Kínait? Miért ne...

Keeway Silverblade EFI 125

2012.07.19. 07:19

Adatlap Keeway SilverBlade 125 efi (125 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 125 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 11 LE @ 8250 rpm
  • Nyomaték: 12.5 Nm @ 6000 rpm
  • Tengelytáv: 1486 mm
  • Ülésmagasság: 800 mm
  • Tömeg: 155 kg
  • Tank: 11 l
  • 679 990 Ft

Fenék finoman jobbra, kormány csuklóból balra, jön a furgon, jöhet a nyélgáz. A furgon azonban egyre csak közeledik, a tükörben látom, hogy már karcolja a seggemet – hiába tekertem koppig a markolatot, sajnos nem gyorsultam úgy, mint vártam. Sebaj, a melósok beengedtek, kösz.

A Keeway Silverblade 125 jó kiállású, nagy testű robogó. Méretei miatt nézhetnénk akár négyszázasnak is – alaposan körbe kell járni, hogy kiderüljön, ez bizony csak nyolcadliteres. Felöltöztették a gépet: hatalmas lámpamaszk, ötletesen szabott plexi és ügyesen kiképzett idomok biztosítják a szélvédelmet. A célcsoport világos: aki félti elegáns öltönyét vagy kiskosztümjét az utcától, nyugodtan elrejtőzhet a sok műanyag mögött.

Azért szeretek kínai motorokat tesztelni, mert megvannak az esélye, hogy kellemesen csalódjak bennük. Tudjuk, az ország járműipara mélyen lenézett a magyarok szemében, de az idők változnak: évről évre, modellfrissítésről modellfrissítésre javul a minőség, közelednek az európai standardokhoz.

A Silverblade típusnév olyan ismerős volt. Mentem már ilyennel? Van valami elődje? Nem ugrott be, de a próbaút során végig az járt a fejemben, hogy megtaláljam, hol találkoztam a ezzel. Már napokkal túl voltam a teszten, sőt, már a fotók is a szerveren foglalták a tárhelyet, mikor beugrott: Silverblade néven félelmetes gitárerősítőket gyártanak Magyarországon – zsíros overdrive, fülszaggató gain – hogy kapcsolódik ez a Keewayhez? Sajnos sehogy: minden túlzás hiányzik a decens ingázó robogóból.

Igen, ez az úriemberek gépe, nem a gyilkos riffeket próbálgató rockereké. Csak fel kell ülni, adni valami gázt és menni. A valamit szándékosan írtam: a 11 lóerős teljesítmény a 155 kilós tömeghez sajnos elég kevés – aki ilyet venne, kerülje a lámpánál induló csatákat és ne vágjon be senki elé.

Mértékletesség és a nyugalom, ez a kulcsszó: a lizergsav-dietilamiddal kezelt bagoly arcát formázza a műszerpanel, semmi sem sugall agresszivitást. A kötelező trenddel szembe ment a Keeway, nincsenek morcosra rajzolt lámpák és gyilkos ívek, inkább szimpla ázsiai szemeket kapott aránylag elegánsra fazonírozott fejjel és testtel.

Rendkívül kényelmes: ha nem integetett volna Papp Tibi a fahrtkocsiból kezében egy fényképezőgéppel, simán kimentem volna nyolcvannal a világból. Ezt a tempót szereti igazán – megy többet is, de a légellenállás és a tömeg megteszi a magáét; én visszaengedtem a markolatot. Aki ilyet választ, hamar belátja, hogy nincs értelme a nyélgáznak, csak a fogyasztás nő, a dinamizmus nem. Ha ügyesen adjuk a parancsokat az injektornak, három liter alá is lemehetünk (a gyári adat 2,8l).

A futómű tipikusan semmilyen, de nem támolygós. A kátyúkon nem üt akkorát a fenékre, mint a mondjuk egy 400-as Burgman vagy a PCX Honda. Elöl kicsit puha, hátul meg semlegesnek álcázott, bár a keményebb gödrökkel nem tud megbirkózni – ne higgyék, hogy ez kínai sajátosság, eddig még csak két olyan robogóval találkoztam, amelynek tényleg jó volt a futóműve. A más modellek tulajdonosaira jellemző kognitív disszonancia redukció botlasztására elárulom, hogy egyik a TMax 500, másik a BMW C650.

679 ezer forint – ennyiért a négy lóerő hiánya simán lenyelhető annak tükrében, hogy normálisan összerakott robogó a Silverblade. A fékeiről sem mondanék rosszat annak ellenére, hogy óvatosan bántam velük – talán 10 megtett kilométer volt a gépben, de már így is egész normálisan lassult, pedig még nem is volt bekopva.

Sokaknak szimpatikus lehet, ami nekem hátrány: a gép sokkal nagyobbnak néz ki önmagánál, lehet, hogy Ázsiában emberesebb motorral is forgalmazzák. Persze a méretnek vannak előnyei is, bőséges lábtér és széles, kényelmes nyereg kényezteti a motoros fenekét – biztos, hogy az utas sem fog panaszkodni.

A 14-es kerekekre 120-as és 140-es gumit húztak. Gyanítom, egyel vékonyabb abroncsokkal ügyesebben fordulna, de manapság ez a divat, nem lehet mit tenni. Az 1486 milliméteres tengelytáv még pont a kellemességi határ innenső oldalán van – vezetése nem kín, a kanyarodás sem veszett ügy, nem ad hoc módon történik, mint oly sok ennél hosszabb robogónál.

Szabad-e megvenni? Persze, miért ne, hisz tényleg olcsó, japánból-olaszból ilyen felöltöztetettet nem mutatnak ennyiért újan. Ha nem ragaszkodunk a teljes burkolathoz, már akadnak japán konkuensek, igaz abban szegmensben a Keewaynek még ennél is sokkal olcsóbb modelljei vannak. Ezek felkészültek, már a spájzban bontogatják a befőtteket.