Bébi Burgman

2003.05.07. 09:36

A 250-es Honda Helix egészen új megvilágításba helyezte a robogózást. A kiskerekű gépezet alkalmas volt utas kényelmes szállítására, és ha a szkúteresnek úgy hozta kedve, el is hagyhatta robogójával a városhatárt jelző táblát. A Hélixnek számos követője akadt, nem csak a Honda, hanem a többi motorgyártó, így a Suzuki modellei között is. Ez a Burgman sorozat.

 
 

A Suzuki gyerek Burgmanja nem dicsekedhet olyan lenyűgöző méretekkel, mint a nagytesó AN650. Kérkedhet azonban egy kellemes kis városi bringa minden pozitívumával és szinte ugyanazokkal a kényelmi vonásokkal, amit a nagyok tudnak - leginkább ezt a hatalmas rakodókapacitásra értem.

 
   
   

A 125-ös Burgman büszkélkedhet valamivel, ami a sajátja: speciálisan neki fejlesztették ki benzintakarékos, vízhűtéses 125 köbcentis, egyhengeres négyütemű motorját. A várható szigorú környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő katalizátor révén már nyoma sincs a robogók után lengő szokványos kék füstnek és a kétütem szagának. A kipufogódobot fényes védőlemez védi, alapjáraton szinte alig hallható hang jelzi, hogy jár a motor. Az SOHC vezérlésű dugattyú porlasztón át jut az üzemanyaghoz. A Bébi Burgman nem nevezhető nagyétvágyúnak, 100 km alatt nagy keservesen lehet 3,8 liter üzemanyagot belédiktálni.

 
   
 

A fokozatmentes automataváltó közvetíti a hajtómű munkáját a hátsókerék felé. Az alacsonyabb sebességtartományokra hangolt motornak köszönhető, a kis blokkos, ám nagytestű robogó meglehetősen gyorsan eléri az 50 km/h-s városi utazósebességét.

 
   
   

Szerencsésen megtartotta robogóhoz hű 720 mm-es szélességét. Ha a robogós ráérez az ízére, a kormányt követő robogótest méretéről megfeledkezve vehet részt a vidám városi fogócskában. Még a szkúterhez mérten igen hosszú (Peugeot Trekker 1250 mm, meg a Buell 1320 mm) 1450 mm-es tengelytáv ellenére is lehet vele fickándozni. A relatíve hosszú tengelytáv segít megőrizni a stabilitást nagysebességeknél a kis kerekek ellenére is. Hiszen 125 cm 3 ide vagy oda, gyenge hátszéllel segítve még a 120 km/h-s vonáson is sikerült áthajkurászni a mutatót, miközben egyenesfutási problémák nyomokban sem jelentkeztek.

 
   
 

A Bébi Burgman komfortját és praktikuságát leginkább tároló rekeszeinek köszönheti. Az ülés alatti kismedencében - ha nem választási harcsákat akarunk szállítani - két zárt bukósisak mellett elfér a hozzájuk tartozó két esőruha, de két nebuló hét tanórára szükséges könyve és taneszköze is. A komphajónyi, azaz 55 literes csomagtér az 53 literes ülés alatti medence és a 2 liternyi első kesztyűtartó térfogatából tevődik össze. Az ülés felemelésével automatikusan bekapcsol a raktérvilágítás.

 
   
   

Kár, hogy 125-ös révén csak jogosítvánnyal vezethető, így a 16 éven alattiak a mókából ki vannak zárva, pedig a Bébi Burgman elvezetése gyerekjáték. Jóindulatáról a teszt folyamán szünet nélkül biztosít. A robogósbanditáktól látható csínytevésekre még csak véletlenül sem késztett. Keréken indulni épp úgy kizárt, mint első kerékre bólintani megálláskor, a túlzott száguldozástól már a köbcentik hiánya miatt is eltekinthetünk. A megfelelő követési távolság és megfontoltság, hogy melyik bekötőúton szándékszunk lekanyarodni, azonban elengedhetetlen. A két - elöl-hátul tárcsa - fék együttes hatása is nehezen állítja meg az egyszer már lendületet kapott 139 kg-nyi nyers tömeget. Ehhez még hozzáadhatjuk az olaj és a tankoltsági állapotnak megfelelő üzemanyag tömegét - 10 literes üzemanyagtartály -, a pilóta súlyát és a raktérbe halmozható mindenféle holmi mennyiségét.

