Pofátlanság

2006.06.19. 12:47

Száraz tömege mindössze193 kg, amit ugyan most már a BMW is megközelít (197 kg) nem csak a KTM (198 kg), viszont a tömegeloszlás olyan szerencsés, (benzin a vázban, olaj a hátsó lengővillában, kipufogó a blokk alatt, stb.), hogy mindkettőnél jóval könnyebbnek érezni.

A Buellt országúton és könnyű terepen is kellemes vezetni. Magas és széles a kormány, a lábtartó pozíciója természetes, némi szélvédelemmel pedig a kétrészes fejidom és a markolatvédők szolgálnak. A fékekről felesleges szólnom, már annyit dicsértük a Buellek első peremfékét, ami nemcsak szép, valóban hatásos darab. Imádom a finom adagolhatóságát. Az Ulysses új váltót is kapott, simábban vált, és könnyebb a kuplungkart behúzni.

A váz ránézésre hasonlít a régebbi Buell modellekhez, pedig nem ugyanaz. Nemcsak két koptató gumit erősítettek rá, hanem a több üzemanyag befogadás miatt kissé módosították. A Buell több kritikát kapott, hogy kicsi a 14 literes üzemanyagtartály. Most 16,7 l, ami egy enduró esetében határeset.

Endurózás szempontjából fenntartásaim csupán a kipufogóval vannak. Értem én, hogy az alacsonyabb súlypont miatt jó, ha lent van a dob, viszont esetünkben nem a legideálisabb pozíció, terepen igencsak aggódnék az épségéért. Manapság a modern dobokba a katalizátort is beépítik, és ha megütjük a dobot, lehet hogy az esztétikai hibának vélt horpadással párosulva, a katalizátor is megsemmisül. Persze tudjuk jól, hogy az Ulysses vásárlok csekély hányada lesz csak igazi off-roader, ők meg majd megoldják a problémát.

Ami viszont dicséretet érdemel, hogy az ülés alá elektromos csatlakozó került. Ezáltal az esetleges navigáció és egyéb kiegészítő elektronika utólagos beszerelése - még amatőr szinten is - könnyűvé vált. Apró dolog, de akkor látjuk hiányát, amikor szükségünk lenne az ilyesmire.

Konkurensek:

Ducati Multistrada: 3 260 000 Ft
KTM Adventure: 3 250 000 Ft
Honda Varadero: 2 668 000Ft
BMW R1200GS: 3 408 000 Ft

A méretei miatt egyszer már lemondtam a Buellről, de ez az Ulysses összességében annyira meggyőző volt, hogy komolyan elgondolkodtam, mégiscsak kéne egy Buell. Egy dolog ezért eltántorít. Sajnos mindvégig a jelenlegi legdrágább Buellről beszéltünk. Az Ulysses ára: 3 520 000 Ft. Hát ez a legnagyobb baja.

Műszaki adatok:

Ulysses XB12X

Motor: olaj-léghűtéses, négyütemű, 45 fokos V2-es
Lökettérfogat: 1203 cm 3
Furat x löket: 88,9 x 96,82 mm
Vezérlés: nyomórudas, hengerenként kétszelepes
Kompresszióviszony: 10:1
Max. teljesítmény: 102 LE 6600 1/min-nél
Max. nyomaték. 110 Nm 6000 1/min-nél
Befecskendezés: DDFI II elektronikus üzemanyag-befecskendezés, 49 mm torokátmérő
Váltó: ötfokozatú
Véghajtás: Goodyear Hibrex szíjhajtás
Rugózás elöl: Showa fordított teleszkópvillák, állítható húzó, nyomócsillapítás és előfeszítés
Hátsó futómű: Showa központi rugóstag, állítható húzó, nyomócsillapítás és előfeszítés
Fékek: elöl 375 mm-es peremre erősített féktárcsa hatdugattyús féknyereggel, hátul 240 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Gumik: 120/70-ZR17 elöl, 180/55-ZR17 hátul
Méretek (HxSzxM): 2158 x 892 x 1351 mm
Tengelytáv: 1381 mm
Ülésmagasság: 841 mm
Villaszög: 23,5°
Utánfutás: 122 mm
Szabad magasság: 171 mm
Száraz tömeg: 193 kg
Üzemanyagtank: 16,7 liter