Jégbe hűtve

2005.04.27. 15:35

Az ICE a Gilera kilencvenes évek végén teljes megújuláson átesett termékfejlesztő részlegének munkája. Az új osztály a Runner 1997-es bevezetésével kezdte el működését. A sikeres modellt 2000-ben a DNA követte, ezzel a robogógyártás új irányzatát teremtették meg. Ezek az új stílusú robogók viselkedésükben sokkal inkább hasonlítanak a motorkerékpárokhoz, mint a szokásos robogókhoz.

A Gilera kereskedelmi osztálya felkérte a Bolognai Egyetem szociológiát hallgató egyetemistáit, hogy jelöljék meg egy robogón azokat a fő tulajdonságokat, amivel szerintük a mai fiatalok azonosulni tudnak. A tanulmány eredményét megkapta a Gilera tervező osztálya a Gilera Style Center. Az ötletekből pedig elkészült az ICE.

Hogy így képzelné el egy átlagos tinédzser álmai közlekedési eszközét? A külső hamisítatlan techno dizájn. A mattfekete alapból neonszínű alkatrészek tűnnek elő. Itt alumínium szürke, másutt fényes fekete kombinálja a mattot, az ülés alatt pedig mindjárt jégkockát formáz a műanyag fedél. Annyi féle anyag és annyi féle struktúra, hogy nehéz lenne felsorolni. Az egyes részletek is hosszas vizsgálódást követelnek, az üléshuzatról fagyott kristályok motívuma köszön vissza, a lábtartó és a markolatgumi mintázata pedig Gilera logót formáz.

A felhasznált műanyagok kiválasztását jelentős kutatómunka előzte meg. Az első burkolata is mindjárt kétféle anyagból készült, a fényesebb felső rész anyaga kimagaslóan ellenáll a karcoknak és a felverődéseknek. Ám legyen az ICE alkatrésze vasból, alumíniumból vagy műanyagból, a Gilera nagy figyelmet fordított arra, hogy minden felhasznált elem újra feldolgozható legyen, ami gyártásának évében még nagy szó volt.

A robogók váza általában egyáltalán nem látható. Hogy az ICE mennyire nem általános, az itt is megmutatkozik. Az Axe váznak nevezett tartóelem torziós merevsége 4-szer jobb, mint a hagyományos robogóvázaké. Az alap egy acélcső, melyhez sajtolt acél elemek kapcsolódnak. Látványra sem rossz, hovatovább bizalomgerjesztő a masszív egység, mégis talán ez az egyik oka, amiért nem lett sikerszéria az ICE. A robogóra nagymotorosan kell felülni, azaz a lábat nem az ülés előtt, hanem az ülés felett kell átlendíteni. Ez a kis kényelmetlenség - a dizájnerek szerint - belefér, hiszen fiataloknak készült, szoknyában pedig ne robogjanak a lányok se.

A lengővillával egységet képező blokk a Piaggio léghűtéses, Hi-Per 2 motorja. Az 50 cm 3-es robogó nagyon csendesen jár, és kétütemű létére környetetbarát is a felhasznált katalizátornak és a másodlagos friss levegő bevezetésnek (SAS) köszönhetően. 50-eshez mérten remekül halad, és bizony kiviszi a segédmotor-kerékpárok számára megengedett 45 km/h-s sebességhatárt (70 km/h-át olvashattunk a digitális kijelzőn). Egy 70 cm 3-es kittel akár 100 km/h fölé is emelhető a végsebesség, de az már rendszámköteles!

Az ICE ideális városi robogó. A 30 mm belsőcső átmérőjű első villaszárak között morcos nagy távolság van. Hátul színével is kirí a bal oldalra helyezett combos teleszkóp, mely még állítási lehetőségeket is tartogat az ICE motorosának, egész pontosan négyet. A 10 colos kerekek jellegzetes fényezése alatt alumínium felni rejlik, az extra széles, sportos gumik remekül besegítenek a teleszkópok nehéz munkájába. A 190 mm-es hidraulikus tárcsafék ereje elegendő ahhoz, hogy orra billentse az ICE-t, de a hátsó 110 mm-es dobbal is lehet frászt hozni a nézelődő nénikre egy satuzásos befordulással.

Az érdekes huzatú ülés elég széles, ha nagyon kell, két személy számára is elegendő. Nagy hibája, hogy alatta nincs semmiféle tároló, de máshol sem, így szükség esetén csak az ülésre rögzíthetjük csomagjainkat, vagy marad a hátizsák. A 780 mm-es ülésmagasság baráti, bár a széles ülés miatt terpeszteni kell erősen. Az üléspozíció inkább sportos, mint kényelmes, de a visszapillantó tükrök a keskeny kormány ellenére is jól használhatóak.

A Gilera ICE fullextrás, többfunkciós folyadékkristályos műszerfalpanelje a kortárs robogók között különlegességnek számít. A szögletes ablakban ovális kijelzőről olvasható le a sebesség, a megtett km-ek száma, de van itt napi számláló, többszegmenses üzemanyagszint jelző és időmérő óra is. Az oldalt sorakozó színes cukorkák - a szokásos visszajelző fények. A jégcsapforma első fényszóró erős fényével gyorsan megbarátkoztunk, biztonságosan használható a robogó sötétedés után is. Kedves figyelmesség a lámpaidom két szélén található sarkalás, mely az esetleges borulások során keletkező károkat hivatott csökkenteni.

Az ülésidomból hátsó-felső sárvédővé alakuló műanyag elemre került az ICE hátsó lámpája és a hátsó indexek. Az irányjelzők füst színű burája és a féklámpa szokatlan formája megihlette a motorépítőket is, a legváratlanabb helyeken - pl. egy V-Maxon - találkozhatunk az ICE alkatrészével. A sárvédelemre nagyon nagy hangsúlyt fektettek a Gileránál. Az említett darabon túl egy üreges belső sárvédő, valamint egy, a motorblokk házához rögzített, kerékre simuló egység is védi a robogós hátát a felcsapódó víztől, egyben ide szerelhető a rendszám is, ha arra lenne szükség.

Bármerre jártam az ICE-szal, bárhol állítottam le, az emberek odajöttek megcsodálni. Mindenkinek volt egy kérdése a motorral kapcsolatban. Új ára annak idején 2029 euró volt, ami kb. 460 000 Ft - egy ötvenköbcentisért nem kevés.

A Gilera frappánsan megvalósította az átlag európai tinédzser ideális közlekedési eszközről alkotott elképzelését, csak egy a baj: általában nem a tizenéves keresi meg rá a pénzt, hanem szülei, akik az ICE remek megoldásai miatt fizetendő magasabb árát nem nézték jó szemmel. Így e remek jármű mindössze két éven át szerepelt a Gilera árlistáján. Már a gyűjtők fenhetik rá a fogukat.

Műszaki adatok:

Gilera ICE

Motor: Piaggio Hi-PER2 kétütemű, léghűtéses, egyhengeres
Lökettérfogat: 49,3 cm 3
Furat x löket: 40 x 39,3 mm
Gyújtás: elektronikus CDI
Indítás: önindító és berúgókar
Kenés: automata különoljozás
Váltó: Automata CVT váltó, automata centrifugális kuplunggal
Első futómű: 30 mm-es hidraulikus teleszkóp
Hátsó futómű: egy rugóstag állítható előfeszítéssel
Fékek: elöl 200 mm-es úszó tárcsa kétdugattyús féknyereggel, hátul 110 mm-es dobfék
Kerekek: elöl 3x10", hátul 3x10"
Hossz: 1202 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank térfogata: 6 liter
Olajtartály: 1,6 liter