Napsikló
Idegen civilizációk földi munkálkodásaira számos bizonyíték született. Hogy ebből mennyi igaz, már kérdéses. Az viszont tagadhatatlan, hogy a huszadik század összes gabonaköre könnyű talány a Helix óriásrobogóhoz képest.
Már a Helix név is árulkodó. Minden bizonnyal a
mi naprendszerünkre utalhat. Megingathatatlan elméletem szerint,
eredetileg
könnyű intergalaktikus közlekedési eszköz volt, amit a
földre érkező szorgos idegenek csapata a helyi viszonyokra formált.
Kellő tapasztalat hiányában, - és gondolom szükségmegoldásként -,
12 colos zsúrkocsi kerekeket applikáltak a járműre. Aztán beépültek
a minden újra nyitott japán tervezőcsoportba, és 1986-ban
megkezdődhetett a Helix sorozatgyártása.
Elméletemet a józan ész igazolja, mert
gondoljunk bele, csupán egy UFO lehet, aki megalkot egy hihetetlen
űrsikló kinézetű turacsopperrobogomotort.
Amikor megláttam barátomnál, tudtam végzetes a szerelem. Ezért gyorsan szögezzük is le az elején, ezt a motort nem lehet racionálisan szemlélni. Nézzünk rá úgy, ahogy ő néz ránk: őrület.
Pár kilométer megtétele után, kezdtem megszokni
a pici kerekeket, és a nagy motorokat megszégyenítő tengelytávot. A
labilis futóművel egyre bátrabban döntöttem a kanyarokban. A Helix
tankja a lábtér magasságában van, láthatólag igyekeztek a minél
alacsonyabb súlypont elérésére.
A kényelmes chopperes érzés zseniális. A puha ülésben a lábam szinte teljesen kinyújtva, kezem vállmagasságban: Peter Fonda sem csinálja jobban. Nem lenne rossz, ha a kormány dőlésszögén állítani lehetne, de ez sajnos csak sarokcsiszolóval és hegesztő-felszereléssel megoldható.
Az időjárás ismét kegyes volt, ugyanis
szélsőséges viszonyokat biztosított a Helix teszteléséhez. Az esőt
- a jókora szélvédőnek és a körkörös védelemnek hála -, szinte
szárazon sikerült megúsznom.
Sajnos a tesztelt jármű nem volt egy hamvas darab, ezért elképzelhetőnek tartom, hogy a futómű bizonytalansága műszaki problémákra vezethető vissza. Biztos vagyok benne, hogy egy kis karbantartás sokat segítene. Persze az is lehet hogy minden megszokás kérdése, mert a Helix-ről visszaülve a saját klasszikus felépítésű motoromra annak viselkedése is meglepetésként ért.
A zseniális utópisztikus formát a nyolcvanas
évek újítása, a digitális visszajelző műszerek viszik tovább. Ezek
a műszerek a folyadékkristályos kijelzőket megelőzve, szegmenses
LED (Light Emitting Diode - Fénykibocsátó Dióda) elven működtek.
Természetesen, ahogy ez lenni szokott az ilyen
öregebb berendezésekkel, itt-ott hiányzik egy szegmens a
kijelzőből. Így például a kijelző hibája miatt a
benzinszintjelző a fél tank után legközelebb már csak a tartalékot
mutatja. Sajnos ezek az elektromos hibák ritkán orvosolhatók.
Nem csak kényelmi berendezés, hanem ekkora
testnél már hasznos dolog a kézifék. A balra található kis fogantyú
a hátsó féket benyomott állapotban rögzíti. Alatta található a
biztosítéktáblát is magába foglaló zárható kesztyűtartó a
fénykardnak.
Sajnos tesztmotorunk a távoli múltban
galaktikus becsapódás áldozata lehetett, ekkor az eleje
megsemmisült.
Ötletes hazai szakik, dacolva az eredeti formatervezéssel új
arcot barkácsoltak. Egy picit más az első idom formája, más lámpát
kapott, és az irányjelző is beljebb került. Ez nem lenne akkora
baj, csak valószínű, hogy a tervezés minden energiájukat
felemészthette, mert a kivitelezéstől Pirx kapitány is a sarokba
hajítaná hőálló ezüsttel fújt gumicsizmáját.
A kisméretű droidok elhelyezése megoldott |
Tulajdonképpen magát a járművet a hátrafele
nyíló óriási doboz elé építették. A zárható, eredetileg finoman
bélelt vízhatlan belső mindent elnyel. A doboz tetején a hátsó
utast háttámla kényezteti, így a
droid sem fordul ki a székből, amikor elérjük a százhúszas
végsebességet. Ekkor már minden lelki erőnkre szükség van,
főleg ha egy kamion is halad a közelünkben. Ezért veszélytelenebb
és szórakoztatóbb a száz alatt közlekedés.
A meghajtásról - földi viszonyok között -
négyütemű 244 köbcentis vízhűtéses motor gondoskodik.
Az első idom alatt figyel a kis vízhűtő, amit szükség esetén
villanyventilátor hűt. Az erőátvitelért a Honda V-Matic automata
rendszere bonyolítja. Csak csavarjuk a markolatot és kapaszkodunk.
Még a gyorsulás is kielégítő. Természetesen a Helix önindítós,
berúgókarnak nyomát se látni.
A maga idejében a Helix volt a legnagyobb robogó. Ma már léteznek korszerűbb, jobb, nagyobb hengerűrtartalmú testvérek. De szebbek nem, az tuti.
Műszaki adatok:
Gyártó: Honda
Típus: CN250 Helix
Motor: vízhűtéses, négyütemű, egy hengeres
Hengerűrtartalom: 244 ccm
Max teljesítmény: 16 LE /7,000rpm
Erőátvitel: Automata V-Matic sebességváltó
Keréktávolság: 1620 mm
ülés magasság: 665 mm
Üzemanyag tartály: 12,1 l
Száraz súly: 159 kg
Ára használtan: 300-500.000 Ft
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.