Elugrunk fagyizni?

2004.06.25. 10:59

Adatlap Buell Lightning Xb12s 2002 (1203)

  • Hengerűrtartalom: 1203 cm3

Amerikai egzotikum - bőséges európai és japán segítséggel. A benzintartályként is szolgáló aluváz az olasz Verlicchi művek alkotása, ahol tömegtermelésben először készítettek könnyűfém vázat motorkerékpárhoz (1984-es Bimota), de itt fejlesztették ki a BMW C1-es vázát is. Az olajat is tartó lengőkar szintén olasz, a Brembo gyár terméke.

A felni a Formula1-es autók kerékgyártójaként is ismert nemzetközi Enkei mérnökcsoport műve. A telókat a japán székhelyű Showa cég gyártja, hasonlóképpen a szigetországból származnak a Nissin fékek - igen, még a 375 mm-es ZTL első tárcsa is. És a gumikat az angol Dunlop, kifejezetten a Buell részére fejleszti.

Az XB9S, a 984 cm 3-es motorral szerelt Lightning már tavaly járt nálunk. Valójában az XB12S teljesen ugyanaz a motorkerékpár, csak egy nagyblokkos verzió, klasszikus V2-es nyomatékkal. A furat (88,9 mm) és a kompresszió-viszony (10:1) maradt, mindössze a motor löketét toldották meg 17,4 mm-rel. A primer áttétel aránya csökkent, de az ötsebességes váltó fokozatainak áttételezése nem változott.

A nagyobb űrméretű motor táplálásához megnövelt torokátmérőjű (45-ről 49 mm-re) elektronikus üzemanyag-befecskendező is akadt, és a lórúgásszerűen jelentkező nyomaték biztonságos továbbításához elengedhetetlen volt egy strapabíróbb, 14 mm-es fogakkal ellátott, kevlár erősítésű Hibrex bordásszíj. A két motor méretei teljesen azonosak, még a tömegük is, vagyis ezzel a blokkcserével máris jelentősen javult a súly lóerő arány.

A motor hűtéséről olajhűtő gondoskodik, de az ülés alatt rejtőzik egy hűtőventillátor is, mely elszívja a forró levegőt a hátsó henger környékéről. Ez a nem éppen hagyományos megoldás két apró problémával is küzd, az egyik, hogy a ventilátor - ha bekapcsol - (két fokozatot is tud) hangosabb, mint az alapjáraton pöfögő motor, a másik, hogy az 50 fokos levegőt combközépre kapja a pilóta.

Az önindító gomb megnyomása után borzongva kel életre a V-kettes. A vibráció, ha nem is annyira durva, mint a tavalyi 1200-es Sportsteré, de létezését nem lehet tagadni. Kisebb fordulatszám tartományban még boldogan együtt lehet vele élni, de 5000-es fordulatnál jelentkező nyersebb rezgés már kellemetlen. Egy tisztelettudó, rendes motorost ez a kis bosszúság már nem fenyegeti, hiszen 4800-as fordulaton kényelmesen lehet 140-nel haladni.

Aki azonban kíváncsi arra, mi történik a sebességkorlátozásokon túli világban, túl kell magát tennie ezen a megrázkódtatáson. Negyedikben még ki lehet forgatni tiltásig a Buellt, ekkor 180 km/h-t mutat a műszer. Egyenes, szélcsendes úton sikerült 210 km/h-ig feltornázni a gépet, de ez már nem az a bizonyos biztonságos érzés volt. A gyár szerint az XB12S végsebessége 221 km/h.

ZTL féket minden meztelen motorra! A Buell Zero Torsional Load névvel illetett első féktárcsája gyönyörű szép és nagyon jó, vagyis a kedvencünk. A felni peremére szerelt 375 mm átmérőjű féktárcsa a legnagyobb, amit manapság széria gépekre raknak. A fékerő hajszálpontosan adagolható, az úszó tárcsát hatdugattyús féknyereg ragadja meg. Vad stopie-zásba kezd, aki karmai közé kaparintja Buellt.

