no

350 kiló szteroid

2007.09.20. 12:47

Azt, hogy a 350 kilót álltában mozgatni az átlagos erejű motoros csak unelegánsan, jobban mondva bénán tudja, amíg rá nem jön a trükkökre, hogy a városi kanyargás egy kamionnal is könnyebb, mint ezzel, hogy az esetek nagy részében autónyi parkolóhelyre van szükség, nem baj. Azért Harley, hogy nagy, különleges és nehéz legyen. A városi fogyasztás is inkább autónyi, méghozzá nem is kisautónyi, hanem elegáns középkategóriásnyi, olyan tíz liter körül jött ki, de a hatmilliós ár mellé ez is elfér.

Ám vannak objektív problémák is, méghozzá szép számmal. Ezek közül engem a legjobban az zavart, hogy az 1,6-os kéthengeres úgy ugrál alapjáraton, hogy a szemem előtt összefolyt a világ. Közben a rezgésekkel alaposan próbára tett motorosnak más orvosi problémái is támadhatnak, hacsak előrelátóan nem húzott azbesztbéléses bugyit. A zacsitól kábé három centire, légkalapácsnyi amplitúdóval reszkető hátsó hengerből kilencven fok körüli hő száll fel alapjáraton. Ide kívánkozik egy kis biológia: tudják miért hordja kívül a hím homo sapiens a heréit? Mert az ondósejteknek rosszat tesz a meleg, megöli őket. Ezzel cseppet sem akarok arra célozni, hogy aki Road Kinget tartósan használ, az nemzőképtelen lesz, hiszen országúton a hő elszáll hátrafelé. De azért veszélyes lehet.

Mellesleg pedig a Road King nem is olyan borzalmasan kényelmes. Városban akkorákat üt, közben meg zörög, hogy szinte vágyni kezd az ember valami jó kis masszív, filigrán, japán rizsrakétára. Az eleje meglehetősen bizonytalan, hátul viszont reménytelen helyzetben van az utas, mert ott iszonyúan rövid a rugóút. Nem kaptam meg a motorhoz azt a külön pumpát, amivel a rugóstagot állítani lehetne, de legalább utánaolvastam a dolognak. És lám, az derült ki, hogy akárhová pumpálja, ereszti a rugóstagokat a motoros, a hátsó utasa akkor is szenvedni fog minden gödörnél. Ezúton kérnék elnézést a feleségemtől a városi szakaszokért.

Ennek ellenére a nagy HD-nek van egy-két meglepő előnye városban. Például a fékje, ami puha ugyan, de érzéssel adagolható, és egyáltalán nem fárasztó a használata. Vagy az üléspozíció, ami alacsony, ezért akármekkora szörnyeteg is ez, bizalommal lehet araszolgatni vele. És a legmegdöbbentőbb dolog: egészen finom, könnyű kuplungja van. Egész nap rángathatja az ember, akkor sem zsibbad el a bal keze. Az index kezelése pedig végtelenül ötletes, más motorgyártók is átvehetnék. A bal gomb a bal, a jobb a jobb villogóé. Egy nyomás, bekapcsol; még egy nyomás, kikapcsol. A kettő egyszerre – vészvillogó. Nagyszerű, még ha minden Harley-tesztben le is írjuk.

350 kiló sem elég a lámpának

Van egy közlekedési lámpa az utcánk torkolatában, ami késő délutántól az aszfalt alá épített fémérzékelővel működik. A Kawasakim 245 kiló, az nem váltja át. A Road Kinggel hosszan vártam a váltásra, mert szinte biztos voltam benne, hogy ez az iszonyatos mennyiségű vas triggereli majd a lámpát. Hát nem.

Egyébként tudja valaki, hogy a KRESZ mit enged ilyen helyzetben? A lámpa percek óta piros, előrébb nem mehetek a motorral, hogy valami érkező autó átváltsa mert ott a stopvonal. Legjobb ismereteim szerint innen vinnének sírba, az talán feloldja a szabályokat. Én jobb híján át szoktam menni a piroson. De valójában mit kéne tennem, hogy a jog határain belül maradjak? Várni egy következő autóra, hogy az váltsa át nekem a lámpát nem megy, mert annyit nem gurulhatok előre.

