A szocialista járműgyártás csúcsa

2010.11.26. 06:35

Adatlap Jawa Babetta 1972 (49)

  • Hengerűrtartalom: 49 cm3

A kis átlépőmagasság miatt a hölgyek nőiesen tudnak felszállni, szoknyájukat pedig a hátsó keréknél damilhuzalok védik. A sárvédőket fém pálcák tartják, ezek kialakítása, rögzítése műszaki igényességről árulkodik. Kezelőszervei egyszerűek, csak a lámpakapcsoló került érthetetlen módon a lámpa alá, nehezen elérhető helyre. Talán már akkor arra gondoltak, hogy jobb, ha állandóan bekapcsolt világítással megyünk.

Akárhová nézünk, minden részlet alapos tervezésre utal. A tanksapka könnyen levehető, körülötte gyárilag filc van, hogy a kicsepegő tüzelőanyagot elnyelje. Alatta található a kimélyített tálca, így a filc valóban felfogja a benzint.

Benzintankja 3 literes, ezzel közel 200 kilométert lenyomhatunk, tekintetbe véve a motor jellegét, ez van, akinek egy hónap. Ha esetleg mégis kifogyna, szerszámok nélkül átkapcsolhatjuk kerékpár üzemmódra, akkor lassan, de biztosan hazatekerhetünk. Átgondolt, praktikus.

A végére hagytam a moped ékkövét, a motorblokkot. A kialakítása miatt az átlépőmagasságot nem növeli feleslegesen, fekvő hengere miatt a súlypont is alacsonyra került. Tokozása miatt akármilyen bénán téblábolunk a motor mellett, nem fogjuk megégetni magunkat, nem fogja összekenni a ruhánkat. A felépítése pofonegyszerű, a kéttengelyes blokk csak egy röpsúlyos kuplunggal viszi át a forgattyúsmechanika erejét a hátsó kerékre, a kuplung szlipje adja induláskor a segítséget.

A csapágyai szabványosak, a cseh anyagminőség példás. A kicsi, 1:6-os kompresszióviszonya és a jó anyagok miatt a legrosszabb olajjal is nyélgázon kimegy a világból anélkül, hogy melegedne vagy megragadna. A sok apró figyelmesség egyike a magától visszaugró szívató. Csak benyomjuk, beindítjuk, és amikor az első háromnegyed gázt húzzuk, kikapcsol, visszaugrik. A célcsoportot és a jármű felhasználását tekintve van ennél jobb ötlet? Nem fogja anyus rajta felejteni, nem kell ezzel is foglalkozni.

Az egyszerű kézi dekompresszor miatt könnyű beindítani, amiben a világon először alkalmazott megszakító nélküli tranzisztoros gyújtás is komoly szerepet játszik. Nem tévedés! Ezt a megszakító nélküli mágnes gyújtást 1970 előtt semmilyen kétkerekű motorban vagy mopedben nem alkalmazták, de autókban is ritka vendég volt. A kor híres Puch, Solex és Motobecane mopedjei álmodni sem mertek egy ilyen korszerű, nagy szikraintenzitást biztosító és megbízható gyújtásról. Az 1982-ben készített Puch Maxi mopeden még megszakítós kondenzátoros gyújtás volt!

Már viszonlyag kis főtengelyfordulatnál erős a szikra, amely biztosítéka a könnyű indíthatóságnak. A dekompresszort behúzva könnyen felpörgettük a motort, a röpsúlyos kuplung összezárt és a dekót kiengedve a Babetta beröffent. Mindig. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi megy még ma is, kis kosárral a csomagtartóján, kötelességtudóan. Némelyiknek, mint például az enyémnek, még soha nem volt megbontva a blokkja. A maximális fordulaton 4500-at forgó motor kétütemű mércével mérve kis fordulatú, ami biztosítéka a hosszú, hibátlan működésnek.

A Babetta aztán szépen fejlődött, de sajnos pont a karizmáját vesztette el. Kerékpár jellege a kisebb kerekek miatt eltűnt, az igényes részletmegoldások egyszerűsödtek, bár hátul is rugózott már, a kis kerék miatti kényszerből. Tömege is megnőtt. A 210-es kétfokozatú modell 1983-ban jelent meg, váltója már nem volt mentes a hibáktól, meghajtószíját rendszeresen cserélni kellett. Erősebb, gyorsabb volt, de népszerűsége meg sem közelítette az egyfokozatú modellekét. Néha a kevés sokkal több.