A széles, lapos kormánnyal könnyű elbirkózni. A vicces Kelj-fel-Jancsi effektust annak köszönhetjük, hogy a benzin és az olaj elhelyezése miatt a motor súlypontja igen csak alacsonyan van. Sajnálatos, hogy a kivételes futóműhöz és a harapós motorblokkhoz képest az ülés kidolgozása és anyaga nem sikerült túl ergonómikusra. Az XB12S-en nem sikerült megtalálnom a stabil pozíciót, állandóan előre-hátra csúszkáltam az ülésen.

Az 1320 mm-es ultra rövid tengelytávhoz nagyban hozzájárul a szinte függőlegesen álló első teló. A 21 fokos villaszög révén olyan gyorsan lehet irányt változtatni a Buellen, ahogy csak a politikusok tudnak. A kanyarodás mégsem sportmotoros. Ennek oka lehet az első keréken megnövekedett giroszkópikus erő, amit a szokatlan, ám nagyszerű féktárcsaépítés okoz. (Ha valaki próbált már láncos pénztárcát pörgetni, akkor tudja, mi a különbség: hosszabb láncon sokkal nehezebb.) Vagyis a 375 mm-es tárcsa jóval nagyobb centrifugális erő jelentkezését okozza, mint a konvencionális tárcsák - ami egyben azt is jelenti, hogy kanyarban sokkal keményebben kell ellene dolgoznunk. Kis sebességnél - így városi hirtelen irányváltás során - ez kevésbé jelentkezik. Éppen ezért 50-110 km/h között a motor tökéletesen alkalmas a huligánkodásra, de ha arra vetemedik, hogy Gyöngyös és Mátrafüred között egy 600-as GSX-R nyomába szegődik, akkor nagy valószínűséggel csalódni fog.

A folyamatos indulós-megállós városi közlekedés ellen csak egy apróság szól: a relatíve kemény kuplung. Nagyon hamar rászoktam arra, hogy a piros lámpa felé közeledve még megállás előtt belöktem üresbe a váltót, hogy egyrészt minél hamarabb elengedhessem a kuplungot, másrészt, ha már megálltam, majdhogynem esélytelen voltam az üres fokozatba találni.

Mégis, mire való az 1200-es Ligtning? Nem ingázásra találták ki, az biztos. Nem hosszú útra való túra motorkerékpár, hiszen se szélvédelem, sem rakodóhely. Arra azonban tökéletes, hogy egy kellemes nyári délután elgurulj kedvenc kávéházi teraszodhoz, aztán egy másik, és egy másikhoz...

 
  Műszaki adatok:
 
 

Buell XB12S

Motor: olaj-léghűtéses, négyütemű, 45 fokos V-kettes
Lökettérfogat: 1203 cm 3
Furat x löket: 88,9 x 96,8 mm
Vezérlés: nyomórudas, hengerenként kétszelepes
Kompresszióviszony: 10:1
Max. teljesítmény: 104 LE 6600 1/min-nél
Max. Nyomaték. 109,7 Nm 6000 1/min-nél
Befecskendezés: elektronikus üzemanyag-befecskendezés, 49 mm torokátmérő
Váltó: ötfokozatú
Rugózás elöl: Showa fordított teleszkópvillák, állítható húzó, nyomócsillapítás és előfeszítés
Hátsó futómű: Showa központi rugóstag, állítható húzó, nyomócsillapítás és előfeszítés
Fékek: elöl 375 mm-es peremre erősített féktárcsa hatdugattyús féknyereggel, hátul 230 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Gumik: 120/70-ZR17 elöl, 180/55-ZR17 hátul
Tengelytáv: 1320 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Száraz tömeg: 175 kg
Üzemanyagtank: 14 liter
Ára: 3 402 000 Ft