Kire ütött ez a gyerek?

Teszt: Honda CBR125R - 2007

2007.07.31. 17:44

Ez is CBR, még ha picinyke is. A világbajnokságokon tündöklő nagyságokhoz, a CBR600RR-hez és az egyliteres Fireblade-hez nincs sok köze, talán csak a fényezés, meg a keskenyre húzott cicaszem lámpák. Sornégy helyett egyetlen henger, a 172 ló helyett meg 13 és kétharmad.

Cifrán hangzik, hogy a CBR125R a Honda árlistáján a szupersport gépek közé került, pedig ebben nincs semmi különös. A Honda a versenyzőknek szánja a nyolcadliteres CBR-t, vagyis a versenyzőpalántáknak. Hiszen még csak 16 éves, és ha kezében az A1, törvényes keretek között ennél erősebb gépet még nem is hajthat.

És lett a CBR125R

Az NSR125R kétütemű versenygép gyártását 2003-ban befejezte a Honda. A keletkezett űr betöltésére 2004-ben megszületett a 125-ös kategória négyütemű sportgépe, a CBR125R, mely már bemutatása évében tarolt a kategóriájában, 2006-ban például a legkelendőbb motor volt Angliában. Három év gyártás után a Honda zöld irányelvét követve elérkezett a változtatás ideje.

A tatarozás első számú indoka az volt, hogy az Euro3-as követelmények maradéktalan teljesítése végett üzemanyag-befecskendezéses lett , és ha már úgyis hozzányúltak, ki is pofozták a külsejét. A lehetőségekhez mérten azért igyekszik hasonlítani a nagy gépekre. A fényszórókat az istenített CBR600/1000RR stílusában tervezték át, hogy szupersport géphez mérten morcos külsőt kapjon, és felhasználták a nagyok fényezési sémáit is. A 2007-es CBR125R természetesen hondapirosban (fekete szárny logóval), valamint kékben, feketében és fehérben vásárolható meg.

A motorról annyit, hogy a 125 cm³-es, négyütemű, egyhengeres, vízhűtéses blokkot 2007-től már nem karburátor, hanem PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező táplálja. Az egy hengerben továbbra is mindössze két szelepet mozgat a felül fekvő vezérműtengely, ami a jövőben még ad lehetőséget a fejlesztésekre. 13,6 LE-jét 10 000-es percenkénti fordulatszámon hozza, a fordulatszám-tartomány vége kicsivel 12 000 felett van. Teljesen csak az első négy sebességben pörgi ki magát a motor (sík úton).

Városban elég három sebesség, országúton négy. Autópályán esetleg felkapcsolhatunk ötödikbe, ha már felgyorsultunk végsebességig, csak hogy ne pörgessük halálra. Lejtős autópályán jöhet a hatodik, de a gyorsításnak tán jobbat tesz, ha üresbe kapcsolunk. Az egyes épp csak elindulásra jó, azonnal kapcsolom a kettest. A CBR125R használható fordulatszám-tartománya 6000 és 10 000 1/min között mozog, de ha nyomatékból akarunk közlekedni, egy pillanatig se engedjük a fordulatszámot 7500 alá. A gyorsulást nyakfájdítónak nem nevezném, de azért épp elég lendületesen lehet vele közlekedni a városban. A piroslámpás indulásokkal sincs probléma, az autók jócskán hátul maradnak. Viszont a dinamikus gyorsítás nem az erőssége, az országúton cammogó teherautó előzéséhez kíméletlenül vissza kell váltani. A váltó igazán remek, csendesen, könnyedén és pontosan vált. A kuplung szuperkönnyű, felváltáskor kuplungolás nélkül is elvan a motor, ezzel megspórolhatjuk a lendületvesztést.

Egyhengeressége ellenére meglepően egyenletesen jár. Ez nem véletlen: van benne egy ügyesen megszerkesztett kiegyensúlyozótengely. Még a hanggal sincs probléma. Komoly, emberes hangja hallatán kicsit visszavesznek a kis CBR-rel viccelődők. Indításra ott az önindító, de egész meglepődtem, hogy nincs run-stop kapcsoló, azaz a gyújtáskulccsal tudjuk leállítani a járó motort.

Hatodikban 125-tel repesztek. A Honda legkisebb sportmotorján a fordulatszámmérő mutatója a 11 000-es vonalkát kóstolgatja. Ennyi, nincs tovább. Ennél a tempónál ha nem lenne szélvédő, az se okozna nagy problémát, de ha befekszem a kicsinyke műanyagdarab mögé, még néhány milliméterrel feljebb tudom imádkozni a kilométeróra mutatóját. A végsebesség nagyban függ a szélviszonyoktól is, de egy kamion szélárnyékában jól ki lehet húzatni.

Marha takarékos. Még 2,5 l/100 km-es értékeket is rebesgettek a használók, a Honda 2,57 liter/100 km-es adatot ad meg. Nekünk elcsámcsogta a 3-at is, de meg is kínoztuk. A 10 literes üzemanyagtank mindjárt nem is olyan kicsike. Volt viszont valami, amit nagyon nem szerettem. Még ha ritkán kell is tankolni, a tanksapka az ember kezében marad, vagyis helyet kell neki keresni a kútoszlopon, míg feltöltjük a gépet.