépítették az ülés alatti üzemanyagtartállyal, érdekessége, hogy benzinszintjelző helyett áttetsző falat kapott: pontosan látni, hogy mennyi szaft lötyög benne. Az ülés alá, akárcsak a terepes testvéreknél, kapaszkodót építettek: hála az égnek nem volt rá szükségem, hogy felemeljem a motort. Ha a sárdagasztókon működik, ezen is jó kell, hogy legyen.

Az FS570-es küllős, 17-es fekete Saxess felniken gördül. A peremén levő fehér betűk azt hirdetik, tubeless, vagyis nincs benne belső: a prezentáción elhangzottak szerint így kisebb a tömeg, vagyis alacsonyabb giroszkopikus erőhatásokat kell legyőzni. Hogy ez vaker-e? Tudja a fene, mindenesetre vezetni öröm. Vagy extázis. Vagy mennybemenetel – kinek-kinek a szóhasználata szerint.

Az oké, hogy nagyon megy, és hogy az első három fokozatban végig emelgeti az orrát, de ehhez a teljesítményhez fék is kell. Nyugodtan tegyük ki a pipát. A négydugattyús Magura nyereg a versenypályáról érkezett, a tesztvezetés alatt messziről sem volt alkalmam megközelíteni a határait.

Az ereje mellett a betét gyors behelyezhetősége is előny, a cseréhez nem kell eltávolítani a nyerget. A hidraulikus kuplung szintén Magura. Akárcsak a többi Husabergnél, karját ütésállóra tervezték, 90 fokban képes visszahajolni.

Ugye belátjuk, hogy ez nem univerzális gépecske, hanem egy célszerszám. Semmi másra nem jó, minthogy kimenjünk egy durva szerpentinre, feszüljünk a nyeregben két órát, aztán megdicsőülve és megfáradtan hazatérjünk.

Mindennapi közlekedésre nem való: ha nem huszonöt óránként kellene kicserélni a kevéske, 1,3 liter olajat, akkor az utcai harcra isteni lenne. Ha azt vesszük, hogy mondjuk 60 km/h-s átlaggal motorozunk, a huszonöt óra durván 1500 km-re elég. Nem nagy érvágás a csere, de az közúti motoroknál megszokott 6000-10000-12000-es olajcsere-intervallumok mellett ez erősen sportcélú használhatóságnak minősül.

A fenék sem bírná sokáig és a szem is hamar elfáradna. Akármennyire is stramm a lámpatest aljába épített sárhányótartó, ettől még nem világít erősen a kis pilács: nappal is látni rajta, hogy nem a sűrű setét éjbe való.

A teszt után sokat gondolkodtam, hogy az FS570 a bűnmentesség jutalma-e, vagy csupán isteni kegynek álcázott ördögi kísértés? Bízom benne, hogy az előbbi, és éppen ezért igyekszem nagyon jó lenni. Remélem, ott fenn látják, hogy a szívem tiszta, és minden este imádkozom: nem tagadom, pont ilyet kérek jutalmul. Heti két órára, többre nekem fölösleges.