A Dongó trilógia harmadik része

2004.09.27. 11:19

Eddig akárhány kerékpárra szerelhető kismotort mutattunk be, valami szerencsétlenség miatt pár hónap alatt mind eltűnt. Vagy a gyártó szűnt meg, vagy a tulajdonosok vitái miatt maradt abba a forgalmazás. Most remélem, megtörik az átok, és remegő kézzel ugyan, de leírom: megint van Dongónk.

Kiss Gábor szívén viseli a kicsiket. Ő volt az, aki évekkel ezelőtt megmutatta nekünk a Bernardi kismotor t, és ő volt, aki fájó szívvel tájékoztatott a gyár megszűnéséről . Hozzá is eljutott a Dongo+ híre, és a forgalmazás körüli viták. Nem hagyta annyiban a dolgot, kezébe vette az irányítást, és fáradozása eredménnyel járt. Az igazi segédmotoros kerékpár már bárki által elérhető: Retro M50 a neve.

A hazai gyártó-forgalmazó legfőbb elve: "Nem lehet jó, ami nem szép". Valóban, a gép igazi csoda, mintha egy felújított motorkerékpárt látnék a harmincas évekből. Springer villájával, fehér peremes gumijával, ökörszarv kormányával élő veterán. Pedig minden eleme vadonatúj. Igyekeztek az alkatrészeket úgy összeválogatni, hogy ésszerű kompromisszumokkal, de stílusában azonosak legyenek.

Gábor műhelyében készülnek a gépek. Pontosabban az átvizsgálás, módosítás és összeszerelés. A motort azonnal felismertem. Az alap a TotalBike-on, nem oly régen részletesen bemutatott - akkoriban Dongo+ kismotornak nevezett - 48 cm 3-es, 2,2 lóerős, kétütemű léghűtéses blokk.

Minden motorblokkot szétszednek és átvizsgálnak. Kicserélik a tömítéseket, a használhatatlan csavarokat, ellenőrzik az alkatrészek minőségét. Amit kell, módosítanak. Például a kipufogók előkészítése katasztrofális, a könyökök hajlítási íve esetleges. Viszont vannak alkatrészek, amik tökéletesek. Például az elektromos gyújtáshoz soha sem kellett hozzányúlni, minden motor azonnal indul. Ketten naponta másfél gépet tudnak készre szerelni.

A múltat idéző Csepel kerékpárvázba itt készülő, speciális felfogatással kerül a motor. Természetesen a kerékpárváz is átesik egy ellenőrzésen, mert a kiváló minőséget tanúsító címke ellenére gyakran becsúszik egy-egy hiba. A gyári fékrendszer a kukába kerül, a megnövekedett teljesítmény miatt modernebb, hatásosabb fék szükségeltetik. Erre nagyon nagy hangsúlyt fektetnek.

Hogy stílusosabb legyen, az eredeti Csepel kormányt még durvább ökörszarvra cserélik. Rendes motoros gázmarkolatot kap leállító gombbal, és a veterán duda sem maradhat le. A tesztgép egy frissen készült darab volt, és a fotózás közben derült ki, hogy a duda még nem került a helyére. Mindent megszakítva azonnal pótolták a hiányosságot, és Gábort alig tudtuk lebeszélni arról, hogy újra fotózzuk az immáron dudával ékesített masinát.

A digitális kilométeróra csúnyán rontaná a képet, így nem tehettek mást, mint felkutatták azt a helyet, ahol még hagyományos bowdenes analóg műszer kapható. Öröm az ilyen gondos odafigyelés.

A vázra szép alakú - normális töltőnyílású - tankocska kerül, saját tervezésű szárnyas logóval. A benzincsapon nincs tartalék, így érdemes figyelemmel kísérni az amúgy nem túl drasztikus üzemanyagfogyást. Kellemes, 20-25 km/h sebesség mellett ez az érték 1,21 liter, tempósabb suhanás esetén 1,75 literre ugrik. Fontos, hogy nagyon figyeljünk a keverési arányra és az üzemanyaghoz adagolt olajra. Tilos ásványi olajat használni! Szigorúan szintetikus olajjal készítsünk 1:30-as vagy 1:25-ös keveréket. Inkább füstöljön egy kicsit, mint kevés legyen az olajozás.

A tesztelt jármű springer villás volt. Ilyen megoldást én még nem láttam kerékpáron. A szép formájú krómozott villa ötöst érdemel, bár a rugózása hagy némi kívánnivalót, de jelen esetben nem ez a lényeges. A finnyásabbak rendelhetik profibb hidraulikus teleszkóppal, vagy olcsóbb kivitelű normál villával.

Ha már a rendelésnél tartunk érdemes megjegyezni, hogy az eddig elkészített több mint 30 gép mindegyike egyedi megrendelés alapján készült. A tulajdonos súlyának és igényeinek figyelembevételével a motoros kerékpárokat más-más áttételezéssel szerelik. Idősebbeknek inkább a lassabb, de erősebb áttételt javasolják, a suhanni és néha tekerni vágyóknak kisebb hátsó fogaskerékkel szerelik. Természetesen ezenkívül egyéb igényeket is kielégítenek. Például ott jártunkkor készült egy sárga, váltós bringa.

Előfordul, hogy a megrendelő saját kerékpárjára szeretné felszereltetni a kismotort, ilyenkor akár elutasítás is lehet a vége, mert a megnövekedett terhelést nem minden szerkezet bírja. Ha hozott kerékpárra szerelik, akkor az alaposan átvizsgálják, a fékek módosítása szinte minden esetben kötelező. Igény szerint dobfék is választható. 12 ezer forint a felszerelési díj, ami mindenképpen megéri, mert a látszat ellenére nagyon sok apróságra kell odafigyelni, és a helytelen installálás balesetveszélyes is lehet.

 
  Dongó KRESZ
 
  Ártatlansága ellenére a Retro M50 segédmotoros-kerékpár. Így is kell kezelni. Tehát ugyanúgy vonatkoznak rá a közlekedési szabályok, mint egy robogóra. A bukósisak kötelező, egyéb védőfelszerelés ajánlott. A végsebessége elérheti a segédmotoros-kerékpárokra engedélyezett 45 km/h-t, és a jó fékek ellenére sem szabad megfeledkezni lélekvesztő mivoltáról.

Gábor és kollégája folyamatosan törik a fejüket a fejlesztéseken. Még titkos darabokat is láttunk, állítólag egy felfúrt motorhoz tartoztak. Egy hegyi kerékpárra szerelt, szolidan tuningolt tesztmotor (közel 50 km/h sebességre képes) mindennapos szolgálatban áll, és az elmúlt 5028 kilométert nagyobb hiba nélkül teljesítette. Csupán egy esetben kellett láncfeszítő görgőt cserélni. A tervek között szerepel egy háromkerekű, tricikliszerű jármű kifejlesztése az idősebbek és a mozgássérültek számára.

Amellett, hogy a Retro M50-et mindenhol tátott szájjal nézik, valódi közlekedésre is használható. Az ősi Dongóval ellentétben akár városi közlekedésre is tökéletes. Választhatjuk nosztalgiából, vagy kezdésképpen. Nem mondom, hogy nagyon egyszerű vele a motorozás, de egy fertály óra alatt belejöhetünk.

Dongó Retro M50

A tesztelt modell ára 115 000 Ft, klasszikus villával 96 500 Ft. Ezért a pénzér egy gondosan felkészített, garanciális segédmotoros csemegét kapunk, ami egy kicsit még magyar is. Üljünk két órát a dugóban, és utána válaszoljunk, megéri-e.