A klónok támadása

2006.01.26. 17:44

Ronda hideg idő volt, amikor a 2005-ös év egyik utolsó tesztmotorát átvettem. Kevés az a motor, amiért szívesen küzdök a reggeli deresedéssel, és szeretettel fagyasztom kezem a markolathoz. Ilyen időben örömmel hanyagolom a bonyodalmas beöltözést és az izzasztó vetkezést. De tudat alatt éreztem, a Hyosung Aquilát nem szabad kihagyni.

Megdöbbentem, amikor 2004 végén az első fotókat megláttam. Nem akartam hinni a szememnek, mintha a V-Rod karikatúráját láttam volna. A Hyosung sasmadara (Aquila jelentése latinul sas) hosszú ideig kísértett, és megnyugvást csak a személyes találkozás adott.

Szégyellem magam, de előítéleteim voltak, ráadásul úgy, hogy a Koreai autógyártásról szinte csak jó tapasztalataim vannak. De mire számítottam, miért lett volna ez másként a motoroknál?

A gyár

A koreai Hyosung anyavállalatot 1957-ben alapították. Kezdetben vegyipari termékeket, ipari gépeket gyártottak. 1978-ban - Hyosung Motors & Machinery Inc. néven - átalakult, és felvette az autóalkatrész, a robogó illetve a motorkerékpár gyártást is a cég tevékenységei közé. 1979-ben a japán Suzuki motorgyárral műszaki és fejlesztési téren kapcsolatba léptek, melynek ékes bizonyítékai az Aquilán is felfedezhetőek.

A Hyosung tervezői nyitott szemmel járnak. Valahogy úgy, ahogy a japánok tették a hetvenes-, nyolcvanas években. Ők akkor szemérmetlenül kezdték a másolást, miközben olyan fejlődésen mentek át, hogy pillanatok alatt felül emelkedtek sok dologban. Most Koreán van a sor, és mivel az események felgyorsultak, valószínűleg nem kell húsz-harminc évet várnunk, hogy nagy meglepetést okozzanak. De ha már itt tartunk, tudom, hogy messze van, és zavaros, de különbséget kell tenni Kínai és Koreai között. A két ipart egy napon sem említhetem. Kína a tömegtermelésben jó, míg Korea inkább a precízebb, Japán utat járja.

Na de térjünk gyorsan vissza tesztmotorunkhoz. A koreai mérnökök tehát figyelnek és számolnak, mi az, amit kedvel a piac, mi az, amire érdemes hasonlítani. Az Aquila a Hyosung cég első nagyköbcentis cruisere, a rajzolók nem találhattak volna jobb mintát a H-D sikerszériájánál, a V-Rod családnál.

A hasonlóság tagadhatatlan ugyan, de gyorsan szögezzük le, hogy most csak a külső jegyekről beszélünk. Igaz, hogy néhány részletét látva még én is elszégyelltem magam, de mégsem lehet, sőt tilos az Aquilát a V-Roddal hasonlítgatni. A Hyosung a gyár polcain fekvő alap alkatrészek köré kanyarított egy divatosnak gondolt cruiser külsőt. A stílusjegyei, arányai egyeznek a V-Roddal, ennyi és kész.

Nem mindenki foglalkozik azzal, mi van a tankra írva. Anyám ugyanúgy megcsodálta, mint ha egy háromszor ilyen drága géppel jelentem volna meg. A kidolgozás minőségével nincs hiba, és a felhasznált anyagokat is tökéletesnek ítéltem. Talán a finom részletek hiánya, és a kissé elnagyolt formaterv, amit nehezményezhetek.

A meglepetés igazából akkor ért, amikor kikanyarodtam a kispesti forgalmazó udvaráról. Minden elvárásomat túlteljesítette a gép. A hideg idő miatt óvatosan duhajkodtam, de már az első rajtnál éreztem, élvezetes motorozásnak nézek elébe.

A motor az első generációs Suzuki SV 650-ből lehet ismerős. Koreában viszont nem hagyták érintetlenül a Suzuki levedlett mechanikáját. Egy kicsit áttervezték, korszerűsítették a csapágyazást, módosítottak az olajozáson. A blokk 647 cm 3-es, 90 fokos, L elrendezésű, 72 lóerős, 8 szelepes. Az üzemanyag-ellátásról Mikuni karburátor gondoskodik.

Az eredetileg sportos csupasz motorhoz készült blokkot egy kicsit csopperesebbre hangolták, de még így is kicsit furcsa ehhez a stílushoz. Ha hozzászokunk és pörgetjük, nagyon hálás érte. A nyomatékmaximumot, - 62 Nm-t - 7500 környékén kapjuk. Néha még arról is megfeledkeztem, hogy csupán 650-es gépen ülök, a 72 LE teljesítményt néhány 800-as, 1000-es cruiser konkurens is megirigyelheti. Chopperektől szokatlan, kellemes gyorsulásokat produkálhatunk, és a végsebessége - óra szerint - 200 fölött van.

