no

Tüzet lopott

2007.10.25. 11:22

Adatlap Gilera Fuoco 500 Ie. 2007 (493)

  • Hengerűrtartalom: 493 cm3

A Fuoco motorja nevéhez híven tüzes, a burkolat alatt a Gilera legerősebb, MASTER 500ie blokkja dolgozik, automata röpsúlyos kuplunggal békés együttműködésben. Elegendő könnyedén belekapaszkodni a markolatba, hogy érezzem az 500 cm³-es (egész pontosan 492,7 cm³), négyszelepes, direkt befecskendezéses és vízhűtéses motor teljesítményét: nulláról százra 7 másodperc alatt gyorsul. 143 km/h-ra képes, ehhez dinamikus gyorsulás jár még a végsebesség közelében is. A motoregységben két gyertya is van. A dupla gyertyás megoldással az üzemanyag elégetését optimalizálták, így csökkent a motorzaj, valamint a károsanyag-kibocsátás.

Az első élmény, hogy nincs élmény. Azaz klasszikus motoros élményt nyújt, menet közben észre sem venni a különbséget, három keréken teljes élvezettel motorozhatunk. Semmi sem érezhető a plusz kerékből, a motor ugyanúgy irányítható, dönthető, a kormány könnyedén fordítható, akár a hagyományos kétkerekűek esetében. Ekkora döntési szög eddig robogóval nem volt lehetséges. Mondhatnám, bolondbiztos a futómű, soha ilyen biztonsággal nem döntögettem robogóval, holott 244 kilót nyom, azaz negyvennel többet, mint az MP3. Ha valami csúszott, az a hátsó kerék volt, miközben a lábtartó és a kipufogó tüzet csiholt az aszfalton. Hogy a Fuoco igazi énjét tutira megtapasztaljam, nyakamba kaptam egy jó kis zuhét. A háromlábú Gilera megmutatta, hogy micsoda könnyedséggel és biztonsággal lehet vele döntögetni még a vizes-csúszós körforgalomban is.

A kanyarodás mellett a Fuoco a megállásban is nagy tehetség. A gyár szerint 20%-kal rövidebb fékútra van szüksége egy egyszerű robogóhoz képest. Az biztos, hogy három tárcsafékével nagyon stabilan fékezhető a szerkezet, de természetesen csak hátsót használva ennek a motornak is kitör a hátulja.

Ülése egészen kényelmes, ilyen széles lap nemhogy egy robogónak, de egy luxustúragépnek is dicsőségére válna. Csak hosszú távon vált betonkeménnyé. Sportosra hangolt futóműve a sima utat jobban szereti. Különben pattog. Ezen a gépen is megtaláljuk az ülésvédő ponyvát, ami lehet, hogy lényegtelen apróságnak tűnik, de igazán akkor értékeljük, ha nem az ázott ülésre kell huppannunk.

A Fuoco az első olyan szerkezet, amire teljes nyugalommal kijelenthetem, hogy egyformán hihetetlen élmény vezetni kezdő és rutinos motorosnak egyaránt. Exkluzivitásához képest egészen kedvező összeg áll árcéduláján. Regisztrációs adóval együtt összesen 2 099 920 Ft-ot kérnek a hazai márkakereskedésekben érte, hihetetlen, de 100 ezer forinttal kevesebbet, mint a Suzuki 650-es sima Burgmanjáért, hát nem megéri? Ezennel a Fuocót is betoltam álmaim garázsába, remélem egyszer tényleg sorra kerül.

Műszaki adatok

Gilera Fuoco 500ie

Motor: egyhengeres, vízhűtéses, négyütemű, négyszelepes, SOHC MASTER
Hengerűrtartalom: 492,7 cm³
Furat x löket: 94 x 71 mm
Kompresszió viszony: 10-11 : 1
Max. teljesítmény: 40 LE (29,5 kW) 7250 1/min-nél
Max. nyomaték: 42,23 Nm 5500 1/min-nél
Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendező
Váltó: automata CVT
Kuplung: száraz centrifugális
Váz: dupla bölcső térhálós, nagy szilárdságú acélcsőből
Első futómű: négy alumínium segédkarral összekötött paralelogramma, két kormány oszloppal és elektrohidraulikus futómű-pozícionálóval
Hátsó futómű: egykarú lengő villa, a motorblokk rezgéseit csillapító vázcsatlakozással, dupla hidraulikus, négy fokozatban állítható rugóelőfeszítésű lengéscsillapítóval
Első fék: 240 mm-es dupla tárcsafék, kétdugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: 280 mm-es tárcsafék, kétdugattyús, úszónyerges munkahengerrel
Parkolófék: mechanikus, a hátsó kerékre hat
Első kerekek: alumínium ötvözet, 3 x 12"
Hátsó kerék: alumínium ötvözet, 4,5 x 14"
Gumik: elöl 120/70-12" 51S, hátul 140/70-14" 68S
Méretek (H x Sz): 2160 x 775 mm
Tengelytáv: 1550 mm
Ülésmagasság: 785 mm
Száraz tömeg: 244 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 12 l (1,8 l tartalék)
Fogyasztás : 4,7 l/100 km