Drága az autózás? Itt egy Honda

2012.03.31. 12:18

Adatlap Honda Vision (108 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 108 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 8 LE @ 8000 rpm
  • Ülésmagasság: 755 mm
  • Tömeg: 102 kg
  • Tank: 5 l
  • 583 000 Ft

A Vision 110 legfőbb erénye, hogy teljesen kiszámíthatóan működik. A gyorsulás egyszemélyes használatkor, hetvenes tempóig egy középkategóriás autó szintjén mozog. Néhány nap azonban mindig teljes gázzal gyorsítunk, míg ez az autókra általában nem jellemző, így végül a Visionön ülve a csúcsforgalom hercegének érezzük magunkat. A kocsisorok előtt közlekedni nagyszerű érzés, eléjük kerülni pedig nem csak a buszsávon lehet. A Vision olyan keskeny, hogy még az utas lábtartója is külön kihajtható, nem az idomot szélesítették ki a megfelelő helyen. Más kérdés, hogy amikor ketten ültünk a robogón, alaposan vissza kellett vennünk az arcunkból, mert a korábbi 75-ös utazótempóból eltűnt egy tízes és a gyorsulás is romlott valamelyest.

Egy hét alatt mindenféle helyzetben kipróbáltam kis Hondát és a végén már a váz a futómű nem éppen végtelen határai sem zavartak. Jót robogóztam, fogyasztási rekord nem született, de hirtelen ötlettől vezérelve elmentem Budapestről Visegrádra és a várakozásaimmal ellentétben, a kőkemény ülés ellenére nagyon jól esett ez a laza robogós kirándulás. Végigzötyögtem a közeli hegyi szerpentinen, ahol néha a térérzet megváltozása miatt túl gyorsan mentem. Ilyenkor már alig bírta követni a futómű az út egyenetlenségeit. 100 teljesen vegyes kilométer után tankoltam 2,75 litert, visszajöttem a városba és másnapra kieszeltem az utolsó erőpróbát, hogy kiderüljön, visszagurul-e Budapest egyik legmeredekebb utcáján a Vision 110.

Az kísérletről Papp Tibi készített videót és elhatároztuk, hogy mostantól minden B125-ös motort és robogót elhozunk majd a Kiscelli utcába, hogy legyen némi összehasonlítási alapunk.

Míg a közelemben egy futár lábbal segítette felfelé kivénhedt Suzuki Sephiáját, addig a 110 köbcentis Honda óra szerint ötvenig gyorsult fel, mielőtt elértem vele a kanyart. A próbát a biztonság kedvéért többször is megismételtük, de mindig hasonló eredményt kaptunk. Lám, a rendszámköteles kategória alján is van élet, 9 lóerő és 8,7 newtonméter elég egy élhető és élvezetes robogós élethez.

Hogy megtudjam a Honda Vision fenntartási költségeit, felhívtam egy budapesti márkakereskedést. Az már kiderült, hogy száz kilométer benzinköltsége nagyjából 1200 forint. Ennyi pénzből a jó öreg referencia-Swifttel érintőgázos használat mellet sem tudok megtenni 40 kilométernél többet, miközben rengeteget állok a dugóban, vezetési élményről pedig jobb, ha nem is beszélünk.

A Vision, és néhány kisebb motorral szerelt robogó szervizintervalluma meglehetősen rövid, mindössze 4000 kilométer. Ennek magyarázat egyrészt a csekély motorolaj-mennyiség, másrészt a cserélhető olajszűrő hiánya lehet, valamint az, hogy ezeknek az ingázásra is alkalmas gépeknek sokszor az éves futásteljesítménye nem több ennél, és évente egy karbantartás amúgy is erősen ajánlott. A szervizteendők elsősorban tehát az olajcserére, a levegőszűrő ellenőrzésére, és ha kell cseréjére, illetve az általános ellenőrzésekre korlátozódnak. A munkaidő körülbelül másfél óra lehet, a szervizdíj pedig összesen 16 ezer forint, az egyik budapesti hondásnál.

Évi 3768, vagyis negyedévente 942 forint, szenvedélybetegek kedvéért másfél doboz cigaretta, önsorsrontók kedvéért három vonaljegy áráért tudnék budai ficsúrként biztosítást kötni a Vision 110-re. Ja, múltkor ennyiért parkoltam egy rövidet a Nádor utcában.

A Honda legolcsóbb rendszámos robogója meglepő módon tényleg nem drága. Ára, a pofátlanul magas, 95 ezer forintos regisztrációs adóval együtt 583 ezer forint. Jóllehet a Hondának a kategóriában még ritka befecskendezős motorja és kombinált féke miatt nincs közvetlen versenytársa, azért az beszédes, hogy egy hasonló méretű, de kisebb teljesítményű és kiskerekű Piaggio Fly 100 595 ezer forintba kerül, a műszaki szempontból hagyományos, de nagyobb és erősebb Kymco Agility City 125-ért, regadóval 562 ezer forintot kérnek, míg a Keeway Outlook 125-öt 500 ezerért hirdetik.

A felsoroltakon kívül további fél tucat hasonló, ingázásra és kétszemélyes városi használatra tökéletesen alkalmas típust találunk a kínálatban. Többségük megfelelő lehet a B125-ös, vagyis gyorsított A1-es jogosítványhoz, esetleg a bank által visszavett, hiteles autó helyett, vagy ha valaki már elegendő élményanyagot gyűjtött a városi tömegközlekedésről. Ígérjük, rengeteg pénzt spórolunk majd, és hetente az orruk alá dörgöljük, hogy városban autózni többnyire irdatlan baromság, a száztizes motor vezetéséhez nem kell berepülőpilótának lenni, és, hogy az okos közlekedés lehetősége itt van az orruk előtt, csak érte kell nyúlni.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.