A mindenevő kismalac

2003.12.29. 11:14

Egy rendes motoros ritkán kedveli a nyálkás utakat, a sarat, az esőt. Mégsem szomorodtam el reggel, amikor esőcseppek kopogására ébredtem. ATV tesztre megyünk, nincs ennél erre jobb idő.

Gyorsan, még az elején tisztázzuk: mi a fene az ATV? Én sem tudtam, hogy a négykerekű motorkerékpárok között igen nagy különbség van. Az ATV - all-terrain vehicles - a quadok endurója. A sport quadokkal szemben inkább munkára született. Zömökebb, masszívabb felépítésűek, általában kapcsolható négykerék-hajtással, csomagtartóval, vonóhoroggal. Amiket általában quadoknak nevezünk, azok agresszívebb külsejű, szöcskeszerű, négykerekű gépek. Sokszor csak hátsókerék hajtással, gyakran világítótestek nélkül, ezek a krossz motorokhoz hasonlóan inkább versenypályára termettek.

Mi a dagonyában a Kawasaki KVF 650 ATV-vel találkoztunk. Régóta készültem egy ilyesmi tesztre. A KVF 650 a maga bumfordiságával első ránézésre megnyerte tetszésem. Mint egy rossz kismalac, aki mindenre elszánt. A sár alatt a 633 cm 3-es V-kettes motor csendben és ígéretesen röfögött. Más gyártókkal ellentétben ezt a blokkot nem egy már létező kétkerekű motorjából fejlesztették ki, hanem kifejezetten erre a célra építették az amerikai gyárban. Még mielőtt valaki a műszaki adatokat böngészve a 42 lóerőt kevésnek találná, azoknak feleleveníteném, hogy apáink az elmúlt rendszert ilyen teljesítményű MTZ 50 traktorokkal szántották keresztül-kasul.

 
  650-ből 700-as
 
  A Kawasaki KVF650 2004-től már KVF700 néven kapható. Az elődtől abban különbözik a frissített változat, hogy a hengereket felfúrták, ezzel az immár 697 cm 3 motor még nyomatékosabb lett.

A gázmarkolatot feledve jobb oldalon egy karocskával adagolhatjuk a gázt. A sebességváltásról is le kell mondanunk, ugyanis klasszikus megoldású, automatikus erőátvitellel készül a KVF 650. A normál fokozatokon túl, lassú és természetesen hátrameneti fokozat is választható. Az erőátvitel a robogókéhoz hasonlatos CVT variomatik, ékszíjas rendszer. A fékkel viszont jól el voltam látva ugyanis mindkét kézzel és jobb lábbal is lassítható az elöl tárcsafékes, hátul a kihajtást fékező szerkezet. A fékhatással nem voltam megelégedve, de ez remélhetőleg csak beállítási gond lehetett.

A jobb oldali markolaton elektromosan kapcsolható a négy-, illtetve a kétkerék-hajtás. Előnye, hogy bármikor. Azaz a gyakorlatlan vezető nem teheti tönkre a szerkezetet egy meggondolatlan kapcsolással. A Kawa ATV-je az igény jelzése után maga eldönti, hogy alkalmas-e a pillanat a hajtásváltásra. Kényelmes, jó megoldás, akárcsak az egy mozdulattal reteszelhető differenciálzár, amit egy sárga karocskával üzemeltethetünk a bal oldali fékkar fölött.

Az indítókulcs kellemesen nagy méretű, a konyhai sütők állítógombjára hajaz. A motort önindító kelti életre, de lehetőség van a kerti kapáknál bevált berántó köteles beindításra is. A jármű minden alkatrésze ellenáll a természet erőinek és akár egyujjas kesztyűben is lehet üzemeltetni. Nem önszántamból ugyan, de olyan szituációba kerültem, hogy bizonyítani tudom, a tengely feletti sárban is vidáman működik. A légszűrő a motor legfelső pontján helyezkedik el a tankpanel alatt.

Elöl 40 kg, hátul 80 kg teherbírású csomagtartót találunk, ami kétségkívül igazi munkagéppé minősíti a KVF 650-et. Akárcsak a hátra szerelhető vonószem (567 kg vontatása enegdélyezett), aminek segítségével kisgazdaságok igazi ászává válik, akár a szántóföldön is bizonyíthatunk.

Elöl, a gépkocsigyártásban leginkább elterjedt MacPherson felfüggesztést, hátul központi rugós megoldást találunk. Motoros pózban lovagoljuk meg a gépet, és ugyan az ülés mérete még lehetővé tenné, de a személyszállítás tilos. Az üléspozíció egyébként kényelmes, a lábtartó könnyedén állítható. A műszerfal folyadékkristályos kijelzőjén minden fontos információt meglelünk. Gyorsan, könnyen áttekinthető, és ha nem vennénk észre, onnan is leolvasható: hogy állunk a négykerék-hajtással.

Betonúton nem próbáltuk, de egy külföldi független teszten 97 km/h végsebességet értek el vele a tankon hasalva. Ők ezt kevesellték, de szerintem ez a tempó bőségesen elég. A Hungaroringen található krossz pályán nem is a sebességgel volt a gondom.

Az ATV vezetése egy kicsit az oldalkocsis motorkerékpáréra emlékeztet. Dülöngélhetek akármerre, a szerkezet mit sem törődik vele, és némi összeszokás után is okozhat meglepetéseket. Konkrétan egy szigorúbb lejtőn búcsúztam el lélekben az importőrtől. A KVF 650 nem kezdőknek való. Ha megszoktuk, akkor viszont nincs párja a négykerekezésnek.

Egy oldalkocsis motort és egy terepjárót ötvöztek úgy, hogy egy gyorsan reagáló és nyomatékos kéthengeres motort rejtettek a műanyag test alá. A KVF 650 egy kis gázadásra könnyedén szökik a gödrök fölött, és malacsága ellenére elképesztő dolgokat művelhet vele a hozzáértő. Persze nem kívánhatunk tőle csodát, a KVF 650 nem sport célokra készült. Ebben a kategóriában a Kavasaki inkább a KFX 700-at ajánlja.

Eddig traktort akartam, de most már tudom, akad egy sokkal jobb alternatíva. Csupán egy dolog az, ami eltántorít attól, hogy az új évet ne a Kawasakinál kezdjem. Idén sem hozott hárommillió forintot a Jézuska.

Műszaki adatok:

Motor: vízhűtéses, kéthengeres, V motor
Lökettérfogat: 633 cm 3
Teljesítmény: 30,9 kW (42 LE) 6500 1/min-nél
Végsebesség: 95-110 km/h
Maximális nyomaték: 52,1 Nm 4000 1/min-nél
Üzemanyagtank térfogat: 17 liter
Váltó: automata, normál, lassú és hátrameneti fokozatok
Kuplung: Variomatik
Hossz: 2155 mm
Szélesség: 1170 mm
Magasság: 1150 mm
Száraz tömeg: 273 kg
Fék elöl: kétdugattyús tárcsafék
Fék hátul: belső kardántárcsafék
Gumik: 25x8-12 AT elöl, 25x10-12 AT hátul