 
   
 

Igazán nőies, 720 mm-es ülésmagasságával a növésben lévőknek sem okoz gondot a lábletétel, a kényelmet tovább fokozza, hogy a trepniből itt csinos kis ívet kanyarított ki a tervező, hogy ne kelljen annyira szétvetni megálláskor a lábat.

 
   
   

A kétszemélyes ülés nagy és igen kényelmes. A vezető hátát támasznak is döntheti, de ez sajnos ennél a modellnél még nem állítható. A pihentető városi cirkálás élményét a kényelmes ülés mellett a szép méretes lábtartópanel is fokozza. Az utasnak a Bébi Burgmanon háttámla már nem jutott, van ezzel szemben két remekbeszabott szárnyszerű kapaszkodó.
A magas kormány és az alacsony ülés arra készteti a vezetőt, hogy hátradőljön, tolja előre a lábait, és gondtalanul cirkáljon el munkahelyére minden hétköznap reggel. Az elemektől az első szélvédő óv, amennyiben az nem nőttünk túl magasra. Azt hiszem, itt már megint a csajok vannak előnyben.

 
   
 

Nem zavar össze a műszerfal visszajelző rengetege sem. A három krómszegélyes kerek műszerben csak a legszükségesebb dolgok kaptak helyet. A középső karikában a kilométeróra és a megtett kilométerek számlálója mellé sajnos napiszámláló már nem fért, ellenben van időmérő és a benzinszintet is mutatós műszer követi nyomon. Beosztásait azonban vagy nem kell komolyan venni, a vonások és a benzinszint értékek távolról sincsenek lineáris kapcsolatban. A tankolás után jó néhány kilométert megtehetünk, mire a fogyás látható jeleként megindul a mutató lefelé. Ahogy fogy a benzin, egyre nagyobb tempóban süllyed a mutató, azaz nem lehet nagyvonalúskodni.

 
   
   

A kisrobogó árába immobilizer még nem fért bele, van itt azonban egy kezdetleges, ám praktikus indításgátló berendezés. A gyújtáskulcs bemenetét leállítás után egy mágneses biztonsági lemezkével zárhatjuk. Ha mást nem is érünk el vele, legalább nem dugdosnak idegen eredetű dolgokat a kulcslyukba.

 
   
 

Elöl a hatalmas, duplaizzós fényszóróval a kivilágítatlan utcák kátyúit is észrevesszük. A lámpa folyamatosan világít motorozás közben - eddig ez csak amerikai modellekre volt jellemző - vagyis még véletlenül sem felejtjük felkapcsolni a motorozáskor minden helyzetben kötelező világítást. A lámpa felett - szintén a fejidomba integrálva - találjuk az irányjelzőket.

 
   
   

A megállás is egyszerű: a kisrobogókon nem általános oldaltámasz kilökésével már le is támasztottuk a Burgmant. Lejtősebb vidéken nagy hasznát vesszük a bal kormányszarv alatti rögzítőféknek is. Ez szintén a nagyoktól kölcsönzött extra.

 
   
 

Városi kiválósága mellett a Bébi Burgmant kár kivinni az országútra. Itt ugyanis könnyen szembetaláljuk magunkat a legnagyobb ellenséggel, a 70-80 km/h-val törtető teherautókkal. Sztrádára pedig tényleg csak az vigye, aki bírja a kihívásokat, vagy imád bosszankodni.

A nálunk két szolid színben - ezüst és kék kapható UH125 Burgman ára 948 000 Ft, azaz majdnem két és félszer olcsóbb, mint a hatötvenes Burgman.

Műszaki adatok:

Motor: négyütemű, egyhengeres, folyadékhűtéses, SOHC
Lökettérfogat: 124,5 cm 3
Kompresszióviszony: 11:1
Max. teljesítmény: 15 LE / 9500 1/min
Max. nyomaték: 11 Nm / 9000 1/min
Furat x löket: 57,0 x 48,8 mm
Váltó: fokozatmentes automataváltó
Első futómű: olajcsillapításos rugós Showa teleszkópvilla
Hátsó futómű: 2 db állítható előfeszítésű rugóstag, lengőkar
Fékek: elöl négydugattyús tárcsafék, hátul 220 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel
Gumik: elöl 110/90-12, hátul 130/70-12
Hossz: 2085 mm
Magasság: 1325 mm
Szélesség: 720 mm
Tengelytáv: 1450 mm
Hasmagasság: 125 mm
Ülésmagasság: 705 mm
Száraz tömeg: 139 mm
Üzemanyagtartály: 10 l
Színek: ezüst, kék
Ára: 948 000 Ft