Míg a hasonló motorral szerelt Hyosung GT650 hatsebességes, az Aqilqa ötfokozatú váltót kapott. A fokozatok hosszabbak, így én nem éreztem híját a hatodiknak. A váltó és a hátsó kerék közötti kapcsolatot - valahonnan ismerős - bordásszíj hajtás adja. Kedvelem ezt a csendes, gondozásmentes megoldást.

A futómű méretezése, viselkedése, nagyon hasonló a V-Rodhoz, sőt - hogy is mondjam, - egy kicsit fejlettebb, ugyanis az Aquila elöl fordított, állítható telót kapott. Szegény H-D nem hagyta ennyiben ezt a csúfságot, és a tavaly megjelent a Street Rodot a Hyosungéhoz már fordított telóval szerelték. De ne csapongjunk, mert azonnal felidegesedem az általam úgy gyűlölt Street Rodon. Ez most nem téma, nyugalom.

Az 1700 mm tengelytávot (V-Rod: 1710 mm) egy jobb érzésű dragster is megirigyelhetné. Ennek köszönhetően az egyenesfutás nagyszerű, a futóműre nem lehet panasz, bár a csillapítás állítgatásával még eljátszhattunk volna. A városi manővereket alkatánál fogva nem nagyon szereti, de ezen nem csodálkoztam. Városban inkább a rajtokat éveztem.

Az cikk elején említettem az elnagyolt formatervet. Ennek beteljesülése a műszerfal. Az ismerős íves forma egy borzalmat rejt. Itt sajnos nagyon kiütközik a spórolás. Jaj, miért kellett a GT650-nél még elfogadható digitális rémséget itt is alkalmazni? Úgy néz ki, mint egy házi beépítés.

Ha az enyém lenne, el tudnék tölteni pár órát a részletek finomítgatásával, de ez ebben a kategóriában természetes, sőt kötelező. A króm sas az Aquila sárvédőjén sem néz ki rosszabbul, és akinek ez fontos, válassza bátran.

Modell Teljesítmény Bruttó ár
Harley-Davidson Sportster 883 54 LE 2 480 000 Ft
Suzuki M800 Intruder 53 LE 2 048 000 Ft
Honda VT750 Shadow 46 LE 1 955 000 Ft
Kawasaki VN800 56 LE 1 875 000 Ft
Yamaha XVS650 40 LE 1 836 000 Ft
  Hyosung GV650 Aqila   72 LE   1 650 000 Ft

Persze a mindent eldöntő érvről majdnem megfeledkeztem. Nézzük, mire számíthatunk a pénztárnál, és mit szólnak erre a konkurensek. Az első szembetűnő tény, hogy a Yamahán kívül nincs a piacon 650-es cruiser, a nagyobb márkák nagyobb köbcentivel, de kisebb teljesítménnyel jelentkeznek. Az Aquila a Hyosung jelenleg legdrágább motorja. 2006-os ára az emelt regadóval és a csökkentett áfával (vagyis ez a bruttó ár) 1650 000 Ft. Konkurenseinél olcsóbb, de elgondolkoztató a VN800 1 875 000 Ft-os ára is.
Tehát ha dinamikus, - na, kimondom, nincs mese, bár furcsán hangzik - power cruiserre vágynak, ne hagyják ki a számításból a Hyosungot. Aki nem hiszi, járjon utána.

Műszaki adatok:

Hyosung GV650 Aquila

Motor: vízhűtéses, 90 fokos, V2-es, 8 szelepes, DOHC
Hengerűrtartalom: 647 cm 3
Furat x löket: 81,5 x 62 mm
Max. teljesítmény: 72,1 LE 9000 1/min-nél
Max. teljesítmény: 61,6 Nm 7500 1/min-nél
Keverékképzés: két 41 mm-es torokátmérőjű Mikuni karburátor
Váltó: ötfokozatú
Kuplung: többtárcsás olajfürdős
Véghajtás: szénszál erősítéses szíjhajtás
Futómű: fordított teleszkópvilla elöl, dupla rugóstag hátul
Fékek: hidraulikus dupla tárcsafék elöl, szimpla hátul
Gumik: elöl 120/70 ZR18, hátul 180/55 ZR17
Méretek (H x Sz x M): 2430 x 840 x 1155 mm
Tengelytáv: 1700 mm
Szabad magasság: 160 mm
Ülésmagasság: 700 mm
Üzemanyagtank térfogata: 17 liter
Száraz tömeg: 218 kg