Hárommázsás balerina

2007.01.05. 16:45

A műszerfal közepén nagy méretű LCD kijelző teremt információs kapcsolatot ember és gép között. Itt jelenik meg minden fontosabb adat, pl. az összesített és napi futásteljesítmény, a pontos idő, a hűtővíz-hőmérséklet, az éppen használt sebességfokozat száma. Ha van, az ESA is itt jelez ki, illetve a szintén extraként kérhető fedélzeti számítógép. A jobb kormányon lévő gomb megnyomásával számos adatot hívhat le a vezető, ilyen például a tankban lévő üzemanyaggal megtehető távolság, az átlagsebesség és átlagfogyasztás, valamint a környezeti hőmérséklet. A fedélzeti számítógép figyelmeztető jelzést ad, ha a megengedett szint alá csökken a motorolaj mennyisége, vagy 3 fok alá süllyed a hőmérséklet, és fennáll az út jegesedésének veszélye. A műszerek megvilágításának erősségét fotocella szabályozza a környezeti fényviszonyok függvényében.

Ahhoz képest, hogy túramotorról van szó, meglepően keskeny a K 1200 GT. A nagy sebességű haladásnál is igen stabil, köszönhetően a kicsi légellenállási együtthatónak. A szélvédő elsőre nem tűnik túl nagynak, de magassága állítható, fokozatmentesen 10 centit. Eső éppen nem esett, így aztán nem tudtuk meg, hogy mennyire tartja szárazon a vezetőt az idom. De a menetszél még kétszáznál is egészen elviselhető. Ugyanez az utasról nem mondható el. A sofőr mögé bevágó örvények igencsak cibálják a hátul ülőt, ha 180 fölé kúszik a kilóméteróra mutatója. 160 alatt viszont neki is teljesen kényelmes, akárcsak vonaton utazna.

Aki mégsem érné be ekkorával, az extraként rendelhet még 6 centivel nagyobbat. Négy fokozatban állítható a kormány magassága - és ezzel együtt 40 milliméterrel a távolsága is. A tükrök remekek, semmi sem akadályozza a tökéletes látványt. Van természetesen központi állvány, ami nem csak a biztonságos parkolásnál segítség, sokkal inkább a karbantartásnál, gumicserénél.

Az ülés elég hosszú, és bár a tank felől kicsit lecsípett szélességéből a BMW, még véletlenül sem mondható keskenynek. Két ember - szinte testmérettől függetlenül - kényelmesen elfér. Örülhetnek a kis termetű pilóták is, mivel 20 mm-rel alacsonyabb, 800 és 820 mm-en rögzíthető ülés is rendelhető a GT-hez. Szállítási kapacitása három dobozzal megszégyeníti a sportautókat. Ezúton szeretnék elnézést kérni a sötétkék Audi TT-től - ha hiszi, ha nem, minden a teljesítmény-tömeg arányról szól. És az apró, zárható rekeszekről, no meg az extraként vásárolható tanktáskáról még nem is szóltam.

Tesztgépünk az alapverzióhoz képest jócskán fel volt töltve extrákkal, a már említett ESA-n kívül volt fűthető ülésünk, fűthető markolataink, tempomat és fedélzeti komputer, vagy a legújabb extra, a xenon fényszóró. A xenon lámpa alkalmazásában a motorgyártók között első a BMW. Előnye, hogy sokkal jobb látási viszonyokat biztosít, mint a szokványos halogén izzók. Kétszer olyan erős, harminc százalékkal kevesebb energiát használ fel, és még az élettartama is hosszabb. A különbség leginkább éjszaka feltűnő, amikor a motoros előtt lévő útfelület megvilágítása a legfontosabb.

A K1200GT Istenigazából a végtelen hosszú autópályákra termett. Ám a pazar kényelemnek és az átlagon felüli teljesítménynek ára van. A K1200GT alapára 4 848 000 Ft, amit majd negyedével is meghaladhat egy gyári extrákkal jól megtömött változat. Azoknak, akiknek fontosabb a sportosság, a K1200S optimálisabb lehet, ráadásul az olcsóbb is. A K1200S is felszerelhető szépséges gyári dobozszettel, amit ugyan külön kell hozzá megvásárolni, de a különbözetből kijön a csomagtartórendszer. Aki viszont a luxuskényelem rabja - mint az állítható szélvédő vagy kormány -, és többet ér csuklójának pihentető pozíciója, mint egy tucat lóerő, az ne sajnálja a pénzt.

Műszaki adatok:

BMW K1200GT, 2006.

Motor: soros négyhengeres, 16 szelepes, DOHC
Hengerűrtartalom: 1157 cm 3
Furat x löket: 79 x 59 mm
Max. teljesítmény: 152 LE 9500 1/min-nél
Max. nyomaték: 130 Nm 7750 1/min-nél
Sűrítési viszony: 13:1
Keverékképzés: BMSK üzemanyagbefecskendező
Tengelykapcsoló: többtárcsás olajfürdős, hidraulikus működtetésű
Váltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz: alumínium hídváz, a motor teherviselő elem
Első futómű: BMW Duolever
Hátsó futómű: BMW Paralever, egykarú alumínium lengővilla
Méretek (HxSz): 2 318 x 965 mm
Ülésmagasság: 820/840 mm (állítható)
Tengelytáv: 1571 mm
Villaszög/utánfutás: 60,6°/112 mm
Első fék: 320 mm-es úszó ágyazású dupla tárcsafék és négydugattyús féknyergekkel részlegesen integrált, ABS
Hátsó fék: 294 mm-es szimpla tárcsa, kétdugattyús féknyereggel részlegesen integrált, ABS
Kerekek: alumíniumöntvény, elöl 3,50 x 17, hátul 5,50 x 17
Gumik: elöl 120/70 ZR 17, hátul 180/55 ZR 17
Száraz tömeg: 249 kg
Saját tömeg feltöltve: 282 kg
Tank térfogata: 24 l