A 250-es Honda Helix egészen új megvilágításba helyezte a robogózást. A kiskerekű gépezet alkalmas volt utas kényelmes szállítására, és ha a szkúteresnek úgy hozta kedve, el is hagyhatta robogójával a városhatárt jelző táblát. A Hélixnek számos követője akadt, nem csak a Honda, hanem a többi motorgyártó, így a Suzuki modellei között is. Ez a Burgman sorozat.
A Suzuki gyerek Burgmanja nem dicsekedhet olyan lenyűgöző méretekkel, mint a nagytesó AN650. Kérkedhet azonban egy kellemes kis városi bringa minden pozitívumával és szinte ugyanazokkal a kényelmi vonásokkal, amit a nagyok tudnak - leginkább ezt a hatalmas rakodókapacitásra értem.
A 125-ös Burgman büszkélkedhet valamivel, ami a sajátja:
speciálisan neki fejlesztették ki benzintakarékos, vízhűtéses
125 köbcentis, egyhengeres négyütemű motorját. A várható
szigorú környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő katalizátor
révén már nyoma sincs a robogók után lengő szokványos kék füstnek
és a kétütem szagának. A kipufogódobot fényes védőlemez védi,
alapjáraton szinte alig hallható hang jelzi, hogy jár a motor. Az
SOHC vezérlésű dugattyú porlasztón át jut az üzemanyaghoz. A Bébi
Burgman nem nevezhető nagyétvágyúnak, 100 km alatt nagy keservesen
lehet 3,8 liter üzemanyagot belédiktálni.
A
fokozatmentes automataváltó közvetíti a hajtómű munkáját a
hátsókerék felé. Az alacsonyabb sebességtartományokra hangolt
motornak köszönhető, a kis blokkos, ám nagytestű robogó
meglehetősen gyorsan eléri az 50 km/h-s városi utazósebességét.
Szerencsésen megtartotta robogóhoz hű 720 mm-es szélességét.
Ha a robogós ráérez az ízére, a kormányt követő robogótest
méretéről megfeledkezve vehet részt a vidám városi fogócskában.
Még a szkúterhez mérten igen hosszú (Peugeot Trekker 1250 mm, meg a
Buell 1320 mm) 1450 mm-es tengelytáv ellenére is lehet vele
fickándozni. A relatíve hosszú tengelytáv segít megőrizni a
stabilitást nagysebességeknél a kis kerekek ellenére is. Hiszen 125
cm
3 ide vagy oda, gyenge hátszéllel segítve még a 120
km/h-s vonáson is sikerült áthajkurászni a mutatót, miközben
egyenesfutási problémák nyomokban sem jelentkeztek.
A Bébi Burgman komfortját és praktikuságát leginkább tároló
rekeszeinek köszönheti. Az ülés alatti kismedencében - ha nem
választási harcsákat akarunk szállítani - két zárt bukósisak
mellett elfér a hozzájuk tartozó két esőruha, de két nebuló hét
tanórára szükséges könyve és taneszköze is. A komphajónyi, azaz 55
literes csomagtér az 53 literes ülés alatti medence és a 2 liternyi
első kesztyűtartó térfogatából tevődik össze. Az ülés felemelésével
automatikusan bekapcsol a raktérvilágítás.
Kár, hogy 125-ös révén csak jogosítvánnyal vezethető, így a
16 éven alattiak a mókából ki vannak zárva, pedig a Bébi Burgman
elvezetése gyerekjáték. Jóindulatáról a teszt folyamán szünet
nélkül biztosít. A robogósbanditáktól látható csínytevésekre még
csak véletlenül sem késztett. Keréken indulni épp úgy kizárt, mint
első kerékre bólintani megálláskor, a túlzott száguldozástól már a
köbcentik hiánya miatt is eltekinthetünk. A megfelelő követési
távolság és megfontoltság, hogy melyik bekötőúton szándékszunk
lekanyarodni, azonban elengedhetetlen. A két - elöl-hátul tárcsa -
fék együttes hatása is nehezen állítja meg az egyszer már
lendületet kapott 139 kg-nyi nyers tömeget. Ehhez még hozzáadhatjuk
az olaj és a tankoltsági állapotnak megfelelő üzemanyag tömegét -
10 literes üzemanyagtartály -, a pilóta súlyát és a raktérbe
halmozható mindenféle holmi mennyiségét.
