Hegyesedik a fullánk

2004.12.08. 15:38

Hétköznapi, könnyedén motorozható gép reális áron, mindezt megbízható, kipróbált technikába csomagolva. A Hornet 600-as forgalmazását 1998-ban kezdték Európában. A CBR600F sportgép kissé visszafogott blokkját felhasználva a hatszázas gép egy jól eltalált formatervvel slágerré vált. A 2000-ben 17 colos első kerék és jobb fék került a motorra, a 2003-as modellévben új első és hátsó lámpa, kicsinosított faridom, elektronikus műszerfal, keményebb első futómű, átprogramozott motorvezérlő elektronika, katalizátor és egy literrel nagyobb tank jelentették a főbb változásokat.

A naked géposztály évről évre többet követel. Eleinte még olcsón gyártható, nem túl sok fejlesztő munkát igénylő gépek alkották a kínálat zömét. Manapság azonban már a sportmotorokhoz hasonlóan gyors, alig 2-3 éves fejlesztési cikluson mennek keresztül a kategória gépei. Így a Honda alig két esztendő elteltével ismét hozzányúlt a Darázshoz, és kihegyezte annak fullánkját a 2005-ös modellévre.

Ezúttal a Honda ahelyett, hogy a teljesítményt, a vázat vagy a motor stílusát alakította volna át, inkább a motor vezetésének minőségére és visszajelzésének pontosságára koncentrált. Az acél gerincváz 2005-re nem változott, de az új fordított teleszkópvillák - elsőként alkalmazva középkategóriás naked bike-nál - az előbb említett minőségérzetet és a pontosabb irányíthatóságot szolgálja. A villa felépítése majdnem azonos azzal a rendszerrel, amelyet ősszel a 2005-ös CBR600RR sportmotoron bemutattak. A vaskos alu oszlopokban 41 mm belsőcső átmérőjű csúszószár mozog. A külső szár anyagában aranyra színezve igazán szemet gyönyörködtető látvány.

Az új villa és a két villaszár között 10 mm-rel megnőtt távolság más futómű geometriát eredményez. A HMAS kazettás típusú villákon semmiféle paraméter nem állítható. Az új villák következtében egy teljesen új villahíd került a motor elejére, valamint a váznyakon hajtottak végre kisebb változtatásokat. Természetesen az első sárvédőt is az új villához igazították. A hátsó rugóstag maradt ugyanaz, ami volt az előd modelleken: hétfokozatban állítható rugó-előfeszítésével jól illeszkedik a Hornet világába.

Az új Darázs ugyanazokat a fékeket kapta, mint elődje: előre két tárcsa, egy-egy kétdugattyús féknyereggel, hátulra szimplatárcsa jutott egydugattyús fékszerkezettel. A kerekek szintén az elődről származó háromküllős alumíniumfelnik. A gumik mérete maradt, de a Hornet 2005-ben sportosabb mintázatú abroncsokon gurulhat.

A Hornet mindig is az egyik legszebb 600-as naked bike volt. Talán nem véletlen, hogy a tervezők csak apró módosításokat végeztek formatervén 1998 óta, hiszen minek azon babrálni, amit egyszer jól eltaláltak. Az agresszív streetfighter dízájn megmaradt a 2005-ös gépen is. Az újdonság a teljesen más formájú elektronikus műszerfal egység, amely a CBR600F-ről emeltek át. A sportmotoros műszerfalon már LCD kijelző mutatja az aktuális sebességet és sok más egyéb adatot, míg a fordulatszámot hagyományos, krómozott gyűrűvel körülvett, mutatós műszer jelzi ki. A két fő műszeren kívül néhány visszajelző LED-et találunk még a panelen.

Az LCD egységet természetesen saját háttérvilágítással látták el. A Hondáknál megszokott indítási folyamat fut végig a műszerfalon: a fordulatszámmérő kilendül a skála teljes hosszában, míg a sebességmérő a maximális értékéről visszafelé számol. Az LCD kijelzőn üzemanyagszint mérő, két napiszámláló, valamint összes kilométer visszaszámláló, óra és hűtővíz hőmérséklet kijelző kapott helyet. Talán a dupla hagyományos műszerfal jobban illett volna a Hornethez, de így majd lesz min módosítani a tervezőknek két év múlva.

