A világ legorrtolósabb járműve

Teszt: Arctic Cat Bearcat 660 – 2006.

2016.03.07. 06:43

Adatlap Arctic Cat Bearcat 660 (660 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 660 cm3
  • Hengerszám: 3 hengeres,
  • Teljesítmény: 54 LE @ rpm
  • Tömeg: 324 kg
  • Tank: 54 l

Néha nehéz meghúzni a határt a munkagép és a hedonista hobbieszköz között, nálam valahol a traktor-targonca vonal az, amivel kétévente egyszer jó hülyéskedni, de nem tudom elképzelni, hogy bárki kizárólag rekreációs céllal vegye.

A quad itthon jellemzően tahóskodó hobbieszköz, ahogyan a terepmotor is, de ez inkább azzal függ össze, hogy nálunk nem alakult ki gyarmati stílusú mezőgazdálkodás giga-birtokokkal, mint például Dél-Amerikában és Ausztráliában, ahol ezek első sorban munkaeszközként kerülnek a családokhoz.

A jet ski egyértelműen hobbimotyó, bár el tudom képzelni, hogy a világ valamelyik partiőrsége már hadrendbe állított egy gyorsreagálású jet ski alakulatot, de az inkább olyan húzás, mint a Can-Am-es rendőr vagy a legendás dubaji flotta. A motoros szán tehát inkább quad kategóriás tárgy, nem csak a viselkedése miatt, hanem úgy általában azonos a felhasználási terület: létezik belőle az északi aranyifjaknak szánt sportos, agilis, feleslegesen erős változat és elnyűhetetlen munkagép is. Az Arctic Cat Bearcat egyértelműen az utóbbi.

Milyen állat a bearcat?

Az bearcat egy dél-kelet-ázsiai ragadozó, magyarul binturongnak hívják. Ugyan a cibetmacskafélék családjába tartozik, de sokáig a mosómedvékkel tekintették rokonnak. De mi köze a binturongnak egy hószánhoz? Nyilván semmi, de a bearcat elég jól hangzik, illetve a medve (bear) az elég hegyvidékinek és félelmetesnek tűnik. Valószínűleg ez is szempont volt a névválasztásnál, de valószínűbb, hogy a latin neve miatt figyeltek fel a binturongra: Arctictis binturong - ez pedig nagyon passzol az Arctic Cathez. Az amerikaiak pedig különösen érzik a névadást, véletlenül sem követnek el olyan baklövést, mint a japánok.

Ezt a kategóriát szokták túrának is nevezni, de a Bearcat 660 kimondottan munkagép - nem véletlen, hogy a Tátrában a hegyimentők is ilyennel járnak - ez a konkrét példány donovali vendéglátónknál, Botondnál, a sípályán szolgál, amikor a ratraknál gyorsabb járműre van szükség. Nem véletlenül szeretik tulajdonosok: megbízható, masszív és takarékos, vagyis ideális igásló.

 A Bearcat 660 köbcentis, három hengeres motorja is haszongépjárműves hangolású. A nyomórudas blokk nem szereti a pörgést, lentről szépen húz, a fokozatmentes CVT váltót is erre lőtték be. Létezik ebből egyébként turbós változat 110 lóerővel, de arra inkább tekintsünk a hómobilok gran turismojaként. A veretős szánok pedig még erősebbek, simán lehetnek 180-190 lóerősek is.

Luxus terén a Bearcat sem rossz: az ülés kényelmes, a szélvédelem jó, bár nagy tempónál már erősen bújni kell, hogy a hópelyhek és a dermesztő menetszél ne vágják az arcot. Hálás extra a markolat- és a trepnifűtés, egyik nélkül sem lehet mínuszokban sokáig létezni. Pedig a motoros szánozás fárasztó munka: szárazon is megvan vagy 325 kiló, a teli tank pedig még további fél mázsa, 56 liter üzemanyagot képes magával cipelni.

Ezen felül a motorblokk is elöl van, illetve úgy általában első tapadásról is hülyeség beszélni, ebből adódóan kis tempónál orrtolósabb, mint bármi, amihez eddig szerencsém volt. A motoros szánozás amúgy sem a kanyarokról szól, legalábbis egy ilyen munkagépen nem. Amíg nincs tempó, addig úgyis csak tolja az orrát, utána pedig nagyon érezni, hogy hatalmasat lehet perecelni vele - a szán fölé nyúló bukócső is inkább azért fontos, hogy ha felborul, a vezetőnek legyen elég a repülés, a beste nagy gép ne hemperegjen át rajta halmazati büntetésként.

Indulás előtt érdemes még pár apróságot fejben tartani: az irányíthatósághoz kell a tempó, hogy az első sítalpak élen tudjunk fordulni, valamint meredek lejtőn és emelkedőn meg se próbáljunk nagyot kanyarodni. Illetve lefelé felesleges a féket markolni - olyankor ugyanis a gumitalp simán blokkol, és a szán kontroll nélkül megy tovább előre. Cserébe a motorfék alapból bőven elég, csak el kell venni kicsit a gázt.

Hómobilok viselkedése egyébként nagyon hasonlít a quadokéra, eleve a gázt is hüvelykujjal adagoljuk, nem csuklóból, mint a motorokon. Erre jön még, hogy a lábat tilos menet közben letenni – a széles trepni miatt nem is lehet, illetve a kormányt pont ellenkezőleg kell fordítani mint motoron, nagy tempónál nincs helye ellenkormányzásnak – kell némi idő az átszokáshoz, de az alapvető biztonságos száguldozáshoz szükséges alapok nagyjából fél óra alatt elsajátíthatók.

A Bearcat munkagép jellegét erősíti a masszív acélcsövekből hegesztett csomagtartó, a vonóhorog és úgy általában a rövid gumitalpas felépítmény - ugyanis az ilyenek már lejárt pályákon mozognak, a mély szűzhóra sokkal hosszabb talppal ellátott modellek valók, amik lényegesen nehezebben akadnak el. Olyankor sem a szalag felfekvő felülete a megoldás, hanem addig ássák ki maguk alól a havat, amíg a vízszintes álláshoz közelítve le nem érnek a talajig, amiről már el tudnak rugaszkodni.

Csak a hómobilozás miatt nem költöznék északra, de soha nem hülyézném le azt, aki karácsony után ilyesmire áldoz egy hét szabadságot.