Nekem ez magas

Teszt: BMW GS Adventure - 2008

2008.04.16. 02:27

Másnap kimentem a gátra. Hátha valami endúrózás-imitációval majd meg tudom kedvelni. Először az jutott eszembe, hogy tényleg, milyen hülye helyen van a szélvédő, pont a sisakra nyomja a levegőt, akárhová állítom. Elég csendes a bukóm, de a BMW-n már 60-as tempónál is úgy zúg a szél, mintha egy rakétaautóban szárítanánk hajat. A szélvédő sorsát végül az pecsételte meg, hogy majdnem a szélvédő pecsételte meg a fogsorom sorsát: felhágtam egy buckára, a pereme meg egy szempillantás alatt ugrott igen veszélyes közelségbe a metszőfogaimhoz. Az eső lába is lógott, úgyhogy hazamentem, és a garázsban leszereltem.

Ekkor két dolog tűnt fel. Az első, hogy a BMW-nél mintha senkiben nem merült volna fel, hogy ezt a szélvédőt bárki le akará szerelni: ennél eddig én csak sokkal könnyebben leszerelhető szélvédőkkel találkoztam. Nehéz hozzáférni a megfelelő csavarokhoz, nem fér be a kezünk, hogy elkapjuk az anyákat: fűben nem ajánlatos BMW-szélvédőt eltávolítani. (Felszerelni se könnyebb; úgy vittem vissza a motort, hogy a szélvédő a helyén volt, de két alátétet külön adtam át. Egyszerűen esélytelen volt, hogy jelentősebb bontás nélkül korrektül összerakjam.)

Aztán betettem a plexit az autóm csomagtartójába, és megállapítottam, hogy a formatervezők is kizárólag szélvédős felállásban gondolkodtak. Anélkül kicsit furcsa lesz az Adventure, de, mint harmadnap megállapítottam, végre nem nyomja a sisakomra a szelet. Így már minden sokkal-sokkal kellemesebb.

A GS különleges futóművét már a városban is érdemes tanulmányozni. Az első telelever megoldás lényege, hogy az első villa se nem rugózik, se nem csillapít; az csak a kormány. A rugózás-csillapítás egy külön lengőkarhoz csatlakozik, ami valahog a váz mértani középpontja felé, kicsivel a blokk felett forog. Erről aztán egy mérnök hosszasan tudja magyarázni, milyen jó, hogy az első futóműben kevesebb a rugózatlan tömeg (eddig értem), aztán jött ez a képlet:

és a szervezetem életbe léptette a védekező mechanizmust: kómába estem. Tiszta szerencse, hogy a Telelever a gyakorlatban könnyen érezhető: fékezésnél alig bólint a motor. Mindez azért igazán érdekes, mert ha csak ugrálunk a lábtartón, elég szép, endúrós rugóutat élvezhetünk. Fékezésnél viszont alig bólint a motor, tehát a tengelytáv se változik.

Mondanám, hogy hej, de megnézmén szétszedve, akkor biztos megérteném, hogyan hajt hátul a két helyen is megcsukló kardán egy olyan kerékagyat, amin át is nézhetünk, de nem mondom, mert hátha megint bekómálnék, különben is, ahogy az Anthrax egykor dalolta, Out of sight, out of mind , avagy addig érti, amíg látja. De legalább a névadó paralelogrammát belelátom a konstrukcióba, mint holdtalan éjszakán a Cassiopeia csillagképbe Etiópia császárnőjét.

Hű! Hú! Anyádat! Ezt a szlogent javasolnám a motorhoz, amint az ember a kanyargós országútra ér. Ha magyar, vagy általában ilyen szoft-balkáni utakra ki kéne találni a tökéletes élménymotort, ne fáradjanak vele, már kész van. A Tele- és Para leverek tudományossága nagyszerű csajozós téma a mérnökbálon, de a szerpentinen csak a juhé marad: a futómű annyira érzéketlen az úthibákra, hogy az csuda. Kétszer visszafordultam, mert nem hittem el, hogy kedvenc árkos kanyarjaim, amik miatt a Vmax-szal inkább másik útvonalat választok, mennyire fel se tűnnek. Nem úszkál az eleje se jobbra, se balra, pedig emberi számítás szerint kéne neki,

Márpedig borzalmasakat lehet vele dönteni. Kell hogy legyen további fél méternyi döntési lehetőség, amit egyszer versenypályán talán ki is mernék próbálni, így csak annyi van, hogy az ember Talma távoli másodunokatestvérévé változik. És megérzi azt a sokak által megénekelt benyomást, hogy mintha sérthetetlenné változna, és a német tank lövegtornyában egyszerűen nem érheti baj.

A hivatalos sajtóanyagban van egy elég jó definíció, mely az "ultimate long-distance enduro for globetrotters", középfokú angoltudás nélkül is elég jól érthető hívószavak, melyekkel a BMW a legkevésbé sem állít valótlant. Ez a motor bármennyire jól kezelhető, inkább hardcore célszerszám, mint mindennapos szaladgálóeszköz. Városba nem jó, de ha az ulánbátori kölcsönzőben válogatnék motort a kéthetes túrára, beérném ezzel.