A motorkerékpárok fejlődésének első szakasza azzal telt, hogy a motorgyárak megpróbáltak minél speciálisabb, kizárólag egyfajta igényt kielégítő kétkerekűeket gyártani. Mostanra azonban a kereslet a minden körülmények között használható járművek felé tolódott el. Ennek a kategóriának jó példája a Suzuki óriásrobogója, a Burgman.
A Suzuki tervezői 1998-ban dobták piacra az AN250 Burgman elnevezésű szuper robogót, amely egyesítette a motorkerékpárok és a robogók legjobb tulajdonságait. Idén nem kisebb feladatot vállaltak magukra, minthogy a nagymotorok technikai tudását és menetteljesítményeit beépítik egy hagyományos, automataváltós luxusrobogó testébe. Így született meg a nagy tesó, az AN650 Burgman.
A SECVT (Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable
Transmission) elnevezésű,
háromállású váltórendszert eddig még nem használták
kétkerekűeken. A normál automata, a power és az ötsebességes,
kéziváltós állásokban használható, helyzeteit akár menet közben is
változtathatjuk a bal oldali kormányvégen elhelyezett gombokkal -
mint a Forma 1-es autókban. Egyébként ez az oka, hogy itt kicsit
sűrűre sikerültek a kezelőszervek. Előfordulhat, hogy a sofőr
vastag kesztyűben indexelés helyett a sebességváltó vagy a
fényszóró gombjait nyomkodja.
A Suzuki Burgmant Borsay Szabolcs tesztelte a TotalBike-nak |
Normál fokozatban a motor alacsonyabb fordulaton, mérsékelt
üzemanyag felhasználással dolgozik. Ez az állás elsősorban városban
kényelmes és főleg gazdaságos. A
power állásnál a motor magasabb fordulatszámra kapcsol,
sokkal nyomatékosabb lesz, gyorsulása vetekszik egy sportmotoréval.
Manuálra kapcsolva a váltógombokkal öt, előre beállított
sebességfokozatot használhatunk. Ez az állás hasonlít leginkább a
motorkerékpárok váltójához.
|
Kategóriájában az egyik legnagyobb hengerűrtartalmú blokkal rendelkezik a Burgman, ami alacsony és magas fordulaton is egyenletesen jár, sőt kétszemélyes túrákra is tökéletesen alkalmas. A 638 köbcentis, kéthengeres, négyszelepes, vízhűtéses blokk rezgéseit minimálisra csökkentették. Maximális sebessége 180 km/óra, ami bőven a megengedett legnagyobb sebesség fölött van, és mindig van elég ereje, hogy gyorsítson, ha előzni kell. Az alacsony súlypont miatt a városi lassú manőverezésnél is barátságosan viselkedik.
A fejlesztőmérnökök az üzemanyag-befecskendező rendszert a sportmotorok világából kölcsönözték, valamint a komputerizált motorvezérlő rendszert (ECM). Az injektor folyamatos összeköttetésben áll a katalizátorral is, ennek köszönhetően a Burgman annyira környezetbarát, hogy a kibocsátott káros anyagok értékei az EURO-2-es környezetvédelmi szabványértékek alá esnek.
A Burgman a motorkerékpárosok széles táborát veszi célba, de az
úrvezetők közül is számíthat néhány átigazolóra. A kormány
alatti tároló rekeszek nem csak a kesztyű, hanem egyéb személyes
holmik rakodását is lehetővé teszik. A középső kulccsal zárható
fiókban szivargyújtó is van, segítségével az elfoglalt üzletemberek
menet közben tölthetik fel mobiltelefonjukat. Az ülés alatti
hatalmas, 56 literes tárolóban egy közepes kutya, vagy két zárt
bukósisak is kényelmesen elfér. A sötétben való csomagolást a
luxusnak is nevezhető csomagtartó világítás segíti.