A Hornetnek nem volt rossz a régi fotelje sem, de most ezt egy komfortos, jó üléspozíciót kínáló darabra cserélték a tervezők. 2005-re kétféle anyagborítást kapott az ülés: más a pilóta és más az utas részének anyaga. A pilótáé csúszósabb a könnyebb mozgás miatt, míg az utasnál kevésbé, hogy ne legyen kitéve a motor hevesebb fékezésből adódó csúszkálásnak. Az utas előrecsúszását egy hupli is gátolja az ülés közepén. A faridomon alu kapaszkodó segíti az utast a motoron maradásban. Az ülés alatti helyre egy az eddiginél nagyobb U-zárat tudunk beilleszteni.

A Hornet motorja a jól bevált, soros négyhengeres, 16-szelepes, vízhűtéses erőforrás, amely hajdanán még a CBR600F 1998-as változatában versenypályákon csillogtatta tudását. 2005-re a változást mindössze a módosított szívótraktus és a külső, valamint a belső hengerekre külön-külön átprogramozott gyújtáselektronika jelenti. Mindez a késedelem nélküli, élénk gázreakciók továbbfejlesztését szolgálta a Horneten, amelynek táplálását továbbra is 4 darab 34 mm-es torokátmérőjű karburátor oldja meg.

Úgy tűnik blokkcsere nélkül a Honda nem kíván átállni a benzinbefecskendezésre, és ezért maradt a következő modellváltásig a karburátoroknál. A környezetszennyezési szint alacsonyan tartásáért a kipufogó katalizátora, a kipufogóba friss levegőt juttató másodlagos légbeömlő rendszer, valamint az elégetlen üzemanyag útját elektronikusan elzáró karburátor felel.

A 2005-ös Darázs kétizzós első lámpája az elődről jött. A kerek alumínium testű reflektorban egyedi műanyag konvex lencsék kölcsönözik a Hornet eredeti formáját elölnézetből. A kétizzós rendszer 60%-kal több fényt generál, mint a normál egy lámpás megoldás. A Hornet hátsó lámpa szekciója változatlan formában került át a 2005-ös modellre. A HISS lopásgátló rendszer továbbra is szériatartozék. A rendszerben biztonsági funkció felel azért, hogy az menetközben ne állíthassa le a motort.

A legfontosabb látványelem az új mini fejidom. A két darabból álló légterelő egy enyhén színezett szélvédőt is magába foglal. Mindez valószínűleg a végsebességig nem nyújt elegendő védelmet, de opcionálisan magasabb szélvédő is vásárolható a 2005-ös modellhez. Az elektronikában újdonság a vészvillogó, mely működése közben leveszi az első lámpát, nehogy az akkumulátor lemerüljön.

A színek területén a Honda négy új színt nevez meg 2005-re, de valójában csak egy számít újdonságnak. A Honda évről évre bevezet egy furcsa színt, amely végigvonul a modellpalettán. Idén ez a narancssárga, és a Hornet is kapható lesz az új színű ruhában. Az idei évre friss szín az ezüst-metál is. A matt kék-metált már láthattuk pár évig a színpalettán, több-kevesebb sikerrel. Szerencsére a hagyományos fekete-metál fényezés szintén felkerült az idei kínálatba, így a sötét erő oldalának tagjai nem maradnak kedvenc színük nélkül.

Honda Hornet 600, 2005

Az opcionális kiegészítők terén a Honda minden eddiginél szélesebb körben kínál tartozékokat a Hornet csinosítására, komfortosabbá tételére. A HISS rendszerhez jól passzoló, mozgásérzékelős, távirányításos riasztó minden bizonnyal hasznos kiegészítő lesz hazánkban. A 80 mm-rel magasabb szélvédő már nagyobb sebességeknél is megfelelő szélvédelmet nyújthat. A sportmotorokhoz hasonlóan színezett hátsó üléstakarót rendelhetnek a magányos farkasok gépükre. A vertikális kihívásokkal küszködöknek jöhet jól a 20 mm-rel alacsonyabb ülés a biztos talajfogáshoz.

A hátsó kerék fölé szerelhető belső sárvédő sok munkától kíméli majd meg a motorját tisztogató tulajdonost. A blokkspoiler fokozza a Hornet sportos kinézetét és megvédi a kipufogó leömlőjét a felpattanó kavicsoktól. A színezett oldaldekli védők, a markolatfűtés, a tankvédő, a kompakt mágneses tanktáska, a krómozott hűtőradiátor védők, a szállítóháló, a többféle U-lakat, a hátsó kerékemelő és a motortakaró mind a gondos tulajdonos kényelmét és biztonságát szolgálhatja. Tavasztól már nálunk is.