Igazán nőies, 720 mm-es ülésmagasságával a növésben lévőknek sem
okoz gondot a lábletétel,
a kényelmet tovább fokozza, hogy a trepniből itt csinos kis ívet
kanyarított ki a tervező, hogy ne kelljen annyira szétvetni
megálláskor a lábat.
A kétszemélyes ülés nagy és igen kényelmes.
A vezető hátát támasznak is döntheti, de ez sajnos ennél a
modellnél még nem állítható. A pihentető városi cirkálás élményét a
kényelmes ülés mellett a szép méretes lábtartópanel is fokozza. Az
utasnak a Bébi Burgmanon háttámla már nem jutott, van ezzel szemben
két remekbeszabott szárnyszerű kapaszkodó.
A magas kormány és az alacsony ülés arra készteti a vezetőt,
hogy hátradőljön, tolja előre a lábait, és gondtalanul cirkáljon el
munkahelyére minden hétköznap reggel. Az elemektől az első szélvédő
óv, amennyiben az nem nőttünk túl magasra. Azt hiszem, itt már
megint a csajok vannak előnyben.
Nem zavar össze a műszerfal visszajelző rengetege sem. A három
krómszegélyes kerek műszerben csak a legszükségesebb dolgok kaptak
helyet. A középső karikában a kilométeróra és a megtett kilométerek
számlálója mellé sajnos napiszámláló már nem fért, ellenben van
időmérő és a benzinszintet is mutatós műszer követi nyomon.
Beosztásait azonban vagy nem kell komolyan venni,
a vonások és a benzinszint értékek távolról sincsenek lineáris
kapcsolatban. A tankolás után jó néhány kilométert megtehetünk,
mire a fogyás látható jeleként megindul a mutató lefelé. Ahogy fogy
a benzin, egyre nagyobb tempóban süllyed a mutató, azaz nem lehet
nagyvonalúskodni.
A kisrobogó árába immobilizer még nem fért bele, van itt azonban
egy kezdetleges, ám praktikus indításgátló berendezés.
A gyújtáskulcs bemenetét leállítás után egy mágneses biztonsági
lemezkével zárhatjuk. Ha mást nem is érünk el vele, legalább
nem dugdosnak idegen eredetű dolgokat a kulcslyukba.
Elöl a hatalmas, duplaizzós fényszóróval a kivilágítatlan utcák
kátyúit is észrevesszük.
A lámpa folyamatosan világít motorozás közben - eddig ez
csak amerikai modellekre volt jellemző - vagyis még véletlenül sem
felejtjük felkapcsolni a motorozáskor minden helyzetben kötelező
világítást. A lámpa felett - szintén a fejidomba integrálva -
találjuk az irányjelzőket.
A megállás is egyszerű: a kisrobogókon nem általános oldaltámasz
kilökésével már le is támasztottuk a Burgmant.
Lejtősebb vidéken nagy hasznát vesszük a bal kormányszarv alatti
rögzítőféknek is. Ez szintén a nagyoktól kölcsönzött extra.
Városi kiválósága mellett a Bébi Burgmant kár kivinni az
országútra. Itt ugyanis könnyen szembetaláljuk magunkat a
legnagyobb ellenséggel, a 70-80 km/h-val törtető teherautókkal.
Sztrádára pedig tényleg csak az vigye, aki bírja a kihívásokat,
vagy imád bosszankodni.
A nálunk két szolid színben - ezüst és kék kapható UH125 Burgman ára 948 000 Ft, azaz majdnem két és félszer olcsóbb, mint a hatötvenes Burgman.
Műszaki adatok:
Motor: négyütemű, egyhengeres, folyadékhűtéses, SOHC
Lökettérfogat: 124,5 cm
3
Kompresszióviszony: 11:1
Max. teljesítmény: 15 LE / 9500 1/min
Max. nyomaték: 11 Nm / 9000 1/min
Furat x löket: 57,0 x 48,8 mm
Váltó: fokozatmentes automataváltó
Első futómű: olajcsillapításos rugós Showa teleszkópvilla
Hátsó futómű: 2 db állítható előfeszítésű rugóstag, lengőkar
Fékek: elöl négydugattyús tárcsafék, hátul 220 mm-es tárcsa
kétdugattyús féknyereggel
Gumik: elöl 110/90-12, hátul 130/70-12
Hossz: 2085 mm
Magasság: 1325 mm
Szélesség: 720 mm
Tengelytáv: 1450 mm
Hasmagasság: 125 mm
Ülésmagasság: 705 mm
Száraz tömeg: 139 mm
Üzemanyagtartály: 10 l
Színek: ezüst, kék
Ára: 948 000 Ft