Válságmotor, kicsi pénz

Suzuki GSX1250FA

2010.06.06. 11:06

Adatlap Suzuki GSX 1250 FA (1255 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 1255 cm3
  • Hengerszám: 4 hengeres, soros
  • Teljesítmény: 131 LE @ 7500 rpm
  • Nyomaték: 108 Nm @ 3700 rpm
  • Váltó: 6 seb. váltó
  • Tengelytáv: 1485 mm
  • Tömeg: 257 kg
  • Tank: 19 l
Jó, azt mindenki érti, hogy ez alapvetően régebbi modell, aminek most belehúzták a fejét a nagy idomba, ezért új. Ott akadtam el, hogy miért kellett beleerőltetni a túrasport szegmensbe? Mert motornak motor, hiszen ez tulajdonképpen egy Bandit, vagyis tényleg túra. De hol a sport?

Kevés pénze van, mégis új motor kell? Megunta, hogy a rendszeresen szervizelt, sérülésmentesnek hirdetett használtakból rendre buherált, házilag foltozott, megműanyagozott vagy kalapált jármű lett, mire aláírta az adásvételit? Többet nem kockáztatna, mi? Hát akkor tessék, menjen, vegye meg ezt. Olcsó, van rá garancia, nem kell majd szívgyógyszerért kapkodni, ha netán elromlana rajta valami – úgysem fog, a Bandit nem nagyon megy tönkre. Ha ezek a szempontok, nem fog csalódni. De csak akkor.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a GSX1250FA – amit tényleg nevezzünk csak egyszerűen Banditnak, mert ezt a névkódot szörnyű egynél többször leírni – nem lenne jó arra, amire kitalálták. Ennyire olcsó túramotor jelenleg nem létezik a piacon, és az emberek bármit megvesznek, ha meg lehet hökkenni az áron. Olyankor nem baj, hogy hintázik a futómű. Senki nem fog sírni, hogy kicsit lötyög a gázmarkolat. Hiszen ennyi pénzért ennyi köbcentit meg ilyen nyomatékot hol adnak, igaz? Igaz. Biztos vagyok benne, hogy ez nagyon jól fogyó motor lesz itthon.

Ehhez kellett némi szerencse is, hiszen válság van, és az idomos Banditnál jobb válságmotor nincs is. Szóval az időzítés az valami pazar. Szegénységben sokkal könnyebben megbocsátja magának az ember, ha nem teljesülnek a vágyai: jó-jó, persze, jobb lenne állítani a futóművet, meg kéne egy kis teljesítmény is a felső tartományban... de most ennyi pénzem van, pont.

A túrasport szegmens ott üt vissza a Suzukinak, hogy túl erősek az ellenfelek. Prémiummotorok: BMW K1300S, Yamaha FJR 1300, például. Ezek ellen a Bandit pont olyan esélyekkel megy, mintha valaki egy százas szöggel akarná elhozni a fődíjat a fiatal tudósok olimpiáján. Az persze tény, hogy a K1300 árából majdnem két ilyen Suzuki is kijön. Úgyhogy végül rájön az ember, hogy a Bandit önmagában egy külön kategória. A soha el nem romló, kicsit elavult, kicsit unalmas, kicsit semmilyen, de mindig kiszámítható, könnyen motorozható, gombokból fenntartható, bagóért beszerezhető jármű.

A blokkját lehet a legjobban szeretni. Van benne egy kicsi alul minden, felül semmi érzés. Valljuk be, 1250 köbcentiből ennyire kevés, 97 lóerőt kihozni már-már művészet. Viszont cserébe itt a nyomaték és az alacsony fordulatról egyenletes, tiszta menés, ami ellensúlyozza a motogp-s tűzijáték hiányát. Nem is értem igazán, minek lehet majdnem tízezerig pörgetni, hiszen már 7500-nál leadja a maximális teljesítményt, a nyomatékcsúcs pedig szintén nagyon alul, már 3700-nál megjön.