A leggyorsabban állni

2008.09.29. 02:19

A villanyos

Ez jó! Veszettül gyorsul, nagyon csendes, jókora fúvott kerekeivel komfortosan gurul – bonyolult és helyigényes rugózott felfüggesztés nélkül. A városban ez a legszalonképesebb Go-Ped; se zaja, se bűze, senkinek egy szava nem lehet ellene.

Van persze pár baja, és mind ugyanarra az okra vezethető vissza: ólom-savas akku van benne modernebb cucc helyett. Tehát nehéz, gyorsan lemerül (turbó üzemben úgy 8, gazdaságos üzemben 13 kilométer körül van a hatótávolsága), érezhetően gyengül a használattal. Viszont a villanymotor minimális ellenállása miatt lemerült akkuval is löködhető a roller. Van benne fantázia, de jelen állapotában csak belvárosi használatban lehet értelme, pár kilométeres távokon.

Mint a többi Go-Ped, ez is könnyen összecsukható, cipelhető, de nagy súlya és tekintélyes hossza miatt sokkal nehezebben kezelhető, mint az a városi roller, ami most következik:

Műszaki adatok

Motor: 24 voltos, szénkefés egyenáramú motor alumínium hűtőbordákkal
Maximális sebesség: 35 km/h
Erőátvitel: lánchajtás
Hatótávolság: 13 km
Saját tömeg: 23,4 kg
Max. terhelhetőség: 180+ kg
Akkumulátor: 4 db 12 voltos ólom-sav akku
Gumik: fúvott abroncsok
Abroncs: 10 colos polimerabroncsok
Fék: tárcsafék az első keréken
Magasság:104 cm kihajtva, 43 cm összehajtva
Hosszúság: 122 cm
Szélesség: 46 cm

A Sport

Ez bizonyult a legalkalmasabbnak az eredeti célra, vagyis a tömegközlekedés és a gyors egyéni transzportáció kombinálásának megoldására. Rövid, könnyű, egy pillanat alatt cipelésre késszé tehető, akár 30-40 kilométert is elmegy egy tank benzinnel. Még a távolsági busz csomagtartóját se kellet kinyittatnom, amikor felvittem a gépet a Vértes Volán egyik járatára: lehajtott kormánnyal szépen elfért a lábam alatt. A sofőr se szólt érte.

A Sport a legegyszerűbb Go-Ped modell (ha nem számítjuk a lábbal hajtós változatokat) – még kuplung sincs rajta. Ha hidegen akarjuk beindítani, átkattintjuk a kis szívatókart, pumpálunk párat a kis gumigombon, ami spriccel egy kis benzint a gyorsan kiszáradó porlasztóba. Lábbal a roller alá nyúlunk, picit megemeljük a hátsó kereket, egyszer-kétszer megrántjuk a zsinórt, és már pöfög is a 22,5 köbcentis, 1,2 lóerős kétütemű.

És a főtengellyel együtt a kerék is forog. Kell hát némi rutin az elinduláshoz, hiszen ha csak simán ráállunk a deszkára, rögtön lefullad a motor. Nekem az jött be, hogy a fékkel fogva tartottam az első kereket, a kormányt enyhén nyomva a levegőben egyensúlyoztam a hátsót, aztán egy lendületes mozdulattal ráléptem a rollerre, megtoltam a kormányt, elengedtem a féket, meghúztam a gázt – mindezt egyszerre.

Pár utcasarokig azért eltartott, amíg mindezt tökélyre fejlesztettem. Addig sok vigyorgásra adtam okot a Népliget és Újpest között közlekedőknek. Utána viszont már csak leesett állal néztek. Mindenki.

Ahogy a Hungária körúton suhantam a kerékpárúton, megnéztek az idősek (rosszalló fejcsóválás), a középkorúak (mogorva mellettem elnézés, esetleg enyhe mosoly), a fiatalok (röhögés, lelkes kiabálás: nekem is kell egy ilyen!). A dugóban veszteglő kamionosok, autósok pedig láthatóan irigykedtek: ott bohóckodik valaki, arcán széles vigyorral, jól érzi magát, és tiszteletre méltó tempóban, néha akár a 30 km/h-t is elérve halad célja felé.

