Csak keményen

2005.11.21. 09:51

Hűvös október végi reggel volt. Korán kipattantam az ágyból és elindultam a sóskúti bánya felé. A Promoto Kft. által szervezett tesztnapon a 2006-os Husaberg krosszgépeket próbálhatta ki az érdeklődők hada. A szél csípősen fújt, a nap lassan kezdte csak felmelegíteni a levegőt, azt is kevés sikerrel.

Előre tudtam, az első kör után már nem fogok fázni. A pálya melletti úton közlekedő kamionok kavarta porból, ha nem vigyázott az ember, könnyen nyelhetett. A négy tesztmotor már akcióra készen várta a korán érkezőket. Lassan előkerültek a kocsikból a protektorok, csizmák és sisakok, és az addig csak a regisztrációra váró, álmos szemű érdeklődők elkezdték ízlelgetni a Husabergek dinamizmusát.

A tesztmotorozásra jelentkezés profin zajlott. A jelentkezők többsége interneten regisztrált, amit a szervezők visszaigazoltak, így kerülvén el a kavarodást. A gépek átvétele és a rövid ismerkedés, illetve instrukciók elhangzása után elkezdődhetett a délutánig tartó tesztnap. Volt, aki profin és nehézségek nélkül, szinte rutinból teljesítette a szolidra méretezett és könnyen teljesíthető terepet, de páran - ismerve saját képességeiket - csak módjával húzták a gázt.

A pálya enyhén homokos, buckákkal teletűzdelt nyomvonala és a rövid, siratófalnak nagy jóindulattal nevezhető domboldal nem különösebben terhelte meg a Husabergek pilótáit, és legkevésbé a motorokat. A két tesztelt modell szinte megszólalásig hasonlít egymásra, de apróbb eltérések azért akadnak. Az FE450 és FE550 modellek közötti különbség csak a lökettérfogatban és az indítási megoldásban - az enduro változat, az FE450e indítómotorral is rendelkezik - van, vázuk és futóművük megegyezik. Az "e" jelzésű változat továbbá fel van szerelve oldaltámasszal, irányjelzőkkel és világító berendezéssel és kisméretű, többfunkciós műszerfallal is, ha valaki véletlenül a közútra szeretne merészkedni rendszámos krosszgépével.

Messziről a legkönnyebben a két típust az ülés színéről lehet megkülönböztetni. Az "e" jelzésű fekete üléssel, míg a kimondottan krossz változat kék üléssel készül. A teszt során viszont kitűnt, hogy az a 100 cm 3 különbség nem is olyan kicsi és jól érezhető. A 450-es természetesen kezesebb, de profik kezében áll igazán jól. Kérdésemre a tesztelők közül szinte mindenki azt válaszolta, hogy nagyon elégedett, tetszik nekik mindkét gép, de a tudásuk kevés hozzá, sokat kellene még gyakorolniuk, hogy teljesen ki tudják használni a motor nyújtotta lehetőségeket.

Az 550-es igazi vadállat a kisebbikhez képest. Már az első gázadásnál érezni a nyers erőt. Természetesen az FE650e erre rátesz még egy lapáttal. Ez utóbbi kipróbálására most nem volt lehetőség, de legközelebb bizonyára több modell kerül a közönség közelébe.

A 109 kg száraz tömegű gépeket úgy repíti át az akadályokon az erős motor és a jól hangolt, erős futómű, hogy szinte észre sem venni. Valahogy nem jön össze a durva terep látványa azzal a könnyed érzéssel, amit a futómű nyújt. Könnyedsége, akár egy mountain bike-é, ami párosul az alul is nagy nyomatékkal rendelkező motor nyújtotta dinamizmussal. A váz erős és könnyű króm-molibdén ötvözetből készült, ami jótékony hatással van a futómű merevségére.

A Husaberg semmit nem bízott a véletlenre és motorjai fő alkatrészeit a legjobb minőségű termékeket gyártó cégek kínálatából válogatta össze. A WPfutómű elemek, a Magura kormány, az Excel felnik, a Brembo fékek és a Keihin karburátor teszi tökéletesebbé a vízhűtéses, egyhengeres motorblokk által mozgatott szöcskét. Ezekkel az alkatrészekkel más márkáknál is találkozhatunk, így például a KTM-ekről már jól ismert - ez nem véletlen, csak a gyár tulajdonviszonyaiban kell kutakodnunk - részletek köszönnek vissza a Husaberg krosszgépein is.

A rugalmas műanyagból készült sárvédők és idomok jól bírják a strapát, ha pedig mégis cserére kerülne a sor, ez a művelet gyorsan teljesíthető. A hatsebességes váltó könnyen kapcsolható, krosszozáshoz méretezett, rövid úton mozgatható váltókarral. Kuplungja hidraulikus, könnyen kezelhető, bár a versenysportban inkább a megbízhatóság a fő szempont és nem a kényelem.

Az alapvetően kezes gép határait feszegetni igazi profok feladata, így átlag felhasználó inkább csak belekóstolhat a Husabergek tudásába. Ha valaki megteheti, - és utánfutóval is rendelkezik a szállításhoz - feltétlen szerezzen be egy ilyen jószágot. Használata kitűnő sportnak és kikapcsolódásnak, és ha rákapsz az ízére, az is megeshet, hogy a végén egy versenypályán találod magad.

Melyik motor kéne?