Kamaszfiú szmokingban

2004.08.02. 10:29

Az autópályára hajtottam, majd finom gáz, és gyerünk. De mi ez a vacakolás, ma mindenki szerencsétlenkedik? Egy pillantás az órára: hoppá, százhatvan. Az ördögbe, én vagyok túl gyors, és észre sem vettem.

Tesztrobogónk a Beverly család legnagyobb fia. A nagyokhoz illően mindenre elszánt, vakmerő gyermek. Az 460 köbcentis, 39 lóerős motor valóban meglepetéseket okozott. A legnagyobb meglepetés mégis az ára. Egymillió háromszázezer forintért a Beverly 500 a ma kapható legolcsóbb ötszázas gép.

Ha szülőhazája eladási statisztikáját nézzük, akkor még egy meglepetés ér. A tavalyi év során 16 ezer Beverlyt adtak el Olaszországban. Hogy jobban lássuk az arányokat, Magyarországon tavaly összesen nem adtak el ennyi új motorkerékpárt. Mit tudhat hát egy ilyen népszerű robogó? Kíváncsian néztünk a teszt elébe.

Tesztmotorunk az átlagosnál jobban felszerelt gép volt. Kapott egy tisztességes szélvédőt és három óriási, színre fújt dobozt. Az oldaldobozok fixen rögzítettek, a hátsó láda levehető. Az első sarkon el is hagytuk. Egy külön zárszerkezet biztosítja, de nagy figyelemmel kell eljárni a rögzítésnél, mert a gondatlanság csúnya balesetet okozhat. A dobozokkal a Beverly a végtelenségig pakolható, rakodóhely tekintetében messze túlszárnyalja a BMW K1200LT rakterét.

A távirányítóval is nyitható ülés alatt további rakodóhely akad, ahova néhány holmit és egy bukót zárhatunk. Hivatalosan kettő bukót, de azt szerintem nem gondolták komolyan. A villanynyitás városi rohangálás során óriási segítséget jelent. Az ülés alatti rakodóhely falán megtaláljuk a már egyre jobban elterjedő elektromos csatlakozót és csomagtér-világítást is. És az ülés alján van az a hihetetlenül egyszerű és ötletes megoldás, amit az olasz robogókon oly nagy örömmel üdvözlök: a beépített ülésesőkabát. Jaj, hogy kellett volna ilyesmi a múlt héten...

A lépcsősen eltolt, himlős mintájú ülőalkalmatosságon jól esik az ülés, a lábak védettek a kagylószerű lábtartón. Az extra plexi szinte teljes szélvédelmet nyújt. Természetesen ennek a nagy szélben erős vitorlázás az ára, de szerintem, megéri. A hátsó utas a párnázott doboznak dőlve vidáman pöffeszkedhet. A dobozokkal és a plexivel még komolyabbnak tűnik az amúgy is szép formájú robogó. Mint amikor a kamasz fiú az apukája szmokingjába öltözik, és a bálban előre emelik neki a kalapot.

Az ülés előtti burkolat a lehető legmélyebb, hogy a szoknyában közlekedőket se zárják ki a vásárlók közül. Talán a gondos családanyákra gondoltak, amikor bevásárlószatyor-tartófület is terveztek a Beverlyre. Ez a megoldás nem újdonság az olasz robogókon, de mindig örülök, ha látom. Az indítókulcs megnyomásával a kesztyűtartó nyílik. Innen nyitható az üzemanyag-betöltőnyílás és kallantyú segítségével az ülés is, hogy akkor is hozzáférjünk az ülés tartalmához, ha lemerült az akkumulátor.

A nagyméretű műszerfal klasszikus felépítésű, szép tipográfiával. Minden fontos adatot egy pillantásra megtudunk. Én kedvelem - ahogy itt is láttam -, ha az irányjelző visszajelzőből kettő is jut. Automataváltós motor révén a fordulatszámmérő felesleges, így a Beverly nem is kapott ilyet, de hogy ne legyen sok kihasználatlan terület, az üzemanyagszint mellett a motor hőmérsékletét is műszerről figyelhetjük. A tesztmotoron még nem volt, de a jelenleg kapható modellek már digitális órát is tartalmaznak.