Azt persze nem tudták, milyen iszonyatosan ráz a pici, tömör gumis kerekű, rugózás nélküli roller a repedezett járdán meg a térköves burkolatokon. Csak úgy kocogott a fogam. Ez az egyik oka, ami miatt nem veszek ilyen rollert.

Szabad-e?

Elvileg ezek a rollerek rögtön illegálissá válnak, ha az ember kiviszi őket a kertkapun, hogy közterületen közlekedési eszközként használja őket. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a kutya sem törődik vele. Az elektromossal főleg nem, a csendes gyengébb benzines modelleket némi fejcsóválás és vállvonogatás után szokták útjukra engedni – a zajos sportgépekkel pedig épeszű ember úgysem merészkedik se az autók, se a gyalogosok közé.

Talán még bele is szerethettem volna, ha nem jön közbe egy olyan esemény, ami pillanatok alatt drasztikusan lerontotta a roller teljesítményét. Eleredt ugyanis az eső. A dörzskerekes hajtás pedig nem nagyon tudott mit kezdeni a vízzel. Innentől kezdve sík úton 8-10 km/h-ra voltam jó maximum, ha meghúztam a gázt, rögtön elpörgött a dörzskerék. Álló helyzetből gyorsítani csak lökdösős rásegítéssel lehetett, emelkedőn pedig maradt a tolás. Amit ugye nem nagyon lehet, hiszen a dörzskerék nem emelhető el a keréktől. Szívás.

Műszaki adatok

Motor: 22,5 cm³, 1,2 lóerős, egyhengeres, kétütemű, léghűtéses
Minimális sebesség: 3,2 km/h
Maximális sebesség: 32 km/h
Erőátvitel: dörzsmeghajtás
Hatótávolság: 30–35 km/tank
Saját tömeg: 9 kg
Max. terhelhetőség: 180+ kg
Üzemanyag: 1:40-es keverék
Üzemanyagtartály: 1 l
Gumik: sima felületű, tömör, 15,24 cm-es cserélhető gumik
Abroncs: 12 küllős polimer
Fék: patkófék az első keréken
Magasság:107 cm kihajtva, 31 cm összehajtva
Hosszúság: 87 cm
Szélesség: 36 cm

Melyik kéne?

Mind a három. A kocsimban tartanám az elektromosat, a terepessel elmennék néha túrázgatni, ugrándozni a környéken, a kis benzinest meg gyakran használnám Budapesten belüli jövés-menésre. Csak ehhez annyiba kellene kerülni a háromnak együtt, mint amennyibe most kerül a legolcsóbb.

Bruttó 131 880 forintba kerül a Sport, 215 880-ba az elektromos gép (ez másfélszeres akkukapacitással 257 880 forint), a terepes Gyepszaggató ára pedig csaknem háromszázezer forint. Űhhh. Szóval nem veszem meg mind a hármat, az tuti. Esetleg ha lenne elektromos lítium-ion akkuval, azt ki tudnám használni...

Ja, Amerikában már van . 2259 dollárba kerül. Az úgy 380 ezer forint. Játéknak még mindig drága, de ha hozzáveszem, egy évben hány unalmas dugóórától mentene meg – lehet, hogy csak kéne egy.

És még sokan mások

Természetesen nem csak Go-Ped márkanéven lehet motoros rollert kapni – és nem csak olyan bazi drágán, amennyibe az amerikai cucc kerül. Akit érdekel a téma, az index szaktopicjában számos jópofaságot, a gyáriak mellett házilag épített rollereket is talál. Meg ezt a motor vontatta görkorcsolyát. Szép, új kihívás, már hívom is a forgalmazót, tud-e egy ilyen egykerekű borzalmat adni tesztre. Hátha hazaérnék vele épségben Fejér megyébe. Ha meg nem, hát legalább lesz miről írni.