no

A leggyorsabb hokedli

2007.05.21. 07:59

Adatlap Honda SH125i (124 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 124 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 14 LE @ 9000 rpm
  • Ülésmagasság: 785 mm
  • Tömeg: 136 kg
  • Tank: 7 l
  • 939 000 Ft

Városban, hétköznap nem ismerek gyorsabb közlekedési eszközt, mint a nagy SH. Nem tudom, hogy ebben a méretben, ebben a kategóriában szükség van-e egyáltalán ilyen dinamikára, mindenesetre a Honda legkisebb nagy, vagy éppen legnagyobb kis robogójával töltött napokat nagyon élveztem.

Visszavittem a Hondának a Shadow Spiritet , csereakcióban: le se vettem a bukót, már ültem is át erre a robogóra. Így hát meg se néztem rendesen, csak felugrottam a magas nyeregbe, indítottam, hajrá. Aztán majd' leestem az ülésről, szó szerint is, meg képletesen is.

Az SH300i a 125/150-es SH vázára épül. Azt is szerettük, meg az egész kategóriát: nagykerekű, keskeny injektoros robogó, praktikus eszköz a békávé (vagy bármelyik városi kávé) kiváltására. Ez a 300-as is, ha rajta ül az ember, olyan, mint bármelyik kis ötvenes. Derék, térd, boka 90 fokban hajlik, hát egyenes, karok egymáshoz képes kis szögben eltartva, könyökben berogyva pihennek a keskeny kormányon. A műszerfal mögött nem látni a sárhányót, a kereket, hátul sincs a nyereg után semmi. Kis vacak.

Csakhogy ebben a kis vacakban egy 279 köbcentis, 27 lóerős motor dolgozik. A gyorsulás elképesztő, a végsebesség 130 km/h. Ezt mind kipróbáltam, míg a Honda budaörsi központjából a reggeli csúcsban átberregtem az újpesti szerkesztőségbe. Rendkívül hamar megérkeztem.

Apró, könnyű kasztni, erős motor, semmi váltó, nagy kerék. Az SH300i-t mintha direkt a budapesti viszonyokra tervezték volna. A tizenhat hüvelykes abroncsokkal simán átüget a kátyúkon, keskeny kormányával könnyedén ellavírozik a kocsisorok között. Kicsit túl könnyedén is, az ember pár sikeres átsiklás után hajlamos túlbecsülni képességeit. illetve alábecsülni a réseket. Utoljára vagy két éve koppantottam meg motortükörrel autótükröt - meg most a kis SH-val.

Ha itt-ott kinyílik az út, akkor sem szorulunk le a jobb szélre, hiszen a robogó erőlködés nélkül, pillanatok alatt képes akár száz fölé is gyorsulni, ha a forgalmi helyzet lehetővé teszi. (Persze az is, hogyne, a KRESZ.) Zöldre váltó lámpánál automata váltómű segíti a prompt indulást, megmentve a sor elé tolakodott motorost a lefulladás rémétől.

A vízhűtéses, injektoros egyhengeres télen-nyáron biztosan, gyorsan indul, hosszas bemelegítésre, szivatóval játszadozásra nincs szükség. Aki mégis jobban szereti melegíteni kicsit a gépet, megteheti, ha középállványra helyezi a csendesen duruzsoló Hondát. A környezetet ugyan terheljük némileg a havi pár deci benzin felesleges elfüstölésével, a fogyasztásba viszont ez is belefér. A nagy SH hajtós, nyúzós üzemben, némi autópályás kínzás mellett sem kért többet négy liternél száz kilométerre.

Gyorsulásra gyúrva

A tervezésnél a Honda fő célja a kiemelkedő gyorsítási képesség volt. Legyen a motor könnyű, de legyen erős, mellesleg az se baj, ha tiszta és takarékos. Ezt el is érte a gyártó, jelenleg a az SH300i a legjobban ugró, legnagyobb teljesítményt nyújtó robogó a középső méretkategóriában. És nemcsak a nagy lökettérfogat miatt.

Krosszmotoros tapasztalataikat felhasználva a mérnökök zárt forgattyúsházat, kvázi szárazkarteres kenést terveztek a blokkba. Így az egyhengeres egyrészt rendkívül kicsi és könnyű, másrészt sok energiát takarít meg, mivel a főtengely nem kevergeti, csapkodja feleslegesen az olajat. A főtengely nem golyós-, hanem siklócsapágyakban forog, így további gördülési ellenállástól - mellesleg némi zajtól - menekedett meg a motor.

A főtengelyházból a felesleges motorolaj egy reed szelepen (membránszelep) át jut vissza az olajteknőbe. És ha már úgyis itt ez a szelep, a Honda a főtengelyházban a dugattyú alsó holtpont felé mozdulásával keletkező túlnyomás kezelését is megoldja vele.

A fék se semmi. A kombinált fékrendszer nagyon hatásos, kis erőre is nagyot fog a négy dugattyú (három elöl, egy hátul). Nagy tempóról lassítva a karót nyelt robogós pózában ülő testesebb motoros legnagyobb problémája, hogy saját magát képes-e az ülésen tartani, vagy dicstelenül lecsúszik a kormány mögé.