A motor szinte láthatatlan, baloldalról csak a szépre tervezett erőátvitel burkolata látszik. A vízhűtéses négyütemű blokk 39 lóereje meglepően dinamikusan mozgatja a gépet. Nem túlzás azt állítani, hogy a kiváló szélvédelem hatására nem érezhető a sebesség. Városi használatban gyakran kellett a sebességmérőre pillantani a sebességhatárok betartása végett. Autópályán a gyári értéket - a 160 km/h sebességet - könnyedén tartja, akár folyamatosan is. Fogyasztása a teszt alatt átlagosan 4,6 liter/100 km volt.

A hátul 15, elöl 16 hüvelykes gyönyörűséges könnyűfém felniket 260 mm átmérőjű tárcsafékek lassítják. Előre jutott kettő tárcsa is. Mindhárom helyen kétdugattyús Brembo féknyergek dolgoznak. A fékhatás tökéletes, bár a motort felépítésénél fogva első kerékre nem lehet állítani.

Ha már a motor felépítésénél tartunk, akkor érdemes pár mondatot szentelni a Beverly talán egyetlen hibájára. Mi nagyméretű hátsó dobozokkal teszteltük, és lehetséges, hogy ezért került előtérbe a robogó nem kellő stabilitása. Nehéz pontosan meghatározni a jelenséget. Az nem igaz, hogy rossz a futóműve, élvezetesen vette a legszűkebb körforgalom ívét is. Nem is rossz az egyenesfutása, még a kormány sem szitál. Akkor van baj, ha útegyenetlenségbe szaladunk, ha macskakövön vagy kátyús úton haladunk, esetleg keréknyomból jövünk ki.

Egy kicsit olyan, mint egy túldöntött villájú chopper. Oldalról nézve a Beverlyt valóban eléggé kidöntött a villája, ráadásul az első kerék tengelye a villa vonala előtt van. Persze ezek csak találgatások, kíváncsi lennék, vajon dobozok nélküli is ezt csinálja? Természetesen meg lehet szokni, de kezdő motorosnak mégsem ajánlanám.

Viszont azoknak nem tudok jobbat, akik egy szép, gyors és vérbeli olasz robogóra vágynak, amivel az autópályára is bátran kimerészkednének, ráadásul anyagilag sem szeretnének rosszul járni. 1 299 900 Ft-ért nagyon jó vétel.

 
  Műszaki adatok:
 
 

Piaggio Beverly 500

Motor: vízhűtés, egyhengeres, négyütemű
Lökettérfogat: 460 cm 3
Teljesítmény: 29 kW (39 LE) 7500 1/min
Nyomaték: 41 Nm 5500 1/min
Fék: elöl 260 mm-es dupla tárcsa, hátul 260 mm-es féktárcsa
Hosszúság: 2215 mm
Szélesség: 770 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Önsúly: 189 kg
Tank: 13,5 liter
Max. sebesség: 160 km/h
Ára: 1 299 900 Ft

Felszereltség: immobilizer, óra/naptár, üléstakaró, kesztyűtartó, táskatartó, napi km-számláló, fénykürt, integrált fék, szivargyújtó, dupla sisaktartó az ülés alatt, csomagtér világítás.
 
  Ár a versenytársak árainak tükrében:
 
 
Modell cm 3 Lóerő Ár
  Aprilia Scarabeo 500 460 39 1 599 900 Ft
Benelli Velvet Dusk 383 28,4 1 325 000 Ft
  Honda Silver Wing 582 50 1 990 000 Ft
Malaguti Madison400 383 31,2 1 690 000 Ft
  Suzuki AN650 Burgman 638 55 2 348 000 Ft
Yamaha XP500 Tmax 499 40 1 890 000 Ft
Piaggio Beverly 500 460 39 1 299 000 Ft