És még hadd fűzzem ide "kulesz" nevű olvasónk, a cikkre érkezett, találó eszmefuttatását:

A "350 kiló sem elég a lámpának" című kiemelt bejegyzéssel kapcsolatban eszembe jutott egy rövid gondolatsor. Ott áll a motoros a lámpánál, nem vált, hosszú percek telnek el. Eközben begurul mögé egy-két autó is. A motoros megunja a várakozást, átcsorog a piros jelzés ellenére. Erre a mögötte álló autósok kategorizálják a motorost, miszerint: türelmetlen; szabálytalan; na látod kisfiam ezért van ennyi motorosbaleset, mert ezek nem bírnak magukkal. A kategorizálás és Belzebubbal egy lapon említés közben előrébb csurog az autós is a motoros helyére. A lámpa hamarosan átvált, és ezzel beigazolódik az autós számára, hogy a motorosok valóban nem véletlenül érdemelték ki a rájuk aggatott jelzőket. Természetesen a következő kiszálláskor elújságolja a tanulságos történetet családtagjának/barátjának/kollegájának, aki ezután már tudja, hova tegye a motorosokat.

Autópályán azonban megint csak akadnak gondok. A motor hatalmas, nyomatékos, a hatodik fokozat hosszú, tempomat is van, gondolnánk, egy jó 160-as tempó meg se kottyan ennek a masztodonnak. De nem, a Road King az 55 mph korlátozásának a hazájában született, tartósan nem is szeret sokkal többet. A legnagyobb hibája a szél, ami érdekes, de nyitott sisakban elviselhetőbb. A motor is erőlködik, ha elhagyjuk a 130-at, ez valószínűleg azért van, mert a hatodikat nagyon hosszúra méretezték, az ötödik viszont túl rövid a száguldáshoz. És nagy tempónál nagyon kényelmetlen a kormány. Ha az enyém lenne, azonnal lecserélném keskenyebbre, minimum egyenesebbre, annyi szent.

Vegyes érzelmekkel vittem vissza a Road Kinget. Amitől féltem, abban nem is olyan rossz. Az ősi motor döbbenetesen kulturált már valamivel alapjárat fölött, és nem válik csapágygolyókkal teli, gyűlöletes betonkeverővé, ha kihúzatjuk, marad a sima járás. Fura, de tűrhető a fék, és a nagyharleys karakter mélyen belemarkol az ember lelkébe. Aki csak kétszámjegyű utakon használja, nem is érti, mit lehet rajta kritizálni, Solymár és Tatabánya közt ennyire legfeljebb egy jó vényolcas Mustang tudja felidézni Amerika legszebb korszakát.

De a gonosz hátsó rugózás, a kis sebességnél lottyadt első villa, az alhasi régiókat az Etna gázainak forróságával megolvasztó blokk, és a csigolyaszétugrasztó alapjárati remegés rémesen kellemetlenné teszi városban. Autópályán pedig a közepesnél rosszabb szélvédelem, az ötödik és hatodik fokozatok közötti lyukban szomorkodó motor, és a harmincas évek ergonómiai tanain alapuló kormányforma szenvedéssé ront minden, kétszáz kilométernél hosszabb utat.

A Road King klasszis lehetne, mert csodásan néz ki, akadnak helyzetek, amikor képességei egyenesen zseniálisak, és valóban megvan az a hangulata, amire semmilyen, rizskeményítőből gyúrt utánzat nem képes. Egy új hátsó felfüggesztés, egy jobban hangolt váltó, egyenesebb, keskenyebb kormány, no meg mindenek előtt kevesebb hő – egy jó mérnökgárdának nem nagy kihívás. Hé, valaki ott, Milwaukeeban?

Műszaki adatok

Harley-Davidson Road King

Motor: V2-es, léghűtéses, négyütemű, DOHC
Lökettérfogat: 1584 cm³
Kompresszióviszony: 9,2:1
Furat x löket: 95,3 x 111,1 mm
Váltó: hatfokozatú
Teljesítmény: 57 kW (78 LE) 5450 fordulat/percnél
Nyomaték: 125,5 Nm 3500 fordulat/percnél
Ülésmagasság: 693 mm
Hosszúság: 2380 mm
Tengelytáv: 1613 mm
Első futómű: teleszkópvilla
Hátsó futómű: levegővel állítható keménységű rugós tagok, lengővilla
Gumik: MT90 B16 72H elöl, MU85 B16 77H hátul
Fék elöl: dupla, 292 mm-es tárcsafék négydugattyús féknyergekkel
Fék hátul: szimpla, 292 mm-es tárcsafék négydugattyús féknyereggel
Üzemanyagtank térfogata: 18,9 liter
Száraz tömeg: 345 kg
Ára: 4 630 800 Ft (szállítással, vámmal, de áfa, regisztrációs adó és forgalomba helyezés nélkül)