A személyautókéhoz hasonló műszerfal panel laptop méretű LCD
monitorján fordulatszámmérő, váltóhelyzet jelző, túraszámláló,
olajcsere- és olajszint visszajelző, hűtővíz hőmérő, üzemanyagszint
mérő, óra és kulcsvisszajelző lámpák találhatóak. A kulcs
behelyezésekor az összes lámpa felvillan, majd miután a műszerek
megtalálták a helyüket, a monitor közepét a kilométeróra foglalja
el, jól kiolvasható méretű számokkal mutatja az aktuális
sebességet.
Amint az egy óriásrobogótól elvárható, a Suzuki új modelljének
méretei hatalmasak, akár egy túramotorral is felveheti a versenyt.
A sofőr mintha egy fotelben üldögélne, de a kényelmi felszerelések
sorát gazdagítja
az első ülés mögötti előre-hátra állítható háttámasz, így
alacsonyabb és magasabb sofőrök is kényelmesen vezethetik a
Burgmant akár hosszú távon is. A lábtartó lemezt egy részen
keskenyebbre szabták, hogy a sofőr vádlijának összeverése nélkül
gyalogolhasson, ha már le kell tennie a lábát. Az utas helyének
mérete bőven felülmúlja az általános elvárásokat, ahogy a 15
literes benzintartály is.
A plexi és az első idomok elég védelmet nyújtanak az
időjárás viszontagságaival szemben. Ezen a motoron csak akkor lepik
el bogarak az ember fogsorát, ha kihajol a plexi takarásából. A
visszapillantó tükrök - amelyeken a beépített indexek találhatóak -
csaknem olyan szélesek, mint egy autón, és éppen olyan magasan
vannak, hogy ha a kocsisorok között haladunk, beleakadjon az autók
tükrébe. Ez ellen csak egy módon védekezhetünk, ha a tükröt
behajtjuk erre a kis időre, és elhessegetjük azt a gondolatot, hogy
egy rendőr követ minket.
A futómű jó, a teleszkópok többnyire kellemesen kiegyenlítik a
budapesti utak apróbb egyenetlenségeit, bár
a kátyúkban időnként rendesen odacsattan a karosszéria. A
14-es kerekek - amelyek az átlagos robogókeréknél nagyobbak, a
nagymotorok kerekénél kisebbek - valamelyest rontják a pozitív
összhatást. A fékek hihetetlenül jók, bár a hátsó kicsit puha.
Ennek az oka valószínűleg az, hogy a gumi fékcső ezen a másfél
méteres távolságon sokat tágul. A motoron van egy rögzítő fék is,
hogy lejtőn parkolásnál ne guruljon el.
A Burgman mellett szól a kényelem, a jó manőverezhetőség. A
fehérgalléros üzletemberek gyorsan közlekedhetnek a városban
anélkül, hogy öltönyükön gyűrődés vagy egyéb kár keletkezne, majd
hétvégén, vagy egy nyári délutánon párjukkal kényelmesen
leutazhatnak a vidéki nyaralóba egy kis kikapcsolódásra. Hogy mégis
miért nem ajánlom a Burgmant hétköznapi családapáknak?
Az asszony úgy sem egyezne bele. Az AN650 árán egy 1300
köbcentis Suzuki Swift Sedant vehetnek, amibe belefér az egész
család.
Műszaki adatok:
Motor: négyütemű, kéthengeres, vízhűtéses, DOHC,
benzinbefecskendezés, 638 cm
3
Furat x löket: 75,5 mm x 71,3mm
Teljesítmény: 50 LE 7000 1/perc-nél
Nyomaték: 55 Nm
Váltó: automata, 5 sebesség
Össztömeg: 215 kg
Fék: elöl kétdugattyús tárcsa fék, 260 mm-es tárcsával, hátul
kétdugattyús tárcsafék 250 mm-es tárcsával, beépített
parkoló-fékrendszerrel
Kerekek: ötküllős alumínium felni, elöl 3,50 x 15", hátul 4,5 x
14"
Rugózás: elöl 41 mm-es villa 105 mm-es rugóúttal, hátul alumínium
lengővilla állítható rugóelőfeszítéssel
Üzemanyagtartály: 15 l
Ülésmagasság: 740 mm
Színek: kék, ezüst
Ára: 2 350 000,- Ft